Om even een controversieel tegengeluid te laten horen:
Misschien moet je als politie voor lief nemen dat je deze gasten niet op heterdaad gaat pakken en dat je het van het opsporingsonderzoek moet hebben om ze in een later stadium aan te kunnen houden.
Je kunt natuurlijk allemaal maatregelen bedenken om als politie een betere kans te maken tegen dit soort figuren, maar dat gaat sowieso een hoop geld kosten. Laten we vooral niet denken dat we hier de wijsheid in pacht hebben, binnen de politie wordt hier heus wel over nagedacht.
Het komt toch altijd weer neer op een rekensommetje. Gaan we alle AT's 'kazerneren' zodat ze binnen drie minuten op de weg kunnen zitten, voor de enkele keer dat een overval van dit kaliber plaatsvindt? Heli's op diverse bases plaatsen in het land, die direct de lucht in kunnen en snel ter plaatse zijn? Noodhulp uitrusten met MP5 pistoolmitrailleurs (die ze vervolgens vrijwel nooit zullen gebruiken)? Apache's als soort van 'Quick Reaction Alert' om dergelijke gasten uit te schakelen (hoe proportioneel is dat?)?
Zo kan ik er nog wel tig verzinnen, maar dat gaat 'm niet worden vanwege het financiele plaatje. Natuurlijk vind ik het ook zwaar kl*te dat deze gasten hebben kunnen ontkomen en moet er wat mij betreft wel meer aan veiligheidsmaatregelen georganiseerd worden, maar zo zijn er meer zaken in de maatschappij waar dringend geld voor nodig is... (de zorgsector zit dagelijks met tekorten bijvoorbeeld)
En dan zit je nog met het punt dat je je personeel niet in gevaar wilt brengen door ze achter dit soort gasten aan te sturen omdat dat heel veel risico's met zich meebrengt.
Bovenstaande weten die gasten natuurlijk ook; zij doen ook aan kansberekening.