Beschikbaarheid ambulances

Auteur Topic: Beschikbaarheid ambulances  (gelezen 6974 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pizzaman

• Forum gebruiker
Gepost op: 28 juni 2011, 12:27:16
Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=53446.0

Geen ambulances meer

Burgers die dinsdagochtend in Roermond 112 belden vanwege een gewonde als gevolg van een verkeersongeval op de Daelenbroeckstraat, kregen te horen dat ze de gewonde vrouw zelf naar het ziekenhuis moesten brengen. Als gevolg van het ongeluk op de A2 waren er geen ambulances beschikbaar, aldus de alarmcentrale. Een buurtbewoonster richtte daarop haar auto in als noodambulance, waarmee de gewonde met een gecompliceerde botbreuk naar het ziekenhuis is gebracht.

www.omroepbrabant.nl

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2011, 12:30:27
Geen ambulances meer

Burgers die dinsdagochtend in Roermond 112 belden vanwege een gewonde als gevolg van een verkeersongeval op de Daelenbroeckstraat, kregen te horen dat ze de gewonde vrouw zelf naar het ziekenhuis moesten brengen. Als gevolg van het ongeluk op de A2 waren er geen ambulances beschikbaar, aldus de alarmcentrale. Een buurtbewoonster richtte daarop haar auto in als noodambulance, waarmee de gewonde met een gecompliceerde botbreuk naar het ziekenhuis is gebracht.

www.omroepbrabant.nl

ai, das pijnlijk... maar die is ook niet levensbedreigend. Als er bijvoorbeeld gebeld zou worden om voor hartklachten en dergelijke denk ik dat er wel een ambu gesturd kan worden..

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2011, 12:34:09
Geen ambulances meer

www.omroepbrabant.nl

Zal een pijnlijk ritje zijn geweest naar het ziekenhuis voor betrokken slachtoffer. Geen professionele spalk om een gecompliceerde botbreuk :'(

Is het niet voor handen hebben van een ambu in dit geval de dienstdoende centralist te verwijten, omdat er niet tijdig is ingespeeld op de situatie door een aantal ambbu's als postvulling te alarmeren?
Of is dit puur overmacht omdat de betreffende ongevallen zich vlak naelkaar voor hebben gedaan en er dus geen tijd was voor een VWS?

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2011, 12:34:30
ai, das pijnlijk... maar die is ook niet levensbedreigend. Als er bijvoorbeeld gebeld zou worden om voor hartklachten en dergelijke denk ik dat er wel een ambu gesturd kan worden..

Hoe kom je aan die wijsheid? Leeg is leeg. Toch?

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2011, 12:37:34
Hoe kom je aan die wijsheid? Leeg is leeg. Toch?

ai, das pijnlijk... maar die is ook niet levensbedreigend. Als er bijvoorbeeld gebeld zou worden om voor hartklachten en dergelijke denk ik dat er wel een ambu gestuurd kan worden..

ik vermoed maar wat... lijkt mij dat er nog wel ambu's beschikbaar zijn en de centralist dit voorval ingeschat heeft als een incident dat geen ambu nodig heeft.
dat is mijn kijk erop!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2011, 12:47:32
Topic maar afgesplitst omdat deze discussie behoorlijk zinloos is en het de berichtgeving in het oorspronkelijke topic ernstig vervuild.
Typisch een sensatie-achtig bericht van een journalist zonder door te vragen.
Grote vraag is al welk ledemaat betrokken is en wat de ernst van de verwonding is.
Samen met Strijk denk en vermoed ik dat de MKA nog wel een ambu achter te hand heeft, maar gezien de schaarsheid van het aanbod ambulances er voor gekozen heeft om die achter de hand te houden. Maar met wat hij en ik denken komen we niet altijd veel verder.
Een slotje op de discussie is te heftig, maar doorgaan wat mij betreft zinloos.

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2011, 12:50:58
Leeg is leeg klopt maar men heeft een wagen Venray VWS gestuurd richting Midden en deze is ook in inzet gegaan naar het Gerechtsgebouw in Roermond.
En in geval van nood had men nog een beroep op de collegs van LZ kunnen doen.
Denk dat de MKA centralist na uitvragen tot het advies van eigen vervoer is gekomen.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2011, 12:54:24
Dus typisch een bericht op basis van een enkel incident, en geen goede achtergrond info vragen door betreffende journalist?

Raar dat een medium als omroep Braband op deze manier nieuws denkt te brengen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2011, 13:35:21
Gespeculaas over de beweegredenen van de betreffende centralist zijn hier zinloos. Wij hebben geen idee hoe dat gesprek verlopen is noch wat het letsel precies inhoudt. Wel wil ik één ding kwijt: wij zijn behoorlijk verwend in NL als het om ambulancezorg gaat. Als het dan één keer, door extreem omstandigheden, wat minder is dan komen er van dit soort sensatiebeluste berichten. Erg jammer, natuurlijk.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Pieter1

• Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2011, 14:03:59
Hadden ze anders niet beter een Belgische/Duitste ambulance kunnen sturen (Roermond ligt niet zo heel ver van Belgie en Duitsland af)?