Om even een controversieel tegengeluid te laten horen:
Daar houd ik van. Soms even heel doel bewust de advocaat van de duivel spelen.
Ik ben dan ook erg blij met deze reactie.
Doe ik ook even mee...
Er wordt gesproken over dat dit incident door de politie goed geëvalueerd moet worden. Uiteraard! Maar waarom zo stellig door de politie? Waarom niet vooral door Brinks?
Blijkbaar wisten deze zware jongens donders goed dat op dat moment op die plek een kwetsbaar waardetransport te vinden was.
Tuurlijk... een filiaal van Brinks kan je niet elke 10 minuten verhuizen. Maar blijkbaar was het aan- en afrijden van de transporten voorspelbaar en(of) frequent genoeg om zonder op te vallen een wagen op te wachten.
Er zijn dus een aantal dingen die ik zo uit mijn stuurmans duim kan zuigen waar zwakke plekken in zitten. (en dat vanaf mijn virtuele wal)
1) het filiaal van Brinks staat op een vaste plek (kan je niets aan doen, dat is gewoon een feit)
2) aanrijden en afrijden van waardetransporten zijn (te) frequent en/of voorspelbaar
3) voertuigen/personen die zich langdurig (en/of verdacht) in de omgeving ophouden worden niet gezien/herkend
4) transportroutes kennen te weinig variatie waardoor onderschepping eenvoudig is
Dit zijn slechts stellingen hè. Dit is geen waarheid.
Stelling 2 en 3 vormen een zeer kwetsbare combinatie
Je kan 2 op orde hebben, maar als 3 dat niet is, dan kan iemand alle tijd nemen om een transport op te wachten.
Heb je 3 op orde maar 2 niet, dan hoeft iemand niet eens te posten, dan zorgt deze gewoon dat hij/zij op het juiste moment in de buurt is.
2 en 3 gaan dus hand in hand.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de politie alles heeft gedaan wat in haar macht lag, i.c.m. de aanwezige risico's voor personeel en burgers, i.c.m. met de absurde snelheden, i.c.m. de aanwezigheid vaan zeer zware wapens, i.c.m. de gesteldheid van het weer, i.c.m. de wetenschap dat de zware jongens niet schuwen om de trekker over te halen, i.c.m. de wetenschap dat je met alleen een kogelwerend vest nog steeds dodelijk gewond kan raken aan hoofd, hals, kruis en bovenbenen.
Ik heb er ook alle vertrouwen in dat dit voorval veel onderzoek en evaluatie aandacht gaat krijgen, zowel van de politie als van Brinks.
Want langzaam aan ontstaat er een beeld wat lijkt op "jammer, ze zijn ontkomen, dat was het dan." of "Ach dit is zo extreem en zo incidenteel dat gebeurt voorlopig niet meer".
Nee natuurlijk is dat niet de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat dit goed onderzocht gaat worden. Maar Brinks en de politie zijn echt niet gek. Die gaan daar niet uitgebreid over berichten. Jammer voor de sensatie belust stuurlui aan wal. Maar wel beter, want door er wel uitgebreid over te berichten gooi je alleen maar je eigen glazen in. Je wil de zware jongens ook niet wijzer maken dan ze al zijn.
Zo.... eens even zien wie er gaat happen.