Beschikbaarheid ambulances

Auteur Topic: Beschikbaarheid ambulances  (gelezen 6972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2011, 15:40:27
Gespeculaas over de beweegredenen van de betreffende centralist zijn hier zinloos. Wij hebben geen idee hoe dat gesprek verlopen is noch wat het letsel precies inhoudt. Wel wil ik één ding kwijt: wij zijn behoorlijk verwend in NL als het om ambulancezorg gaat. Als het dan één keer, door extreem omstandigheden, wat minder is dan komen er van dit soort sensatiebeluste berichten. Erg jammer, natuurlijk.

CM

Verwennen zou ik het niet willen noemen. We hebben met z'n allen gekozen voor een systeem waarin een ambu binnen een bepaalde tijd ter plekke moet kunnen zijn. Dat is niet een kwestie van verwennen, maar een kwestie van afspraken. Als je eens een keer niet aan een afspraak kunt voldoen, door welke reden dan ook, is dat meestal niet zo'n ramp. Toch vind ik het te kort door de bocht om te stellen dat we hier verwend zijn op dat gebied.

De vraag was alleen of de twee incidenten zo vlak na elkaar waren dat er geen tijd was om een VWS in te stellen voor een ambu van buiten de regio. Niet om een beschuldigende vinger op te steken, maar puur ter informatie.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2011, 15:45:23
Verwennen zou ik het niet willen noemen. We hebben met z'n allen gekozen voor een systeem waarin een ambu binnen een bepaalde tijd ter plekke moet kunnen zijn. Dat is niet een kwestie van verwennen, maar een kwestie van afspraken. Als je eens een keer niet aan een afspraak kunt voldoen, door welke reden dan ook, is dat meestal niet zo'n ramp. Toch vind ik het te kort door de bocht om te stellen dat we hier verwend zijn op dat gebied.

De vraag was alleen of de twee incidenten zo vlak na elkaar waren dat er geen tijd was om een VWS in te stellen voor een ambu van buiten de regio. Niet om een beschuldigende vinger op te steken, maar puur ter informatie.

Het is helemaal niet bekend of er wel of geen VWS beschikbaar was. Een teenbreuk kan ook gecompliceerd zijn maar daar hoeft echt geen ambulance voor gestuurd te worden.

Uit het nieuwsbericht valt niet op te maken om wat voor breuk het gaat, er is geen contact geweest met meldkamer voor wederhoor, waar maak jij uit op dat er helemaal geen VWS ambulance beschikbaar was? Mogelijk is de triage inderdaad wat strenger geweest, mijn mening is dat ze dat nog veel vaker mogen doen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2011, 22:12:19

Je hoeft mijn uitspraak niet zo letterlijk te nemen. Ik begrijp, na 15 jaar ervaring in het veld, dat er afspraken zijn. Er moet heel wat aan de hand zijn als we deze afspraken niet nakomen. Hetgeen nu het geval is. Dit slachtoffer heeft pech gehad maar het wel overleefd. C'est ca..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Referentiekader Spreiding & Beschikbaarheid Ambulancezorg 2013

In opdracht van de minister van VWS heeft het RIVM het referentiekader spreiding en beschikbaarheid uit 2008 geactualiseerd.

De minister van VWS heeft de geactualiseerde versie vastgesteld, deze is per direct van kracht.
De brief van de minister d.d. 16 juli 2013 en het bijbehorende rapport kunnen hier gedownload worden. Voor de volledigheid treft u hierbij eveneens de brief en het rapport aan.

De inhoud van het rapport in het kort
De benodigde capaciteit van de ambulancezorg in Nederland wordt berekend met behulp van een zogeheten referentiekader. Dit referentiekader definieert het aantal ambulances waarmee de ambulancezorg in Nederland kan worden uitgevoerd, gegeven een aantal randvoorwaarden.

Het RIVM heeft het referentiekader van 2008 geactualiseerd met recente cijfers over de vraag naar en het aanbod van ambulances in Nederland. Hiermee zijn vervolgens enkele varianten van het capaciteitsmodel doorgerekend. Het Ministerie maakt hier een keuze uit, in overleg met Ambulancezorg Nederland en Zorgverzekeraars Nederland, waarna de minister het referentiekader vaststelt.

Het RIVM heeft op basis van recente gegevens nieuwe berekeningen gemaakt voor het benodigd aantal ambulances per regio. Uit de berekeningen blijkt dat er nu meer ambulances nodig zijn dan volgens het vorige referentiekader. Enerzijds is dit het gevolg van andere aannames in de capaciteitsberekeningen. Anderzijds is de vraag naar ambulancezorg tussen 2008 en 2012 gestegen als gevolg van onder meer demografische ontwikkelingen. Ook blijkt dat mensen eerder en gemakkelijker een beroep op de ambulancezorg doen.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2013, 16:44:07
Wat houden termen als 'versneld vrijmaken - a1 in de wacht' concreet in eigenlijk?
Dat zie ik in Haaglanden wel eens voorbij komen als het druk is. ( vooral dat 'a1 in de wacht' als boodschap richting een ambu).

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #15 Gepost op: 4 september 2013, 17:00:12
Maar betekent dit nu concreet dat er ook ambulances bij komen, vraag me af hoe ze dit willen oplossen (wbt personeelsbestand)

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 4 september 2013, 19:10:13
Citaat van: petre link=msg=1198464 date=1378305847
Wat houden termen als 'versneld vrijmaken - a1 in de wacht' concreet in eigenlijk?
Dat zie ik in Haaglanden wel eens voorbij komen als het druk is. ( vooral dat 'a1 in de wacht' als boodschap richting een ambu).
Of je geen koffie wil gaan drinken, je ritformulier af wil raffelen en op een holletje door het ziekenhuis naar je auto wil gaan, de meldkamer heeft te weinig auto's en dus nog geen inzet kunnen doen op een spoedje
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 september 2013, 20:50:57
Citaat van: jvo link=msg=1198519 date=1378314613
Of je geen koffie wil gaan drinken, je ritformulier af wil raffelen en op een holletje door het ziekenhuis naar je auto wil gaan, de meldkamer heeft te weinig auto's en dus nog geen inzet kunnen doen op een spoedje

Ik zeg niks......  ;) :-X :-X :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 september 2013, 21:55:38
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1198551 date=1378320657
Ik zeg niks......  ;) :-X :-X :-X

Ik wel, JvO vergeet nog één aspect: wij krijgen de gelegenheid niet om een fatsoenlijk overdracht te doen. Wij handelen daarmee in strijd met de wet WGBO. Of liever gezegd: de mensen die zich op laten jagen doen dit. Had ik al gezegd dat ik daar niet gevoelig voor ben????

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 4 september 2013, 22:50:18
Citaat van: CM link=msg=1198585 date=1378324538
Ik wel, JvO vergeet nog één aspect: wij krijgen de gelegenheid niet om een fatsoenlijk overdracht te doen. Wij handelen daarmee in strijd met de wet WGBO. Of liever gezegd: de mensen die zich op laten jagen doen dit. Had ik al gezegd dat ik daar niet gevoelig voor ben????

CM

Ja mondelinge overdracht volstaat, schriftelijke overdracht kan later nog gedaan worden, als je bijv. wordt opgeroepen om naar n reanimatie etc. gaan....zo zeggen leidinggevenden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod