Eten en drinken bij shock?

Auteur Topic: Eten en drinken bij shock?  (gelezen 13663 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Gepost op: 1 juli 2011, 03:33:11
Ik lees net bij het voorbereiden van mijn lessen ZHKH (militaire EHBO) de "nieuwe" instruktiekaart.

Ik heb altijd geleerd dat er bij shock geen eten of drinken gegeven mag worden aan een s.o.
Ik lees nu dat het s.o. bij een shock mag drinken, mits hij/zij bij bewustzijn is.

Een en ander strookt niet helemaal.

Misschien dat de profs hier een mening over hebben, en hun ervaring hierover willen delen.




Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2011, 09:50:01
Heb het ook zo geleerd, maar dan wel mits hij zelf kan drinken.


medic

  • SEH/CCU-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2011, 13:02:50
Bij shock nooit eten/drinken.
Heeft te maken met bloedstroom, op het moment dat je het s.o laat eten of drinken vraagt de maag weer zuurstof en voedingsstoffen om het spul te verteren terwijl dat op dat moment daar niet nodig is. Want wat je wil is je patient bij bewustzijn houden dus wat je niet wilt is ''onnodig'' bloed verspillen aan de maag.
(zo heb ik het geleerd en zo hanteren wij het nog steeds in ons ZH, hoop dat je dr iets aan hebt O0)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2011, 18:10:47
Bij shock nooit eten/drinken.
Heeft te maken met bloedstroom, op het moment dat je het s.o laat eten of drinken vraagt de maag weer zuurstof en voedingsstoffen om het spul te verteren terwijl dat op dat moment daar niet nodig is. Want wat je wil is je patient bij bewustzijn houden dus wat je niet wilt is ''onnodig'' bloed verspillen aan de maag.
(zo heb ik het geleerd en zo hanteren wij het nog steeds in ons ZH, hoop dat je dr iets aan hebt O0)

Zo heb ik het ook geleerd. Ben benieuwd na de motivatie van eerder genoemde.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2011, 20:14:24
Bij shock nooit eten/drinken.
Heeft te maken met bloedstroom, op het moment dat je het s.o laat eten of drinken vraagt de maag weer zuurstof en voedingsstoffen om het spul te verteren terwijl dat op dat moment daar niet nodig is. Want wat je wil is je patient bij bewustzijn houden dus wat je niet wilt is ''onnodig'' bloed verspillen aan de maag.
(zo heb ik het geleerd en zo hanteren wij het nog steeds in ons ZH, hoop dat je dr iets aan hebt O0)
Vraag me af of de verdeling van bloed in de praktijk nog verandert bij eten of drinken door een shockerige patiënt. Ik heb geleerd dat, doordat de verdeling van het bloed naar de hersenen en andere vitale organen gaat, het voedsel in de maag blijft en zorgt voor misselijkheid en evt. braakreflex..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2011, 21:37:30
Vraag me af of de verdeling van bloed in de praktijk nog verandert bij eten of drinken door een shockerige patiënt. Ik heb geleerd dat, doordat de verdeling van het bloed naar de hersenen en andere vitale organen gaat, het voedsel in de maag blijft en zorgt voor misselijkheid en evt. braakreflex..
Inderdaad, het risico op aspireren van de gebraakte maaginhoud wordt vergroot omdat de maaglediging vertraagd is. Een shockerig slachtoffer is vaak ook wat suf en slikt doorgaans niet adequaat. Er is dus een groot risico op verslikken en aspiratie. De herverdeling van bloed is volgens mij wel een risico, ik weet alleen niet tot hoeveel extra daling dat leidt en of dat significant is.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2011, 02:20:21
Zo heb ik het ook geleerd. Ben benieuwd na de motivatie van eerder genoemde.

Tsja, en dat is vaak het probleem bij vastgestelde orders binnen defensie.
Vandaar mijn vraag aan de profs, misschien dat de regeling omtrent drinken door shock slachtoffers nu is toegestaan.

Zijn hierover onderzoeksresultaten gepubliceerd? (voor het niet laten drinken).


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2011, 12:10:32
Het protocol bij defentsie is een patient (altijd) laten drinken als hij dit zelf wil en kan.

Ik ga nog even zoeken naar wat hier over op papier staat en zal het dan hier plaatsen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2011, 22:42:49
Normaal gesproken is eten en drinken bij Shock, in de reguliere EHBO not done...

Echter als je kijkt naar remote gebieden, of dat je langer dan normaal voor een shock patient moet zorgen, kan je ook kijken naar de oorzaken van shock..
Als de oorzaak van de shock veel vocht en voedsel, (suikers) te kort is, kan voorzichtig eten en drinken geven (energie toevoegen) soms wel de juiste handeling zijn...

Als je kijkt naar meer reguliere nederlandse hulpverlening en verantwoorde eerste hulp, dan kan houden we graag eenvoudig, en laten we dat aan de ambulancedienst over...

Als een grote inwendige/uitwendige bloeding de oorzaak is, is de algemene opvatting dat eten en drinken niet zo erg slim is.. en zeker niet de primaire eerste hulp handeling... >:D


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2011, 23:33:24
ZHKH gaat er van uit dat je bv pas over 24 uur in een noodhospitaal bent.
Ben je in shock dan ga je binnen 24 uur zekers dood. Je laatste avondmaal ?

Ik zal het eens aan een bevriend ZHKH instructeur vragen.