Leger inzetten bij arrestatie criminelen

Auteur Topic: Leger inzetten bij arrestatie criminelen  (gelezen 21083 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2011, 18:33:08
Jongens,



Als men de pitauto's eruit rijdt, kan je wel gaan lopen gillen om de terugkeer van de Rijkspolitieporsches, maar dan komt men wel weer met wat anders.
Als ze je ontvangen met semtex, handgranaten en AK-47's, dan kun je wel gaan lopen gillen om de bloedploeg, maar dan komt men wel weer met wat anders.

Feit blijft dat er echter maar 1 ding echt belangrijk is:

Na de dienst gezond thuiskomen.

Met nadruk op ..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #21 Gepost op: 30 juni 2011, 18:45:26
iemand die een handvuurwapen een proppeschieter noemt, weet blijkbaar niet dat het net zo dodelijk kan zijn als een volautomatische geweer.

Snap jij het punt van dielangemotormuis nou echt niet, of doe je maar alsof?
Ik vrees namelijk dat eerste.


Als men de pitauto's eruit rijdt, kan je wel gaan lopen gillen om de terugkeer van de Rijkspolitieporsches, maar dan komt men wel weer met wat anders.
Als ze je ontvangen met semtex, handgranaten en AK-47's, dan kun je wel gaan lopen gillen om de bloedploeg, maar dan komt men wel weer met wat anders.

Feit blijft dat er echter maar 1 ding echt belangrijk is:

Na de dienst gezond thuiskomen.

Met nadruk op ..

Juist, en verder recherchewerk en ander technisch (en stiekem) onderzoek doet de rest. Is het niet vandaag, dan morgen wel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2011, 19:00:06
ff offtopic, dielange noemt ze proppeschieter, ik noemde ze vroeger en tegenwoordig nog steeds "overmaatse perforatoren". Zijn er nog anderen met benamingen ervoor?

Misschien een luek item voor een topic an sich.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2011, 19:30:35
Apache's inzetten hebben we de afgelopen dagen vaker voorbij horen/zien komen. Ik denk persoonlijk dat het een nogal zwaar middel is, maar ik wil eigenlijk even ingaan op het financiele aspect (puur als overdenking ;)). Gesteld wordt dat het 24/7 beschikbaar hebben van een Apache flink wat geld zou gaan kosten, wat natuurlijk helemaal waar is.

We hebben in Nederland een Quick Reaction Alert (QRA) voor het onderscheppen van vliegtuigen. Voor wie het principe niet kent: http://www.defensie.nl/nationale_taken/verdediging_nederlands_luchtruim/

En dat zal ook klauwen met geld kosten. Maar nu vraag ik me af waar je uiteindelijk meer aan hebt; een Apache 24/7 in dienst of de QRA. Nou heb ik niet het idee dat we alle inzetten van de QRA te zien krijgen op internet, maar ik heb de indruk dat het er niet veel zijn (niet gebaseerd op feiten, puur op gevoel en mediaberichtgeving).

Misschien zou het niet zo gek zijn om een 24/7 Apache als structurele taak van Defensie te introduceren en evt. de landgebonden QRA af te schaffen. Waarom doen we dat niet in Europees, NAVO, Benelux of weet ik veel wat voor verband? Als er weer eens zo'n Bear van de Russen komt overzetten gaan er nu pakweg drie landen met straaljagers de lucht in. Volgens mij kan dat efficienter en kunnen we met een aantal landen een QRA in stand houden, waarmee de totale kosten per land lager zijn.

Die Apache kun je heel breed inzetten voor ondersteuning van civiele veiligheidsdiensten. Denk aan informatievergaring, opsporingstaken (waar ze regelmatig voor zijn gevraagd*) tot anti-terreur en ondersteuning bij zware criminaliteit.

