120 arrestaties bij ontruimingen van kraakpanden - Amsterdam 05-07-2011

Auteur Topic: 120 arrestaties bij ontruimingen van kraakpanden - Amsterdam 05-07-2011  (gelezen 2356 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
SCHIJNHEILIG ONTRUIMD, 120 ARRESTATIES

Het pand Schijnheilig aan de Passeerdersgracht is dinsdagochtend vroeg ontruimd.

De krakers boden niet veel weerstand, maar er werd wel met flessen, verfbommen en schuimbommen gegooid. Drioe krakers werden aangehouden voor openlijke geweldpleging. De krakers hadden het hele pand van binnen volgespoten met een soort zeepschuim, wat het voor de ME lastig maakte om het gebouw te doorzoeken.

Een grote groep krakers heeft de hele nacht feest gevierd in het pand. Buurtbewoners belden AT5 dat het een vreselijke herrie is geweest met vuurwerk en keiharde muziek. "Angstaanjagend, ik word er bang van", aldus een buurvrouw die anoniem met AT5 belde vanmorgen. Toen de ME arriveerde stonden veel krakers buiten, die als groep werden weggedreven richting Prinsengracht en daar zijn aangehouden wegens verstoring van de openbare orde. Het gaat int totaal om 120 mensen, aldus een ME ter plaatse.

De politie ontruimt vandaag op zo'n 11 adressen. Behalve op de Passeerdersgracht worden panden ontruimd aan de Bankastraat, het Bos en Lommerplantsoen, de Ceintuurbaan, Van Hogendorpstraat, Zeeburgerpad en de Leeuw van Vlaanderenstraat.

Over het cultureel centrum Schijnheilig aan de Passeerdersgracht was de laatste tijd veel te doen. De gebruikers van het pand hebben nog tot het laatste moment met de eigenaar, de Rijksgebouwendienst, geprobeerd tot een oplossing te komen om tijdelijk te kunnen blijven zitten, maar dit is niet gelukt. Het pand is inmiddels overgedragen aan de Rijksgebouwendienst.

Afgelopen zondag had nog een protesttocht plaats in de binnenstad van sympathisanten die zich verzetten tegen de ontruimingen. Schijnheilig heeft ook voor dinsdag opgeroepen om in alle vroegte te komen demonstreren.

http://www.at5.nl/artikelen/64982/update-pand-leeg-3-arrestaties

mike

• Senior gebruiker

mike

• Senior gebruiker
http://nos.nl/video/253590-tientallen-arrestaties-bij-ontruimingen-amsterdam.html

Video Zo'n 100 krakers die het pand hadden verlaten begonnen onder meer met flessen naar de politie te gooien. Volgens de politie worden ze allemaal opgepakt.

mike

• Senior gebruiker
Grote groep krakers afgevoerd met bussen

De politie heeft vanochtend een groep van meer dan honderd krakers en sympathisanten aangehouden op de Prinsengracht.

De krakers waren eerder aanwezig bij de ontruiming van Schijnheilig en hadden het pand gebarricadeerd.

Nadat Schijnheilig was ontruimd, heeft de ME de krakers, die zich hadden gewapend met trommels en fluitjes,  naar de hoek van de Prinsengracht met de Leliegracht gedreven en ze daar omsingeld. Daar zijn ze een voor een geboeid afgevoerd in GVB-bussen wegens verstoring van de openbare orde. Volgens een ME'er ter plaatse zijn in totaal 120 mensen aangehouden.

http://www.at5.nl/artikelen/64985/tientallen-krakers-worden-afgevoerd

mike

• Senior gebruiker

mike

• Senior gebruiker
Krakers Schijnheilig boos over ME-geweld

Onnodig, overtrokken en schandalig. Dat vinden de krakers Schijnheilig van het politieoptreden bij de ontruiming gisteren.

De krakers beklagen zich over het in hun ogen excessieve geweld dat bij de ontruiming werd gebruikt. "De beelden van journalisten zeggen genoeg. Ook arrestaties, waar mensen van de grond werden gehaald, gingen gepaard met hevig geweld. De politie bewees zichzelf zo als een slechte gesprekspartner en een onnodig gewelddadige zootje", zo schrijft Schijnheilig in een persbericht. “Men was overduidelijk uit op een rel en zou het feestje niet laten bederven door een stel vreedzame krakers,” aldus kraker David van der Bree.

