Als je 20 jaar geleden zou zeggen dat men met mitrailleurs op de politie gaat schieten in de toekomst, dan werd dat ook onrealistisch in de ogen van mensen, nu blijkt het toch te kunnen.
Op zich niets nieuws, toch? (Semi-)automatische wapens, criminelen en de politie zijn er al tientallen jaren, en al tientallen jaren worden de wapens door beide partijen tegen elkaar gebruikt (weliswaar door de politie met beter beleid). In dat opzicht heeft Diamondback meer dan groot gelijk: het huidige beleid van de politie voldoet voor de enkele crimineel (.. groep criminelen..) die daadwerkelijk gebruik wil maken van (semi-)automatische wapens. De politie is opgeleid en getraind om te gaan met de meest voorkomende gebeurtenissen. Dat wordt nu en dan bijgesteld (denk aan de Amok training, of hoe dat precies heet) afhankelijk van de ontwikkelingen. Stel nu dat de meeste criminelen met een (semi-)automatisch wapen gaan rondlopen (ik zou niet weten waarom ze dat zouden willen, maar dat terzijde), dan heb je ook een andere politie nodig. En dan kom ik op je tweede vraag:
Ik ben benieuwd hoe men die jongens in Afghanistan dan traint, als zware criminelen hier al een probleem is voor de handhavende diensten.
Daar lopen ze rond met AK-47's en toch moet NL ze daar trainen, misschien hoogtijd dat men een politie trainingsmissie in NL opzet
De politiemensen in Afghanistan moeten dus ook getraind worden op gevechtshandelingen, naast de typische politietaken als surveilleren, aangiftes, wetten/recht, etc. Vanwege de bewapening van de vijand (de "criminelen"), en juist ook omdat niet de plaatselijke juwelier maar de politie zelf het doelwit is. Dat betekent dus ook dat die gasten training krijgen in het gebruik van (semi-)automatische wapens en de procedures om te reageren op vijandelijk contact. Afghaanse politiemensen kun je ook niet vergelijken met onze politiemensen. Het zijn meer een soort van para-militairen.
Ik denk dat het ook onwenselijk is dat Nederlandse agenten hier op straat surveilleren met een tactisch (scherf)vest, een kevlar-helm en een Diemaco (het NL'se equivalent voor de AK-47, zeg maar) voor de borst, voor het geval er een onverlaat op het idee komt om een juwelier te overvallen