*Voorbeeld:
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2009/07/10/46133479/apache_helikopters_ondersteunen_politie
http://www.defensie.nl/luchtmacht/actueel/nieuws/2006/01/12/4698976/Apaches_helpen_politie_bij_zoektocht_naar_vermiste_man

Citaat van: http://www.defensie.nl/luchtmacht/luchtmachtbases/gilze-rijen/squadrons/301_squadron
301 Squadron
Het 301 squadron beschikt over de Apache. Dit is één van de modernste gevechtshelikopters. Het toestel is voorzien van geavanceerde waarnemings-apparatuur en wapensystemen. De Apache wordt ingezet voor o.a. verkenningen, beveiliging van transporten en grondtroepen, beveiliging van transporten door de lucht met transporthelikopters en daadwerkelijke inzet bij calamiteiten.

Minder bekend is dat de Apache ook ter ondersteuning van het Ministerie van Justitie is ingezet. Hierbij moet u denken aan het ondersteunen van de politie bij het zoeken naar vermiste personen en het achtervolgen van criminelen (bankovervallers).
(nu nog structureel...)


Mogelijkheid is wel dat overvallers zich ook steeds zwaarder gaan bewapenen, naarmate politie e.d. maatregelen treffen.

Zo heeft er al eens iemand met een RPG voor een geldwagen gestaan kan ik me herinneren. En als je met pantservoertuigen en mitrailleurs zulke gasten gaat achtervolgen staan ze de volgende keer ineens met een bazooka te zwaaien... (of zoiets)

De oorlog komt naar je toe deze zomer 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sylvester1986

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2011, 20:03:48
Nou heb ik niet het idee dat we alle inzetten van de QRA te zien krijgen op internet, maar ik heb de indruk dat het er niet veel zijn.
Lang niet alle QRA inzetten komen in de media, dat klopt.
Ik heb vaak naast het QRA gebouw wacht gelopen (2006-2009), vandaar O0


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2011, 20:21:23
Sorry maar we gaan toch niet het leger inzetten voor politiewerk. Hou toch op kmar oke. Maar het lijkt mij slimmer om de heren van de verschillende verkeersdiensten uit te rusten met gereedschap dat is bestand tegen dit soort dingen. Immers zijn vaak uitgerust met voertuigen die toch wat sneller en een beter weggedrag hebben dan de rest van onze dienstvoertuigen.


Gast

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2011, 20:28:36
Lang niet alle QRA inzetten komen in de media, dat klopt.
Ik heb vaak naast het QRA gebouw wacht gelopen (2006-2009), vandaar O0

Lang niet elke QRA scramble is een Alpha (live) scramble natuurlijk, genoeg Tango (training) scrambles om de piloten scherp te houden  ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2011, 20:33:15
Dat werd inderdaad dan wel tegen ons gezegd.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2011, 22:09:47
N.a.v. de reacties over inzetten van een Apache helikopter: ik ben helaas geen helikopterkenner (ik houd de laarzen graag op de grond), maar er is vast iemand die kan uitleggen wat de meerwaarde van een Apache gevechtshelikopter is onder normale weerscondities ten opzichte van een reguliere politiehelikopter.

Bij klotenweer zullen beide heli's waarschijnlijk niet vliegen (zoals bij de case-A2 het geval), dus het voordeel moet zich voordoen bij normale weersomstandigheden. Ik weet dat de Apaches met meer geavanceerde waarnemingssystemen zijn uitgerust, maar bij het op enige afstand en enige hoogte (dus buiten het effectieve bereik van klein-kaliber wapens zoals in dit geval) volgen van een voertuig zou dat naar mijn mening geen verschil moeten maken?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #29 Gepost op: 30 juni 2011, 22:57:36
Leger inzetten bij arrestatie criminelen

AMSTERDAM -  Het leger of de Koninklijke Marechaussee zou moeten worden ingezet bij de aanhouding van zware criminelen. Dat zegt militairenbond AFMP/FNV.
 

En waar werd binnenkort ook al weer bezuinigd? Op deze manier kun je natuurlijk ook banen veilig stellen...