Evenementen laten betalen voor politie inzet.

Auteur Topic: Evenementen laten betalen voor politie inzet.  (gelezen 2426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2011, 18:34:37
Tsja, dat is het geen waar ik ook bang voor ben.

Evenementen waar nooit wat gebeurd (mede door de aanwezigheid van de politie, de aanhoudingen en bekeuringen worden immers geteld, de vechtpartij'tjes die gesusd worden niet) ''krijgen'' geen politie-inzet meer.
Als er vervolgens iets fout gaat kun je met een (veel te) kleine groep dienders het probleem gaan oplossen ...

Ja, ik kan me voorstellen dat het inhuren van eigen beveiligers goedkoper zal zijn voor sommige evenementen, vervolgens onstaan er alsnog strafbare feiten en dan kun je als noodhulp gaan aanrukken naar een feest? Of hoe moet ik dat gaan zien in de toekomst ::)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2011, 18:42:45
Uiteindelijk zal de burgemeester in de vergunning vastleggen hoeveel politie er ingezet moet worden. Ik zie dus de werkdruk voorlopig niet minder worden. Hoogstens de kosten...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2011, 20:21:37
Uiteindelijk zal de burgemeester in de vergunning vastleggen hoeveel politie er ingezet moet worden. Ik zie dus de werkdruk voorlopig niet minder worden. Hoogstens de kosten...

Tenzij een organisator in plaats van 10 beveiligers er 20 neer gaat zetten. De burgemeester vind het veiliger en schaalt de politie-inzet af.

Ik zie zowiezo de laatste tijd al een trend van lagere politie-inzet bij evenementen op basis dat het ''vorig jaar met 15 agenten goed is gegaan, kunnen we het nu wel met 5 agenten doen''. Men vergeet alleen dat wanneer er 15 agenten staan er ook een preventieve werking vanuit gaat en sommige gasten het wel uit hun hoofd laten om wat te doen.

Zelfde in de horeca, wees zichtbaar en aanspreekbaar of ga in je bus zitten en ga rondjes rijden. Moet je eens kijken wat het verschil is ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 1 juli 2011, 14:52:12
Ik ben gewoon burger, maar in mijn ogen is dit een slecht voorstel en het zoveelste voorbeeld van symbool politiek op het gebied van Politie en Justie.

  • Het signaal wat je hiermee afgeeft is dat de knelpunten bij de Politie inzet voor evenementen puur een kostenkwestie zijn, terwijl uit alle berichten van Korpsleidingen, personeel en vakbonden blijkt dat het belangrijkste knelpunt het beschikbare personeel is. Met daaruit voortvloeiend de werkdruk op dagen dat de gemaakte overuren gecompenseerd moeten worden.
    Kort door de bocht: Je vertelt het Nederlands publiek dus dat als er betaald wordt door de organisatie, er verder geen problemen zijn m.b.t. politie inzet.
  • Het opleggen van verplichtingen m.b.t. beveiliging, verkeers regeling etc kan nu al gedaan worden door de vergunning. Het in rekening brengen van kosten voegt hier niks aan toe, anders dan bezuinigen. Wil je toch een financiële stok achter de deur, dan zou men de optie van dwangsommen kunnen toevoegen. Dit is juridisch ook makkelijker te verhalen dan feitelijke kosten van politie inzet. (Want hoeveel van de inzet valt onder orde handhaving en hoeveel onder taken die een organisatie kan uitvoeren?)
  • Als er bij een evenement waar kosten in rekening zijn gebracht het toch uit de hand loopt, dan zal de kritiek van de publieke opinie op de politie alleen maar toenemen. Er is toch betaald voor politie inzet? Dus waarom loopt het dan zo uit de hand? De nuance tussen kosten die wel en niet in rekening gebracht worden zal niet over komen bij het publiek
  • Waar houden "taken die de organisatie zelf moet oppakken" op en beginnen de "normale verantwoordelijkheden van de Politie"?
    Neem de plaatselijke dorpsfeesten zoals die georganiseerd worden in heel Nederland ("Kermis", "schuttersfeest" , "Oogstfeest", wat voor naam dan ook). Vaak is er een stichting of vereniging die de kern van dit evenement organiseert. Maar daarnaast zijn er ook lokale ondernemers die daarop inhaken. Zo zorgt de organisatie voor de centrale feesttent(en), maar de horeca voor het terras bij de eigen zaak (vaak gewoon met de permanente vergunning). De organisatie wordt geacht beveiligers in dienst te nemen voor toezicht (terecht) maar zijn die ook verantwoordelijk voor toezicht op deze terrassen? Of valt dat dan weer onder de normale verantwoordelijkheden van de Politie, die dus toch extra kosten maakt vanwege het evenement?
  • Gemeenten zijn ook zelf organisatoren van evenementen die hier dus onder vallen. Moet de Burgermeseter dan beslissen over politie inzet bij "zijn" eigen evenementen? En betalen die gemeenten dan inderdaad ook die extra kosten?

Ik baseer me op uitspraken en rapporten zoals die in de openbaarheid komen. Vooropgesteld is dat ik het werk van politie functionarissen bij evenementen zeer waardeer, mede dankzij hun inzet kan ik ook veilig en zorgeloos zo'n evenement bezoeken!
Alleen wekt dit erg de indruk dat de Politie dus gewoon "Te koop" is en juist de politie mensen op straat zijn degene die als eerste lijden onder imago afbreuk van de Politie. Juist terwijl zij gesteund zouden moeten worden door consequent, helder en logisch beleid vanuit de politieke top.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten