Is dat zo'n groot probleem dan dat een Apache gatenkaas maakt van het voertuig en inzittenden ?
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Ik zeg beroepsrisico van de daders.
(...)
Ik heb daar persoonlijk ook totaal geen probleem mee. Een goede crimineel is een dode crimineel. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat zo'n actie niet past binnen welke geweldsinstructie dan ook. Het leger treedt op i.h.k.v. bijstand Politiewet, er is geen sprake van oorlogshandelingen! (En dan kun je je nog steeds afvragen of daar RoE voor zijn, maar dat terzijde.)
Met het boordkanon van een Apache een vluchtauto aan gort schieten is per definitie buitenproportioneel geweld, ook al zou je het op noodweer schuiven. Dan kun je dat als militair dus in Arnhem even gaan uitleggen. Zonder in details te willen treden kan ik u aangeven dat de militaire geweldsinstructie voor bijstand Politiewet heel beperkt is. Nog beperkter dan de geweldsinstructie voor de bewaking in vredestijd van militaire objecten. Als het op geweldstoepassing voor civiele doeleinden aan komt, hoef je dus niet veel van Defensie te verwachten - en terecht, in mijn ogen.
Verder ben ik het zo goed als geheel eens met hetgeen Blauwe-motormuis citeert. De politie kan dit soort dingen prima alleen. En als het structureel niet lukt moeten ze beter oefenen!