Rond de ontruiming werden in totaal 150 mensen aangehouden, van wie tien voor openlijke geweldpleging. ME'ers werden bekogeld met verf, flessen en schuimbommen. "Als er al een aantal flesjes door de lucht zijn gegaan, dan was dat in reactie op het extreme politieoptreden", aldus de krakers zelf. En dat ze het pand van binnen hadden ondergespoten met schuim was in het kader van "een expositie".

Over het cultureel centrum Schijnheilig aan de Passeerdersgracht was de laatste tijd veel te doen. De gebruikers van het pand hebben nog tot het laatste moment met de eigenaar, de Rijksgebouwendienst, geprobeerd tot een oplossing te komen om tijdelijk te kunnen blijven zitten, maar dit is niet gelukt. Het pand is gistermiddag overgedragen aan de Rijksgebouwendienst.

http://www.at5.nl/artikelen/65032/krakers-schijnheilig-boos-over-me-geweld

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Wie is er nu illegaal bezig??
Wanneer de krakers met hun tengels eens van andermans spullen afblijven, is politieoptreden helemaal niet nodig lijkt mij. Krakers die illegaal een pand betrekken denken dan ook nog rechten te hebben, en helaas krijgen ze die in Nederland ook nog eens. Je mag illegaal een pand betrekken dus, waarmee het dus in feite legaal is geworden.
Als er dan opgetreden gaat worden, gaan ze lopen klagen. Waarom niet gewoon weglopen als je dat wordt gevraagd? Krijg je ook geen "klappen".

Maar ja, dat zal wel te simpel gedacht zijn ;)

vlinder

• HAP Politie Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Het is natuurlijk veel leuker om je tegen de politie te keren, om vervolgens weer te zeuren dat de politie te hard heeft opgetreden....

Meer dan de helft van de krakers spreekt tegenwoordig niet eens meer nederlands...

pfffffffffffff ze zitten op dit moment duidelijk in mijn irritatiezone!

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Krakers Schijnheilig boos over ME-geweld

Onnodig, overtrokken en schandalig. Dat vinden de krakers Schijnheilig van het politieoptreden bij de ontruiming gisteren.

De krakers beklagen zich over het in hun ogen excessieve geweld dat bij de ontruiming werd gebruikt. "De beelden van journalisten zeggen genoeg. Ook arrestaties, waar mensen van de grond werden gehaald, gingen gepaard met hevig geweld. De politie bewees zichzelf zo als een slechte gesprekspartner en een onnodig gewelddadige zootje", zo schrijft Schijnheilig in een persbericht. “Men was overduidelijk uit op een rel en zou het feestje niet laten bederven door een stel vreedzame krakers,” aldus kraker David van der Bree.

Rond de ontruiming werden in totaal 150 mensen aangehouden, van wie tien voor openlijke geweldpleging. ME'ers werden bekogeld met verf, flessen en schuimbommen. "Als er al een aantal flesjes door de lucht zijn gegaan, dan was dat in reactie op het extreme politieoptreden", aldus de krakers zelf. En dat ze het pand van binnen hadden ondergespoten met schuim was in het kader van "een expositie".

Over het cultureel centrum Schijnheilig aan de Passeerdersgracht was de laatste tijd veel te doen. De gebruikers van het pand hebben nog tot het laatste moment met de eigenaar, de Rijksgebouwendienst, geprobeerd tot een oplossing te komen om tijdelijk te kunnen blijven zitten, maar dit is niet gelukt. Het pand is gistermiddag overgedragen aan de Rijksgebouwendienst.

http://www.at5.nl/artikelen/65032/krakers-schijnheilig-boos-over-me-geweld
Ik vindt schijnheilig wel een mooie term inderdaad... als je niet wil lopen moet je niet vreemd opkijken dat je even geholpen wordt.... en die pinautomaat en winkelruiten hoor je ze dan weer niet over ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-