APV Gemeente Dordrecht
Artikel 2:57 Loslopende of aangelijnde honden
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op de weg zonder dat die hond aangelijnd is;
b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;
c. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een ander identificatiemerk dat de eigenaar of houder duidelijk doet kennen.
2. Het college kan plaatsen aanwijzen waar het verbod genoemd in het eerste lid onder a niet geldt.
3. De verboden genoemd in het eerste lid onder a en b gelden niet voor zover de eigenaar of houder van een hond zich vanwege zijn handicap door een geleidehond laat begeleiden of als een eigenaar of houder van een hond deze aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond.
Als ik dit zo lees, schrijven ze voor lid 1 onder b. Die bordjes zijn dus niet eens nodig.
Er is anders genoeg jurispedentie over "het niet staan aangegeven van een verordening". Als de dame nou eens niet uit de plaats zelf zou zijn maar op doorreis? Ik weet hier zijn veel mensen maar ik durf te beweren dat er niet 1 is die alle APV's uit zijn/haar hoofd kent.
Voor de grootte van de borden is idd een regel, deze is te vinden in de NEN 3381 publicatie. Ik zal hier niets over copieren daar dit autheursrechtelijk is beschermd en ik de tekst niet online kan vinden.
Wel kan ik de tekst plaatsen voor verkeersborden met als bron:
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens
Geldend op 09-08-2011
link:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/geldigheidsdatum_09-08-2011#HoofdstukII_Paragraaf112. De hoogte van de onderkant van het bord ten opzichte van het wegdek bedraagt minimaal:
A. binnen de bebouwde kom: 2,20 m;
de hoogte mag minder zijn indien het bord is geplaatst op een verkeerseiland of buiten een pad of trottoir, doch bedraagt dan tenminste 1,20 m.
B. buiten de bebouwde kom: 1,20 m.
Dan even uit mijn hoofd:
snelheid: >90km/h </=80km/h </=50km/h
ronde borden 100cm 80cm 60cm
vierkante borden 100cm 80cm 60cm
driehoek borden 110cm 90cm 70cm
Deze zijn te vinden hin het BABW. inzake verkeerstekens.