Leger inzetten bij arrestatie criminelen

Auteur Topic: Leger inzetten bij arrestatie criminelen  (gelezen 20913 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #40 Gepost op: 1 juli 2011, 01:18:43
Zie bijv. frankrijk, spanje en ik dacht ook italie om even wat europese landen te noemen.
Overigens allemaal verenigd in de European Gendarmerie Force.
http://www.eurogendfor.eu/


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #41 Gepost op: 1 juli 2011, 03:51:43
Snap deze topic-titel eigenlijk niet, want defensie wordt al jarenlang ingezet tegen criminelen.

Afmp brult wel vaker zonder nader te denken.

En voor wat betreft de verschillende opties van bewapening die ik hier voorbij zie komen, wees wel reeël.

Met het huidige personeelsbestand en de lage budgetten, zal goed recherche werk overblijven!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 1 juli 2011, 07:37:21
Ik weet niet hoeveel surveillance wagens er overdag, 's avonds en 's weekends rond rijden, maar rust (landelijk gezien evt) een op de 5 of 10 wagens uit met zwaardere wapens. Ja dat zal logistiek iets lastiger worden, maar heel moeilijk kan het niet zijn, desnoods draaien ze de ene keer "normale" dienst en een andere keer "zware dienst.

Heel simpel, de taak ''noodhulp'' een taakaccent maken, evenals de taak ''horeca''.
Die mensen (extra) opleiden met lange afstandswapen (a la H&K MP5) en de lange lat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #43 Gepost op: 1 juli 2011, 10:28:44
Stel, je bent overvaller en tuft over de A2 richting België met in je binnenspiegel een hoop blauwe lampen. Opeens hangt er voor je neus een helikopter in vrolijke politiekleuren met een grote camera eraan vast. Wat denk je dan als overvaller? Ik zou denk ik de gok wagen richting België.

Nu dezelfde situatie. Alleen hangt er opeens een legergoene helikopter voor je neus met aan beide zijden een paar flinke raketten en aan de onderzijde een mitrailleur. Wat denk je dan als overvaller? Ik zou denk ik de gok niet wagen.
 :D ;)
Op zich leuk bedacht, maar zo werkt het niet, natuurlijk. Stel dat je inderdaad met een helikopter "voor de neus" van de crimineel verschijnt - dus vlak boven de grond en op korte zichtafstand (100 meter?), wat denk je dan dat ik als triggerhappy crimineel doe? Juist, raampje naar beneden en het vuur openen. Die heli is vlak boven de grond en absoluut binnen de effectieve dracht van de meeste (semi-)automatische klein-kaliber wapens. Maakt het dan verschil of dat een Apache of Augusta is? Natuurlijk niet.
Wat wil je er als helikopterpiloot aan doen? De Augusta kan vrij weinig, lief teruglachen misschien. En met de Apache? Terugschieten met je boordkanon (een Apache heeft een 30mm kanon, geen mitrailleur!) of een raket afschieten? Punt 1 is het volstrekt onveilig in een civiele omgeving met andere weggebruikers en een achtervolgende politie, en punt 2 vraag ik mij zeer af onder welke (militaire) geweldsinstructie het gebruik van de boordwapens van een Apache valt om een voertuig af te stoppen. In ieder geval niet onder de geweldsinstructie i.h.k.v. bijstand Politiewet. En het aanhouden van verdachten kun je dan overigens ook vergeten; het boordkanon alleen al maakt gatenkaas van een voertuig en zijn inzittenden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #44 Gepost op: 1 juli 2011, 10:46:55
Is dat zo'n groot probleem dan dat een Apache gatenkaas maakt van het voertuig en inzittenden ?
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Ik zeg beroepsrisico van de daders.

In deze casus heeft men een overval gepleegt met behulp van explosieven en automatische wapens.
Men heeft o.a. het KLPD onderkomen geblokkeerd zodat er geen snelle voertuigen achter hun aan konden komen.
Men heeft willens en wetens gericht geschoten op de politie om maar niet aangehouden te worden en te kunnen ontkomen.
Dan moet je ook niet zeuren en zielig gaan doen als er op jou geschoten wordt door de overheid en of het dan
leger of politie is die goed gericht op ze schiet dat zal mij echt een rotzorg zijn.

Jij kan je als crimineel niet gedragen dan moet je ook de gevolgen maar ondervinden.
En als de crimineel daarbij om het leven komt dan ruimt het in ieder geval lekker op want hij/zij kan het niet nog een keer flikken.
Ander positief punt de rechter kan dan ook niet met te lage straffen komen waardoor men veel te snel weer vrij is.
En je stelt gelijk een goed voorbeeld van dit kan ook jou overkomen met je snode plannen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #45 Gepost op: 1 juli 2011, 10:52:28
Is dat zo'n groot probleem dan dat een Apache gatenkaas maakt van het voertuig en inzittenden ?
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Ik zeg beroepsrisico van de daders.

In deze casus heeft men een overval gepleegt met behulp van explosieven en automatische wapens.
Men heeft o.a. het KLPD onderkomen geblokkeerd zodat er geen snelle voertuigen achter hun aan konden komen.
Men heeft willens en wetens gericht geschoten op de politie om maar niet aangehouden te worden en te kunnen ontkomen.
Dan moet je ook niet zeuren en zielig gaan doen als er op jou geschoten wordt door de overheid en of het dan
leger of politie is die goed gericht op ze schiet dat zal mij echt een rotzorg zijn.

