tensie meten

Auteur Topic: tensie meten  (gelezen 10005 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2004, 12:09:51

Geen idee

Met de lifepak lukt het trouwens wel maar die hebben we niet altijd bij de hand ;)
Leer ik jou tensie meten, leer jij mij spinnen met een backboard. Deal?  ;D

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #11 Gepost op: 25 november 2004, 16:12:06
begin eens met pols voelen, als je een goede pols voelt is er dus ook een goede bloeddruk heb je al een zeer betrouwbare methode. en nog razendsnel ook. heel makkelijk in een rampsituatie.

ik vraag me wel eens af of al die metingen wel willen weten onder rampomstandigheden. volgens mij moet het omdat we de apparatuur hebben en dat is dus langzamerhand de omgekeerde wereld. of zeg ik nu weer wat heel vreemds :o ;D

en euh sorry dat het beginstukje er 2x opstaat van mij mag dat worden weggehaald.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 25 november 2004, 17:00:06
begin eens met pols voelen, als je een goede pols voelt is er dus ook een goede bloeddruk heb je al een zeer betrouwbare methode.

D.w.z. bloeddruk is minimaal 80.
Maar is 250 een goede bloeddruk  ???. Dat kan je niet voelen aan de pols.  ;)

Kanarie

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 november 2004, 17:02:33
Maar is 250 een goede bloeddruk  ???. Dat kan je niet voelen aan de pols.  ;)
Is het voor de SIGMA relevant om een te hoge bloeddruk vast te stellen?  ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2004, 17:04:42

Volgens mij probeer je iets uit te lokken of zie ik dat verkeerd ?

zo maar van het internet :

Uitvoering
Was je handen.
Vraag de bewoner de bovenarm te ontbloten.
Vraag de bewoner de arm ter hoogte van het hart op het bed of op een tafel te laten rusten.
Laat de bewoner de handpalm naar boven houden. Dit bevordert een ontspannen houding.
Verwijder de aanwezige lucht uit de manchet van de bloeddrukmeter door deze op te rollen en er in te knijpen.
Breng de manchet correct rond de arm aan; 2,5 cm boven de elleboog plooi.
Er mag geen textiel tussen de manchet en de arm zitten.
De manchet moet stevig aangelegd worden zonder af te knellen.
Zorg ervoor dat de slangen vrij liggen.
Draai het ventiel aan de ballon dicht en voel de pols.
Pomp de manchet op tot de waarde dat je geen kloppen in de pols meer voelt.
Pomp dan nog zo’n 30 mm Hg. extra op.
Op deze manier voorkom je dat de slagader onnodig lang en hard wordt afgekneld; dit is een vervelend gevoel voor de bewoner.
Plaats de oordoppen van de stethoscoop in je oren, plaats het membraan op de armslagader in de elleboogplooi en blijf de stethoscoop zonder ruk vasthouden.
Laat de manchet per seconde 2 à 3 mm Hg leeglopen door het ventiel voorzichtig open te draaien.
Op het moment dat je de eerste harttoon hoort, lees je de bovendruk af op de kwikkolom.
Onthoud of noteer de waarde
Lees de onderdruk af op het moment dat je de laatste harttoon hebt gehoord.
Onthoud of noteer de waarde.
Laat de manchet langzaam leeglopen.
Verwijder de manchet
Indien nodig kan de meting na 30 seconden pauze herhaald worden.
Was je handen.

nee ik wil niks uitlokken,ik wist het echt niet.Maar nu wel harstikke bedankt jacques ;)

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2004, 18:00:29

Is het voor de SIGMA relevant om een te hoge bloeddruk vast te stellen?  ;)

Jazeker is dat relevant!

hoe kan je anders weten wat voor bloeddruk een S.O. heeft...een lagen kan al b.v. zeggen of een S.O. shock heeft..en daar kan een pleeg op handelen....
METEN IS WETEN...om even in de termen te blijven

we hebben een tijdje geleden een sigma oefening in groningen gehad..

toen mochten wij nog geen tensie meten met de hand..(nu inmiddels wel,na de oefening.. ;D)

de pleeg wou graag weten wat de waardes waren..zij stond in haar eentje met 3 sigmaleden en 4 slachtoffers..
maar wij mochten toen niks meten...wel lastig dan als je dan alles in je eentje moet meten..
kost best wel veel tijd dan...

Kanarie

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 november 2004, 18:11:02
Ja te LAAG i.v.m. shock, maar is het voor jullie relevant om te differentiëren tussen een so met RR: 120/70 en een so met RR: 180/94?

7194

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2004, 18:30:58
De diagnose is niet voor ons  ;) Maar het is wel handig om te weten wanneer er iemand bij te roepen.

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 25 november 2004, 18:49:23
Ja te LAAG i.v.m. shock, maar is het voor jullie relevant om te differentiëren tussen een so met RR: 120/70 en een so met RR: 180/94?

wij moeten weten wat een normaal gemiddelde tensie is...

een afwijking wil niet altijd wat zeggen.....en S.O. kan ook medicatie gebruiken waarddor je b.v. een waarde meet van 160/110

het gaat er om als de pleeg vraagt..wat de tensie is...,dat wij het kunnen meten en het kunnen doorgeven aan de pleeg....meer niet....

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #19 Gepost op: 25 november 2004, 18:52:10
wat ik bedoel is dat een traumapatient eerder kans heeft op een te lage tensie dan een te hoge. en dat je moet bedenken dat de afvoercapaciteit tegen de tijd dat de gnkcomb er staat al fors is. dus zal de verblijftijd in de tent kort is,mag ik hopen, en dan heb je dus in eerste instantie voldoende aan een goed voelbare pols als indicator hiervoor.