Leger inzetten bij arrestatie criminelen

Auteur Topic: Leger inzetten bij arrestatie criminelen  (gelezen 20915 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2011, 09:49:56
KMar Eindhoven heeft gisteren ook meegedaan met de achtervolging. Uit eigen ervaring weet ik dat de KMar veel al de regio uitluisteren waar ze werken.  
Dat deed jij toch ook in Utrecht/Soesterberg. O0
Heb het e.e.a. van mijn zwager gehoord ( AT Kmar ). Met de H&K MP5 heb je in elk geval meer schotkracht dan zoals Dielange al zegt, de Walther. Al is mijn zwager sowieso al blij dat hij met de Glock loopt i.p.v. de Walther maar dat terzijde. Maar zoals al meer is aangegeven, met de omstanders en eigen levens in het geding is het een bijna ondoenlijke zaak. Toch pleit ik er wel voor dat ze op zijn minst worden geschaduwd , hetzij door een heli, hetzij door een (onopvallend) voertuig met in de achtergrond een arrestatieteam, aanhoudingseenheid, VAG of wat dan ook.
Maar het eigen leven gaat natuurlijk wel te allen tijde voor, maar ik zou leien als deze gasten de wet gaan overrulen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2011, 11:23:47
Tja, het zal aan mij liggen maar in principe hebben we de DSI al. Die zijn in staat dit soort situaties af te handelen.
Aan de andere kant, deze groepering kan en zal nooit binnen korte tijd ter plaatse kunnen zijn.
Het 'standaard' leger is niet getraind voor dit soort situaties en lijken me ook niet geschikt voor deze taken....

Als het weer beter was geweest had men inderdaad de politieheli kunnen inzetten. (alhoewel ik daar ook niet graag in zou zitten als criminelen je onder vuur nemen met automatische vuurwapens...)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2011, 11:30:24
dan kom je toch snel bij de BBE en commando's.  En AT Kmar.

maar in dit geval, verplaatsing is zo snel dat daarop moeilijk te anticiperen valt is als je geen luchtsteun hebt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2011, 11:34:42
Inderdaad, de enige optie was volgens mij een politieheli en dan gewoon blijven volgen tot het eindpunt...

Een andere goede optie zou een soort mobiele gps zijn.... Gewoon iets wat door de politie op de auto geschoten kan worden en wat vervolgens de positie blijft doorgeven. (al is dat wel wat futuristisch...)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2011, 11:36:10
Het leger inzetten voor arrestaties? Op zich geen probleem. Gebeurt al tientallen jaren in de vorm van de toenmalige BBE's en huidige DSI.

Maar: die inzetten zijn vrijwel allemaal gepland en voorbereid, en richten zich op een vast object (verblijfplaats crimineel c.q. doel crimineel) en er is vaak ook nog sprake van een verrassingselement. Er is zogezegd tijd om de eenheden op te roepen, op een bepaalde plek te krijgen en vanaf daar hun actie te laten starten.

In het geval-A2 is er geen sprake van een vast object, maar van een achtervolging waarbij de criminelen zich met hoge snelheid verplaatsen. Dat betekent dus per definitie dat de in te zetten legereenheid ook op hoge snelheid inzetbaar moet zijn, of dat zij ruim de tijd moeten hebben om een blokkade op te werpen. Beide gevallen lijken mij niet aan de orde. De krijgsmacht heeft geen snelle voertuigen en een blokkade is geen optie vanwege de risico's (anders had de politie dit ook wel gedaan).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2011, 11:44:53
6 sterren GTA?

en die mobiele gps is lang niet zo futuristisch als je denkt red. er zijn bijv. al
usb sticks verkrijgbaar die dit uitzenden.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2011, 11:59:41
of iedere straatagent trainen in het gebruik van een aanvalswapen en deze standaard in een patrouillewagen doen. Men moet in Den Haag wakker worden, want we leven al lang niet meer in een tijdperk dat je alles met veel praten op kan lossen.
Blijven ze daar in Den Haag in een winterslaap, dan ook niet raar opkijken als ze vaker dit soort overvallen plegen.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2011, 14:19:49

iemand die een handvuurwapen een proppeschieter noemt, weet blijkbaar niet dat het net zo dodelijk kan zijn als een volautomatische geweer.
Ik heb de 'eer'  om ooit met een .50, FAL, UZI en pistool te mogen schieten. Weet dus waar ik over praat, weet totaal niet meer wat voor soort pistool we hadden. Is ook alweer 20 jaar geleden.. (oef... dat klinkt alsof ik oud wordt  :S)

