Vluchtmaskers Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: Vluchtmaskers Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 2000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 5 juli 2011, 17:25:07
Wie kan mij vertellen voor welke situaties de vluchtmaskers in de ambu van Rotterdam-Rijnmond zijn bedoeld en waartegen deze beschermen?

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2011, 07:16:01
Wij hebben ze ook op de auto. Tsja. Ze helpen volgens mij tegen lichte rook, dampen etc.
Ik zal vandaag eens nakijken waarvoor ze precies geschikt zijn. Leuk detail: we hebben er maar twee op de auto dus de patient.....  :D
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2011, 20:04:13
Zo, even nagekeken welke we hebben:

MSA (van de brandweerbenodigheden ed) MSR2
Deze zijn volgens de gebruiksaanwijzing geschikt voor stofdeeltjes, organische gassen en dampen met kookpunt boven de 65 graden (kookpunt onder de 65 graden kan wel maar dat betekend mindere bescherming) anorganische, zure en basische gassen. Niet voor CO. Ze zijn 15 minuten bruikbaar.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ze gebruikt worden voor het vluchten uit een tunnel waar rook in staat. Verder kan ik me er weinig bij voorstellen want als ik een dergelijk masker nodig heb ga ik niet ergens naar binnen. laat de brandweer het dan maar regelen.
En vluchten uit een huis waar plots rookontwikkeling is lijkt me ook niet reeel omdat je ze niet standaard bij je hebt.

Iemand anders misschien nog andere toepassingen?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2011, 20:14:09
Rotterdam Rijnmond heeft natuurlijk veel industrie met gevaarlijke stoffen,   Het kan natuurlijk zijn, dat er een hulpverlening op een industrie terrein zijn, dat er op een nabij gelegenterrein ook een incident ontstaat met gevaarlijke stoffen..  Een vluchtmasker kan dat erg handig zijn...

En volgens mij zijn er al incidenten bekend, waarin dit erg handig zou zijn geweest..

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2011, 19:48:43
Ik hoop alleen bij aanwezigheid van dergelijke maskers dat ze niet gebruikt gaan worden voor hulpverlening voordat de brandweer sein veilig heeft kunnen geven...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2011, 21:42:12
Ik hoop alleen bij aanwezigheid van dergelijke maskers dat ze niet gebruikt gaan worden voor hulpverlening voordat de brandweer sein veilig heeft kunnen geven...

Het zijn ook alleen vluchtmaskers en ik hoop dat ze ook alleen voor het vluchten gebruikt gaan worden, en niet voor andere doeleinden, zoals veiligheidsmarges oprekken..

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2011, 00:43:24
De vluchtmaskers zitten volgens mij al sinds de jaren 80 in de rotterdamse ambulances vanwege de petrochemische industrie en het kunnen gebruiken bij evacuren van ambuteam bij incidenten in die contreien, dus puur voor evacuatie en niet voor inzet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod