Mij gaat het er om dat iemand die bepaalde bevoegdheden heeft en daar gebruik van maakt ook op een bepaald niveau opgeleid moet zijn. Als dat het niveau is dat we op TV zagen, is in mijn ogen de standaard te laag. Als je niet uitgelegd krijgt dat iemand zijn ID ter inzage moet afgeven en niet doortastend kan/wil optreden, dan hoor je geen dwangmiddelen toe te mogen passen. Dit heeft ook niet zozeer te maken met al dan niet vloeiend Nederlands spreken, maar wel met duidelijk communiceren. Overigens komt dit ook tot uiting in het 'Noodzaakcriterium' waarin wordt gesteld dat er aanleiding is voor toekenning van geweldmiddelen/-bevoegdheden als sociale vaardigheden en conflictbeheersingstechnieken niet meer afdoende zijn. Dat verondersteld dat er toch een zeker basisniveau moet zijn op communicatief vlak.
Maar goed, misschien waren het de zenuwen voor de camera en is dit een uitzondering. Helaas is dit een regelmatig terugkerend beeld van de BOA....
Overigens zijn er ook genoeg voorbeelden van BOA's die absoluut hun meerwaarde hebben bewezen hoor! Ik ben niet anti-BOA, maar vindt wel dat er een goede selectie moet plaatsvinden en een bijpassende opleiding.