Alleen nu ze niet gepakt zijn en netwerk actief blijft, is het gevaar levensgroot dat er bij de volgende overval wel slachtoffers vallen. Die overval in Rotterdam (waar wel gewonden vielen) lijkt verdacht veel op die nu in Amsterdam. Het blijft een moeilijke afweging om de achtervolging te staken. Het is te hopen dat er nog sporen zijn terug te vinden in de uitgebrande auto, zodat het netwerk zo snel mogelijk kan worden opgerold, wat zeker geen eenvoudige klus zal worden.
Het staat mij tegen mij in dit soort discussies te mengen. Echter door de Geenstijl/Telegraaf reacties laat ik mij toch verleiden....
Allereerst kan ik zeggen dingen te hebben gehoord uit eerste hand. Als alle informatie die bekend is nog eens naar buiten komt zullen sommige forum leden en andere lezers hun mening zeker bijstellen. Rondom de overval zijn meerdere dingen voorgevallen die politieoptreden hebben bemoeilijkt. Verder kun je allerlei wild west zaken op de hals halen maar is het knapper om in een bepaalde flow van handelen te blijven nadenken.
Dat is een stuk professioneler en verstandiger..... Alleen een aantal mensen zal dat nooit begrijpen en zal zelf veel beter optreden op de plek van een agent!! Te triest voor woorden. Het belangrijkste van optreden is weer thuis komen. Overval geweest. Geprobeerd te achterhalen. Niet gelukt. Zorgen voor de veiligheid en accepteren dat geld is buitgemaakt (al is door de crash het eea achtergebleven).
Uit deze overval blijkt wel dat de daders nergens voor teruggedeinsd zijn. Direct gericht schieten. Crashen en de tijd nemen om sporen te wissen door voertuig in brand te steken. Vluchten in 2de auto en politie dusdanig bedreigen tijdens vlucht dat laten rijden enige optie was. Neem je verlies en een dusdanige gewelddadigheden zijn niet te voorkomen en niet met heterdaad op te lossen.
Verder is het wellicht eens verstandig om te kijken wat de snelheden zijn van de gebruikte auto's. Vmax liggen over de 300km/u. Bij een landingsbaan als de A2 ben je al voorbij Utrecht voordat bekend is waar de overvallers heen rijden en de politie na melding aan het bureau is. Met veel toeval is er zicht op een achtervolging. En dat zicht is meestal alleen het heel hard voorbij zien rijden. Indien er door politie zelf met dergelijke auto's wordt gereden dan stoppen ze nog steeds niet op het stop politie bordje hoor. Dit is niet veilig te doen. Alleen met een tank of een apache. Maar dat gebeurd alleen in de hoofden van sommige mensen (helaas te veel Nederlanders) die dergelijke dingen alleen maar meemaken vanaf de bank of in de bioscoop kijkend naar de film of een wazige serie.
Roadblocks als je weet dat er al met automatische wapens gericht is geschoten zijn de domste middelen die je kunt inzetten. Beeld je in dat je met je gezin naar vakantie rijd in de nacht en er word een roadblock opgeworpen. Overvallers crashen in jou auto. Vrouw en kinderen dood. Wie krijgt er dan de zwarte piet. Precies dezelfde agenten die nu laf hebben opgetreden.
Ben blij dat de verstandige mensen aan de goede kant van de streep staan en de dom reagerende anoniem achter hun pc.
Moest er helaas toch even uit, niet professioneel maar kon even niet anders. Bah.