Beschikbaarheid ambulances

Auteur Topic: Beschikbaarheid ambulances  (gelezen 6973 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #20 Gepost op: 5 september 2013, 00:24:18
Citaat van: CM link=msg=1198585 date=1378324538
Ik wel, JvO vergeet nog één aspect: wij krijgen de gelegenheid niet om een fatsoenlijk overdracht te doen. Wij handelen daarmee in strijd met de wet WGBO. Of liever gezegd: de mensen die zich op laten jagen doen dit. Had ik al gezegd dat ik daar niet gevoelig voor ben????

CM

Heel goed! Probleem van de MK/patient. Niet van jou en jouw over te dragen patient. Ik irriteer me niet heel erg snel, maar wel wanneer een pleeg staat te huppelen alsof ie een volle blaas heeft dat ie weg moet wegens een spoedje, terwijl het verhaal me nog voor geen meter duidelijk is  8)
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 5 september 2013, 22:17:25
Citaat van: Delta link=msg=1198664 date=1378333458
Heel goed! Probleem van de MK/patient. Niet van jou en jouw over te dragen patient. Ik irriteer me niet heel erg snel, maar wel wanneer een pleeg staat te huppelen alsof ie een volle blaas heeft dat ie weg moet wegens een spoedje, terwijl het verhaal me nog voor geen meter duidelijk is  8)

Tja, in situaties met grote ongevallen/rampen zal er niet veel tijd zin voor volledige uitgebriede overdrachten, wat ook wel wil helpen is dat de SEH arts al klaar staat voor/ bij de overdracht op de SEH is als de triage vpk of andere seh ook de overdracht te horen krijgt. 2 keer of meer dezelfde overdracht houden omdat er weer een arts binnenkomt druppelen die ook van begin tot einde het verhaal wil aanhoren dat gaat zelfs mij wel eens irriteren...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 6 september 2013, 00:49:54
Mijn ervaring bij de werkzaamheden op een SEH is anders: Ik ben aan het telefoneren met de supervisor om een patient te bespreken. Ik bespreek het beleid en opname medicatie etc. Als er op dat moment een ambulance een patient komt overdragen op de SEH kan ik mezelf niet klonen en maak het gesprek af of bel later een supervisor opnieuw op om de overdracht van de ambulance aan te horen.

Vervolgens kom ik 'binnendruppelen' op een behandelkamer waar de patient met het ambulancepersoneel op me wacht.

In dat geval wil ik graag de overdracht horen. Ook al is er al aan de verpleging over gedragen. Het is nl niet zo dat de artsen op de SEH aan het lummelen zijn, aan het koffie drinken zijn, of iets dergelijks.

Om dit soort vervelende situaties te voorkomen is het handig dat een ambulance niet in de ambulancehal de vooraankonding doet met de letterlijke bewoording, dat er over 1 minuut een patient met pijn op de borst wordt gepresenteerd. Daarnaast kan er ook een moment gewacht worden tot er een volledig team beschikbaar is voor de overdracht. De SEH ligt doorgaan vol met andere patienten waar ook hard voor gezorgd wordt. Ik mis vaak het wederzijdse inlevingsvermogen in de werkzaamheden op de ambulance, maar ook op een doorgaans drukke werkplek als de SEH

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 6 september 2013, 21:21:40
Inlevingsvernogen is er genoeg, maar vaak is daar een loopje mee genomen en  gaat men er aan beide kanten wat anders mee om dan zou moeten, negatieve ervaringen hebben vaak de meeste impact op gedrag. :-\ :'( ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #24 Gepost op: 29 september 2013, 15:52:12
Inderdaad kan het even duren totdat het hele clubje bij de patient staat maar dat vind ik bij de rit horen. Dit kun je niet afraffelen. Tuurlijk, ik dring ook even wat extra aan op haast indien ik weet dat er een reanimatiebehoeftige patient "op mij ligt te wachten" echter zijn er wel grenzen. Ik wil niet mee hebben gewerkt aan het feit dat er bij mijn patient fouten worden gemaakt omdat mijn overdracht niet duidelijk was.

Aan de andere kant: een goede MIST kan echt in No Time, dus is iedereen compleet dan hoeft een goede overdracht niet lang te duren.

Maar ingaande op het wellicht wat nutteloze verhaal van de patient die met eigen auto vervoerd moest worden:
Inderdaad hebben we hier veel te weinig informatie om hier over een "oordeel" te kunnen geven. Wel wil ik zeggen dat het mij zou bevreemden als een enige overgebleven ambulance in een gebied niet wordt ingezet op een bepaalde casus terwijl hij wel zou worden ingezet op dezelfde casus als er nog 10 ambulances paraat staan!

We hebben altijd nog een ambulance bijstandsplan ed. dus VWS uit andere regio's is ook mogelijk, echter duurt dat vaak wel even. Het wordt lastig als een groot incident precies samenvalt met andere kleinere incidenten...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 30 september 2013, 14:08:16
Inderdaad kan het even duren totdat het hele clubje bij de patient staat maar dat vind ik bij de rit horen. Dit kun je niet afraffelen. Tuurlijk, ik dring ook even wat extra aan op haast indien ik weet dat er een reanimatiebehoeftige patient "op mij ligt te wachten" echter zijn er wel grenzen. Ik wil niet mee hebben gewerkt aan het feit dat er bij mijn patient fouten worden gemaakt omdat mijn overdracht niet duidelijk was.

Aan de andere kant: een goede MIST kan echt in No Time, dus is iedereen compleet dan hoeft een goede overdracht niet lang te duren.

Maar ingaande op het wellicht wat nutteloze verhaal van de patient die met eigen auto vervoerd moest worden:
Inderdaad hebben we hier veel te weinig informatie om hier over een "oordeel" te kunnen geven. Wel wil ik zeggen dat het mij zou bevreemden als een enige overgebleven ambulance in een gebied niet wordt ingezet op een bepaalde casus terwijl hij wel zou worden ingezet op dezelfde casus als er nog 10 ambulances paraat staan!

We hebben altijd nog een ambulance bijstandsplan ed. dus VWS uit andere regio's is ook mogelijk, echter duurt dat vaak wel even. Het wordt lastig als een groot incident precies samenvalt met andere kleinere incidenten...

Ik zoek de 'like' knop.....:D

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar in de regel wachten we op de overdracht. In het belang van onze patient.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon