Leger inzetten bij arrestatie criminelen

Auteur Topic: Leger inzetten bij arrestatie criminelen  (gelezen 21077 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #110 Gepost op: 3 juli 2011, 13:55:58
Heel leuk die filmpjes. Maar wel eens goed gekeken wie er achter het stuur zit. Dus daar gaan we weer de gemiddelde diender gaat dit echt niet halen, met de rijopleidingen die hij of zij heeft gehad.
Het is allemaal heeel leuk en ja als een collega roept dat hij wordt beschoten, gaan bij de straat stenen er ook uit waar het kan. Immers we willen allemaal heel aankomen bij de collega in nood.
Ik zie vaak genoeg dat collega's met mag 10 door het rode verkeerslicht rijden met de gedachte iedereen remt wel voor mij en niet verder kijken dan twee stoeptegels.

Vandaar dat ik zeg laat dit soort werk gewoon over aan de politie en zet het dan gewoon weg bij de verkeersdiensten. Immmers zij zijn er in de meeste gevallen 24 uur.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #111 Gepost op: 3 juli 2011, 20:08:24
Zelf de eer te hebben gehad om te mogen rijden met te toenmalige KL-00-01 gepanserde Merc 600sl. Topsnelheid 240begrenst, hier krijg je in Duitsland gelijk ook de opleiding bij om er mee te kunnen rijden op hoge snelheid. Je krijgt er zelfs een "ram" cursus bij echter op hoge snelheid heb je last van de wind. Klinkt vreemd een voertuig laag bij de grond met een gewicht van 4100kg en toch last van de wind, maar om dit te corrigeren moet je wel extra les  hebben. Ik heb de lessen gevolgd en vond het nog steeds moeilijk. Dus gepanserde auto's inzetten bij achtervolgingen zou ik ten zeerste afraden, dan nog voor je op snelheid bent (duurd met de merc. ongeveer zes minuten) moet je alweer remmen omdat iemand de OGS niet ziet. Remweg vanaf 240km/h tot stilstand is ongeveer 250m als je geluk hebt dat alle systemen werken en je er niet doorheen trapt.

Situatie van de weg, er ligt iets op. Deze voertuigen zijn voorzien van runflats echter de overgang van normaal naar runflats is een risico voor slippen dat wil je niet met zo'n zware auto. Maar gevaarlijker is nog een opstakel waardoor je springt..... dit is bijna altijd einde oefening. Moet je dan het publiek horen als je zo'n duur voertuig hebt gesloopt voor wat geld......

Nog een klein onderzoekje ooit van het CBR: 5% van de rijbewijshoudende bestuurders kunnen goed rijden, de overige 95% zegt bij die 5% te horen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #112 Gepost op: 3 juli 2011, 20:14:16
Ja dat heb ik ook gehoord ja..... En mensen gaven anderen gemiddeld een veel lager cijfer....

Maar we dwalen weer ontzettend af van het oorspronkelijke topic. Ik zie in ieder geval de link met het leger niet meer.....  998765
Zullen we weer on-topic gaan?

Leger, criminelen & aanhouden dus  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mercury

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • BHV-er, Geïnteresseerde
Reactie #113 Gepost op: 7 juli 2011, 23:57:52
De functie van het leger is de politieke en economische belangen van de Nederlandse (en in zekere mate Europese) staat met geweld zeker te stellen. De functie van de politie is het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Dat is niet dezelfde functie.

Net zoals de politie niet is uitgerust en opgeleid om zieken te behandelen is het leger niet uitgerust en opgeleid om criminelen te stoppen. Wil niet zeggen dat een agent in theorie geen AED zou kunnen gebruiken, maar ambulance-personeel is beter in het helpen bij medische noodgevallen. Net zo kan het leger wel een auto met criminelen uitschakelen, maar de politie is daar veel geschikter voor.

Als de politie betere medische uitrusting heeft dan de ambulance is er iets raars aan de hand, lijkt me. Maar daarom politie inzetten in plaats van medici lijkt me nog vreemder - in plaats daarvan zou de ambulance zo spoedig mogelijk beter materiaal te krijgen! Gelijk, als het leger als enige materiaal heeft dat noodzakelijk is om zware criminelen te stoppen, dan moet de politie dus beter materiaal krijgen.

Het kan wel zo zijn dat het leger in hele specifieke gevallen iets beter zou kunnen, maar de hele situatie rond criminaliteit is nu eenmaal iets waar de politie verreweg het meeste kennis van heeft. Daar is het leger simpelweg niet op ingesteld en gezien haar taak zou ze dat ook niet moeten zijn.

Bovendien werken de twee organisaties op een andere schaal. Bij de inzet van het leger tegen bepaalde groepen is de aanname dat er geweld zal worden gebruikt en dat er doden zullen vallen. Er word daarbij dus ook collaterale schade geaccepteerd. Dat kan omdat het belang zo enorm groot is.

Kijk naar Libië, waar vele duizenden mensen werden vermoord. Dat is de schaal waarop het leger opereert. Zó erg is het hier nog niet, lijkt me.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #114 Gepost op: 8 juli 2011, 00:21:41
De functie van het leger is de politieke en economische belangen van de Nederlandse (en in zekere mate Europese) staat met geweld zeker te stellen. De functie van de politie is het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Dat is niet dezelfde functie.

Het kan wel zo zijn dat het leger in hele specifieke gevallen iets beter zou kunnen, maar de hele situatie rond criminaliteit is nu eenmaal iets waar de politie verreweg het meeste kennis van heeft. Daar is het leger simpelweg niet op ingesteld en gezien haar taak zou ze dat ook niet moeten zijn.

Bovendien werken de twee organisaties op een andere schaal. Bij de inzet van het leger tegen bepaalde groepen is de aanname dat er geweld zal worden gebruikt en dat er doden zullen vallen. Er word daarbij dus ook collaterale schade geaccepteerd. Dat kan omdat het belang zo enorm groot is.

Ja, zo is het ongeveer zoals het er momenteel allemaal aan toe gaat, in ons kikkerlandje. Maar dit topic is ontstaan naar aanleiding van (....)

Dus kun je hier discussiëren over hoe we overheidsmensen misschien efficiënter in kunnen zetten. Dus links en rechts wat schuiven met materiaal, hier en daar wat bijscholingen, samenwerkingsverbanden, etc etc.

Want de primaire functie van ons leger vat je kort en bondig samen (NATO) maar in andere tijden zullen ''onze jongens'' toch ook echt handhaven, in ons land.


Mercury

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • BHV-er, Geïnteresseerde
Reactie #115 Gepost op: 8 juli 2011, 01:01:21
Nou ja, punt wat ik probeer te maken is dat een handje vol misdadigers met automatische geweren en een paar granaten iets is wat de politie gewoon op zou moeten kunnen lossen. Het is namelijk de taak van de politie om criminaliteit te bestrijden.

Dat de politie daar (blijkbaar) problemen mee heeft, geeft dus aan dat de politie beter materiaal of extra mensen nodig heeft - niet dat het leger (dat al een beschamend tekort aan middelen heeft) de functie van de politie moet gaan overnemen.

Wat zou kunnen is dat personeel van het leger bij de politie gaat werken in een nieuwe speciale eenheid tegen zware criminaliteit. Dan vallen ze dus ook onder de politie en dan stoort dat ook niet met de taakverdeling. Er vloeit nu toch personeel weg bij defensie, en die mensen kunnen al met wapens omgaan, dus dat lijkt me een prima oplossing.

Maar het moet dus wel correct gebeuren - dus politie voor politie taken en leger voor leger taken.

Daarbij kan je de functie van politie-agent en soldaat niet goed combineren - als soldaten gaan twijfelen over of ze misschien beter de pepperspray kunnen gebruiken dan vallen er doden. En als agenten niet twijfelen of de pepperspray niet zou kunnen werken dan vallen er ook doden. Dus als je een soldaat bijles geeft om politie-agent te spelen dan stoort dat zijn functie als soldaat. Andersom trouwens ook.

Daarom kan het leger in mijn ogen beter bij zijn taak blijven en moet handhaven van openbare orde en veiligheid in handen blijven van de politie.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #116 Gepost op: 8 juli 2011, 01:05:03
Nou ja, punt wat ik probeer te maken is dat een handje vol misdadigers met automatische geweren en een paar granaten iets is wat de politie gewoon op zou moeten kunnen lossen. Het is namelijk de taak van de politie om criminaliteit te bestrijden.

Helemaal mee eens! Al was dit een vrij uitzonderlijke casus. Maar hoe ga je zoiets vormgeven / invullen, zonder dat het al te veel centjes gaat kosten?

Ik denk dat je gewoon de doelen nog beter moet beschermen, dus de plekken waar wat te halen valt. Denk zelfs dat dat de enige optie is.


Mercury

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • BHV-er, Geïnteresseerde
Reactie #117 Gepost op: 8 juli 2011, 01:19:45
Ja, dat geld, dat is altijd de issue natuurlijk ^_^ Voor alle betrokken partijen trouwens.

Beter beschermen is mogelijk inderdaad de enige oplossing. Lastig.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #118 Gepost op: 13 juli 2011, 19:10:40
Het leger treft in elk geval al voorbereidingen op hun nieuwe taak  098uo 8)

Luchtmobiel valt flatgebouw Leeuwarden binnen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #119 Gepost op: 14 juli 2011, 03:24:14
Het leger treft in elk geval al voorbereidingen op hun nieuwe taak  098uo 8)

Luchtmobiel valt flatgebouw Leeuwarden binnen

Eerst maar eens andere wapens dus voor bestormingen. Op 1.27 zie je ze de trap opgaan en never nooit kan die LMBer fatsoenlijk richten, die loop komt dan tussen de spijlen van de trap te zitten.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)