(wapen-instumenten hersteller in het leger geweest..  >:D)

Laat ik nou net met bijna 20 dienstjaren wel weten dat een proppeschieter wel net zo dodelijk kan zijn. Echter het probleem wat ik probeer aan te geven is dat als je een hele goeie schutter bent je tot 20/25 mtr geplaatste schoten kan lossen. Tegen een vol automatisch geweer begin je dus niks. Die legt vanaf 50-100 mtr een spervuur neer en het enige wat je kan doen is plat gaan liggen  en hopen dat onze lieve heer ons gunstig is gestemd.

Ik heb trouwens ook de "eer" gehad om met diverse wapens te schieten.

Dus ik weet het echt wel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2011, 17:01:59
Het voordeel van de KMar-diender is, dat ze allemaal zijn opgeleid op de zogenaamde lange wapens(dimaco of HK MP5). Is iig beter als een proppenschieter.

Er zijn genoeg KMar-brigades in het land. Dus ook genoeg KMar-dienders door het land.

Alleen past er helaas geen Diemaco in mijn wapenkluis! ;D En die MP5's liggen nou ook niet bepaald op de brigade's. En als er ME/BE inzet is, moeten ze (zoals het nu is) ook nog eerst ergens gezamelijk opkomen, gaat wel uren overheen!

Klopt, en wat wilde ik er aan doen dan als wmr1 in een Ford Transit die 170km/h gaat en met mijn glock17? :)

Denk niet dat er nog ergens de Transit als noodhulp auto wordt gebruikt.  ;)


Maar het zou niet verkeerd zijn in mijn ogen om 2 diemaco's mee te nemen op patrouille. Jammer dat onze kofferbakken alleen zo weinig ruimte hebben :p


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2011, 17:26:21
Ik ken er op Schiphol wel een aantal die het niet erg zouden vinden, ook genoeg die het
liever niet zouden willen. Ze zijn dan vaak wel getraind in de MP5 (ik heb het dan over
de Kmar) echter deze liggen volgens mij niet standaard in de auto. Op schiphol niet in elk
geval, en de dienst die er wel standaard mee loopt die rijden in de toyota of MB G die die
zullen de snelheden ook niet echt bijhouden vrees ik.

Tuurlijk kunnen we allemaal plannen gaan bedenken maar hoe realistisch ze zijn dan is de
vraag. En de grootste vraag is natuurlijk de kosten-baten analyse. En niet gelijk zeuren dat
dit niet opgaat, in elk bedrijf word dit opgemaakt. En ik denk dat de kosten om ik weet niet
hoeveel mensen dusdanig uit te rusten dat ze tegen zoiets op te treden wat maar 1 misschien 2
of 3 keer per jaar voor komt is denk ik erg hoog.

Tuurlijk zullen hieruit dingen worden gehaald voor de toekomst en dat is goed, we zijn een
lerende samenleving en de uitvoerende diensten zijn vaak ook lerende diensten. Zal het volgende
keer anders lopen, zeer waarschijnlijk. Is de uitkomst anders? Dat is de vraag, want met te veel
variabelen kan je die niet beantwoorden. Let wel hier worden nu rechercheteams op gezet van weet
ik het. Heb al samenwerking gehoord van A'dam en R'damse korpsen. Wellicht dat de NR ook mee
gaat participeren en uiteraard de belgen (waar de lijnen naar toe lijken te lopen).

Maar nogmaals veel sterkte met de heren en dames die in de nacht hun adrenaline tot een toppunt hebben
voelen stijgen en daar zelfs nog boven, en over een tig jaar als jullie met pensioen zijn en kleinkinderen
hebben dan kunnen jullie er van genieten (al hoop ik dat de berusting en voldoening eerder komt).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v