Kleine casuïstiek, wat zou jij doen?

Auteur Topic: Kleine casuïstiek, wat zou jij doen?  (gelezen 7515 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #40 Gepost op: 1 juli 2011, 15:54:45
Kijk, nou begint de discussie leuk te worden. Mag je nooit epi geven bij een abc stabiele pt?

bedoel je de IV of IM  ;)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 1 juli 2011, 15:55:36
Loekie,

100% mee eens. Deze mw. heeft van mij 0.3mg intramusculair gehad, gevolgd door clemastine voor de langere termijn bescherming. Het probleem was binnen enkele minuten opgelost. Tot ieders tevredenheid.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 1 juli 2011, 15:56:03
Maar moet ze nog mee?
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

medic

• SEH/CCU-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #43 Gepost op: 1 juli 2011, 15:57:49
Maar moet ze nog mee?
Denk het wel; ter monitoring?
Maar aan de andere kant het is opgelost dus bij opnieuw problemen kan ze bellen met HA of 112

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #44 Gepost op: 1 juli 2011, 15:58:10
van mij hoeft ze niet mee. als de klachten terugkeren, of verergeren, bellen met huisarts of weer 112.
wel doorsturen naar huisarts voor nieuwe medicatie

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #45 Gepost op: 1 juli 2011, 15:59:16
Protocollair gezien wel. Ik zou wel navragen hoe het er de vorige keer aan toeging. Als die zwelling nu ook significant afneemt -> contact opnemen met de HAP-arts en doorverwijzen (en dus niet meenemen).

CM

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 1 juli 2011, 16:09:56
De een zegt ja, de ander zegt nee...

Waar hangt het vanaf?

De farmacodynamiek en -kinetiek van de gegeven middelen. Wat is de optimale serum plasma tijd van epi? De half-waarde tijd? Idem ook met de clemastine, is er een overlap tussen de middelen waardoor de pt. beschermt blijft of is de herhalinskans groot? Ken je middelen, zou ik zeggen.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2011, 16:18:10
Ik heb inderdaad contact gehad met de HAP hierover. Wij waren het ermee eens dat mw. niet naar het ziekenhuis hoefde. Wel is de volgende dag meteen naar de eigen huisarts gegaan.
Een protocol is een richtlijn in mijn optiek. Het is een houvast, meer niet. Als ik deze mw. Volgens protocol had behandeld dan was ze  onnodig in het ziekenhuis gekomen.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2011, 17:10:27
Zo uit mijn hoofd is de halfwaardetijd van epi 3-4min. De clemastine beschermt dacht ik iets van een 8uur maar ik zou het even moeten opzoeken om zeker te zijn. Daarnaast zal de prednison ook nog wat bescherming bieden.

Verder zou ik het advies geven om haar man nu niet een zoen om hem te bedanken dat hij 112 gebeld heeft.  >:D

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #49 Gepost op: 1 juli 2011, 20:03:48
Leuk initiatief CM.

Hoop dat er nog casussen volgen.  Van elkaar kunnen we soms nog het meeste leren.

Mvg,
A