Jij kan je als crimineel niet gedragen dan moet je ook de gevolgen maar ondervinden.
En als de crimineel daarbij om het leven komt dan ruimt het in ieder geval lekker op want hij/zij kan het niet nog een keer flikken.
Ander positief punt de rechter kan dan ook niet met te lage straffen komen waardoor men veel te snel weer vrij is.
En je stelt gelijk een goed voorbeeld van dit kan ook jou overkomen met je snode plannen.
Niemand in Nederland heeft een "license to kill" En ik denk dat we daar erg blij over mogen zijn. Het doodschieten van een verdachte zal altijd een beroep op noodweer opleveren. Met een apache kan je daar echt geen beroep op doen... Juridisch kan en mag het in ieder geval niet. Ik ben blij dat we in een land leven waar dit gelukkig niet kan en mag...
Als ik Minister Verhagen gisteren weer hoor spreken dan is het wel duidelijk dat hij geen idee heeft waar hij over praat... Het is inmiddels wel duidelijk dat er geen heli's ingezet konden worden en toch blijft dat argument steeds weer naar voren komen. Dit hele incident heeft zich in 50 minuten afgespeeld, het leger in welke vorm dan ook had never nooit op tijd ter plaatse kunnen zijn....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #46 Gepost op: 1 juli 2011, 17:53:44
Niet iedereen is van mening dat Defensie ondersteuning dient te bieden bij aanhoudingen van "zware" criminelen, zie twitterberichten van Klaas Wilting, oud-persvoorlichter politie Amsterdam-Amstelland;

"De politie reageerde adequaat. En beste mensen van de militaire vakbond ze hadden jullie daarbij niet nodig. Ook in de toekomst niet."

"Dit naar aanleiding overvallers die aan de politie wisten te ontsnappen. Flauwekul, de politie is prima uitgerust. Het leger of KMar had snt"

"Wat een onzin om het leger of de koninklijke marechaussee in te zetten bij aanhouding zware criminelen, zoals een militairenbond suggereert"

Bron: http://twitter.com/#!/wiltingklaas


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2011, 19:05:13
"Wat een onzin om het leger of de koninklijke marechaussee in te zetten bij aanhouding zware criminelen, zoals een militairenbond suggereert"

En dat is dan weer onzin van dhr. Wilting; de KMar wordt op dagelijkse basis ingezet om zware criminelen aan te houden. Dat zou hij toch moeten weten gezien z'n achtergrond.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2011, 19:15:02
Is dat zo'n groot probleem dan dat een Apache gatenkaas maakt van het voertuig en inzittenden ?
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Ik zeg beroepsrisico van de daders.
(...)
Ik heb daar persoonlijk ook totaal geen probleem mee. Een goede crimineel is een dode crimineel. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat zo'n actie niet past binnen welke geweldsinstructie dan ook. Het leger treedt op i.h.k.v. bijstand Politiewet, er is geen sprake van oorlogshandelingen! (En dan kun je je nog steeds afvragen of daar RoE voor zijn, maar dat terzijde.)

Met het boordkanon van een Apache een vluchtauto aan gort schieten is per definitie buitenproportioneel geweld, ook al zou je het op noodweer schuiven. Dan kun je dat als militair dus in Arnhem even gaan uitleggen. Zonder in details te willen treden kan ik u aangeven dat de militaire geweldsinstructie voor bijstand Politiewet heel beperkt is. Nog beperkter dan de geweldsinstructie voor de bewaking in vredestijd van militaire objecten. Als het op geweldstoepassing voor civiele doeleinden aan komt, hoef je dus niet veel van Defensie te verwachten - en terecht, in mijn ogen.

Verder ben ik het zo goed als geheel eens met hetgeen Blauwe-motormuis citeert. De politie kan dit soort dingen prima alleen. En als het structureel niet lukt moeten ze beter oefenen!  O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #49 Gepost op: 1 juli 2011, 20:12:23
Een wijs man zei ooit eens:

"Opinions are like assholes, everybody's got one..."

Laat ik mijn sluitspier dan ook maar eens ontspannen en me verlagen tot het GS-niveau wat hier heerst...

Een goede crimineel is een dode crimineel...?

Een goede crimineel zit in de nor en ligt niet op het kerkhof. Laat ik daar alvast eens mee beginnen. Want iemand is pas een crimineel als hij veroordeelt is - tot die tijd is deze persoon een verdachte. Het afknallen zonder proces laten we over aan verlichte staten met een totalitair regime en zo.

Een Apache inzetten met raketten en boordkanon...? Ik heb nog wel ergens een filmpje in mijn archief wat zo'n apparaat doet. Ik zeg 1 ding... Collateral damage... Niet voor jonge kijkertjes en mensen met een zwak hart. Paardemiddel dekt de lading niet.

Een MP-5 een langeaftandswapen? 9mm zelfs uit een MP-5 is nou niet bepaald een patroontje wat geschikt is voor de langeafstand en dan ook nog wat doet. De MP-5 is gewoon een spray and pray-apparaat. Leuk voor binnenshuis. Verder niet. En al helemaal niet geschikt om een auto tot stoppen te krijgen.

Dit soort incidenten zijn voor de Nederlandse politie gewoon niet te stoppen. Men heeft er het materiaal en de kennis niet voor. Criminelen hebben altijd een voorsprong, todat de achtervolging is be-eindigd. Daarna is het good old fashion recherchewerk die misschien langzaam zijn werkt doet. Maar ook een schildpad kan een haas inhalen.