NB: NBBE (examen organisatie) heeft weer een ander systeem aangeschaft, als dat het NIBRA nu aan het ontwikkelen is
Het lijkt mij juist goed dat er niet 'maar' één programma wordt gebruikt in de brandweerwereld met maar één aanbieder (Nibra). Doordat 'wij' kunnen kiezen uit meerdere aanbieders, blijven de betreffende bedrijven scherp als het gaat om tegemoet komen aan de wensen van gebruikers. Daarnaast zullen, in de strijd om nieuwe klanten, de prijzen ook zo laag als mogelijk kunnen blijven...
Het Nbbe heeft gekozen voor E-Semble uit Delft met het programma Diabolo VR. Dit programma met bepaalde scenario's wordt ook gebruikt door bijv. de regio Utrechts Land (BRUL) voor multidisciplinaire oefeningen en al langere tijd door ICET en Trimension voor trainingen (o.a. ambulanceverpleegkundigen en OvD-G's). Daarnaast heeft brandweer Emmen, zover ik weet, een scenario met een woningbrand laten ontwikkelen.
En 'mijn' regio Noord-Holland Noord heeft vorig jaar de software met drie computers aangeschaft. In januari gaan wij starten met een serie van 25 dagdelen trainingen voor OvD's en bevelvoerders.
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard