Jij bent denk ik niet op de hoogte van het aantal KLPD auto's in een normale nachtdienst? Als er in Groningen een zware aanrijding is, kun je het strategisch opstellen wel vergeten. En als er 250 gereden wordt, wordt strategisch opstellen al helemaal erg moeilijk, helemaal met alle op- en afritten en knooppunten die er zijn.
Dat is al waarheid. En dat zal het ook nog wel blijven, in ieder geval op heterdaad. Reken maar dat deze zaak hoge prioriteit krijgt bij de recherche.
En NL is in deze niet uniek, ook België en Frankrijk maken dit zo mee. Enige tijd geleden is in Frankrijk een geldwagen klemgereden op de snelweg met vrachtwagens die in brand gestoken werden. Ook bewapend met automatische wapens etc. De eerst ter plaatse gekomen politie auto heeft er toen voor gekozen om op veilige afstand het verkeer tegen te houden om slachtoffers te voorkomen.
Wanneer we niets kunnen doen om dergelijke overvallers op heterdaad te kunnen aanhouden (en dit is geen kritiek op de werkwijze van afgelopen week, die is gezien de omstandigheden en beschikbaarheid van middelen prima verlopen), slaat mij de angst om het hart.
Dat zou dus een "vrijbrief" zijn om maar bruut geweld te gaan gebruiken bij overvallen. Deze keer is het allemaal zonder slachtoffers (met lichaamlijk letsel afgelopen), maar een garantie dat er de volgende keer wederom geen slachtoffers zullen vallen is het zeer zeker niet.
Het leger lijkt me ook geen reële optie. De opkomsttijd is daarvoor te lang.
Middelen die defensie heeft om de daders te volgen zijn voor een groot deel ook in EC135 van het KLPD ingebouwd. Bewapening van de heli's van defensie is toch niet in te zetten op burgers in het Nederlands recht. Daar zit dus ook geen meerwaarde in. Bovendien met het weer van afgelopen dinsdag heeft defensie net zoveel problemen om een heli in de lucht te krijgen als de politie. Per definitie vlieg je niet in de omgeving van onweersbuien. Het gevaar is dan te groot. Niet alleen de bliksem, maar ook de evt hagelstenen, downbursts en updrafts zijn te gevaarlijk. Daar waagt geen vlieger zich vijrwillig aan.
Het was voor luchtsteun gewoon totaal ongeschikt weer, wie die steun ook zou kunnen bieden. Daar doe je helemaal niets aan.
Gezien de hoeveelheid reacties hier in het forum, en dat zal op andere plekken niet anders zijn, zal er uit deze casus vast lering getrokken worden.
Nogmaals petje af voor alle mensen die er dinsdag bij betrokken waren.