De functie van het leger is de politieke en economische belangen van de Nederlandse (en in zekere mate Europese) staat met geweld zeker te stellen. De functie van de politie is het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Dat is niet dezelfde functie.
Net zoals de politie niet is uitgerust en opgeleid om zieken te behandelen is het leger niet uitgerust en opgeleid om criminelen te stoppen. Wil niet zeggen dat een agent in theorie geen AED zou kunnen gebruiken, maar ambulance-personeel is beter in het helpen bij medische noodgevallen. Net zo kan het leger wel een auto met criminelen uitschakelen, maar de politie is daar veel geschikter voor.
Als de politie betere medische uitrusting heeft dan de ambulance is er iets raars aan de hand, lijkt me. Maar daarom politie inzetten in plaats van medici lijkt me nog vreemder - in plaats daarvan zou de ambulance zo spoedig mogelijk beter materiaal te krijgen! Gelijk, als het leger als enige materiaal heeft dat noodzakelijk is om zware criminelen te stoppen, dan moet de politie dus beter materiaal krijgen.
Het kan wel zo zijn dat het leger in hele specifieke gevallen iets beter zou kunnen, maar de hele situatie rond criminaliteit is nu eenmaal iets waar de politie verreweg het meeste kennis van heeft. Daar is het leger simpelweg niet op ingesteld en gezien haar taak zou ze dat ook niet moeten zijn.
Bovendien werken de twee organisaties op een andere schaal. Bij de inzet van het leger tegen bepaalde groepen is de aanname dat er geweld zal worden gebruikt en dat er doden zullen vallen. Er word daarbij dus ook collaterale schade geaccepteerd. Dat kan omdat het belang zo enorm groot is.
Kijk naar Libië, waar vele duizenden mensen werden vermoord. Dat is de schaal waarop het leger opereert. Zó erg is het hier nog niet, lijkt me.