Glucose 10 of 50%?

Auteur Topic: Glucose 10 of 50%?  (gelezen 9873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Gepost op: 5 juli 2011, 14:13:54
In het kader van een aantal interessante discussies die hier de laatste tijd gestart zijn kijken of we er nog eentje kunnen starten  ;)

Zijn er al ambulancediensten die ervoor gekozen hebben om glucose 40-50% van de wagen af te halen en alleen nog 10% te gebruiken?

Zowel de LPA 7.2, de NHG-standaard en willekeurig welk leerboek adviseren bij een hypoglycaemie bij volwassenen te kiezen voor glucagon of toediening van glucose 50% iv. Dat laatste wil ik graag ter discussie stellen, waarom niet gewoon voor iedereen glucose 10%?

Ik wacht even reacties af, onderbouwing volgt daarna  :)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2011, 15:57:33
Goed bezig, kerel!!!

Mijn insteek: het moet in meerderheid van de gevallen helemaal geen glucose zijn. Wij zijn van die snelle jongens die altijd snel een probleem willen oplossen en jassen daarom meteen 50% glucose in. Echter, in de praktijk schijnen de patiënten nog dagen last te hebben van schommelende bloedsuiker waarden door de ontregeling van de 50% glucose. Een diabetes patiënt juist gebaat bij een stabiele bloed glucose. Daarom wordt er geadviseerd (o.a. door Diabetes Vereniging Nederland) om zoveel mogelijk met glucagon te werken. Alleen de stichting LAMP heeft dat advies of nog niet ontvangen, of naast zich neergelegd.

Ik geef daarom mijn patiënten, indien mogelijk, glucagon. Het werkt weliswaar iets minder snel, maar ik heb nooit gezien dat het langer dan een kwartier duurde. In het belnag van je patient moet je dat kwartiertje ervoor over hebben (ook al is het bijna einde dienst 8)).

Er is natuurlijk wel een klein aantal patienten waarbij de glucagon niet meer werkt omdat de reserves helemaalleeg zijn. Misschien moet het protocol worden veranderd. Bij een BM < 1.5 mmols/l geef je glucose, BM 1.5-3.5 mmols/l dan glucagon. Dan speel je op safe, denk ik.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2011, 16:30:53
Goed bezig, kerel!!!

Mijn insteek: het moet geen van beide zijn. Wij zijn van die snelle jongens die altijd snel een probleem willen oplossen en jassen daarom meteen 50% in. Echter, in de praktijk schijnen de patiënten nog dagen last te hebben van schommelende bloedsuiker waarden door de ontregeling van de 50% glucose. Een diabetes patiënt juist gebaat bij een stabiele bloed glucose. Daarom wordt er geadviseerd (o.a. door Diabetes Vereniging Nederland) om zoveel mogelijk met glucagon te werken. Alleen de stichting LAMP heeft dat advies of nog niet ontvangen, of naast zich neergelegd.

Ik geef daarom mijn patiënten, indien mogelijk, glucagon. Het werkt weliswaar iets minder snel, maar ik heb nooit gezien dat het langer dan een kwartier duurde. In het belnag van je patient moet je dat kwartiertje ervoor over hebben (ook al is het bijna einde dienst 8)).

Er is natuurlijk wel een klein aantal patienten waarbij de glucagon niet meer werkt omdat de reserves helemaalleeg zijn. Misschien moet het protocol worden veranderd. Bij een BM < 1.5 mmols/l geef je glucose, BM 1.5-3.5 mmols/l dan glucagon. Dan speel je op safe, denk ik.

CM
Een beetje vreemd. Aan het begin van je relaas stel je "geen van beide" om aan het einde voor te stellen om beide te behouden... :D

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2011, 16:44:25
Geen van beide had betrekking op 10% en 50%. Niet op glucose versus glucagon. Toegegeven dat mijn berichtgeving niet erg helder is.. Ben net wakker na de nachtdienst. Heb de tekst aangepast en jouw bericht laten staan. Kan desgewenst alweer weg...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2011, 17:19:33
Ik ben het met je eens dat glucagon in veel gevallen inderdaad een betere keus is. Alhoewel een aantal bezwaren van glucose 50% t.o.v. glucagon ook tegengegaan kunnen worden met glucose 10%. Denk o.a. inderdaad aan de schommelende glucosespiegels na afloop.

En denk daarnaast ook eens de risico's van extravasatie van glucose 50% zeker bij een ietwat onrustige patiënt.

Hier een link naar een RCT (Randomized Controlled Trial) waarin glucose 10 en 50% vergeleken worden.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2011, 19:32:09
zoals al eerder opgemerkt, ben ik geen pleeg... toch even een vraagje over deze casus.. (als ik zo vrij mag zijn)

Glucagon zorgt er toch voor dat reserves (vetten/suikers) worden omgezet in Glucogeen ?

en er is mij verteld... dat je dus bij bijvoorbeeld Anorexia-patienten geen Glucagon mag gebruiken..

( uiteraard dien ik het zelf niet toe...)

kunnen jullie hier iets in verduidelijken?

Nooit te oud om te leren... 998765

Groet,

Peter

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2011, 20:23:37
We zullen het even over een internationale boeg gooien en de belgische insteek ook eens meegeven.

Bij ons wordt er geopteerd voor glucose 50% of glucose 10% als we snel een IV-lijntje hebben.  Enkel wanneer dit niet lukt gebruiken we glucagon.  De reden hiervoor is dat nogal wat patiënten zich erg slecht voelen na de toediening van glucagon.  Heb hierover nog geen studies gelezen maar dit wordt toch meegedeeld in de verpleegkundige en geneeskundige opleidingen bij ons.

Mvg,
A

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2011, 20:38:17
Iemand in een diepe hypo (met soms CVA-beelden) haal ik er het liefst zo snel mogelijk uit met glucose. Zoals CM eerder aangaf, hun reserve zijn ze reeds kwijt. Met Glucagon heb ik eigenlijk nog nooit gewerkt.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2011, 20:41:33
Glucose 50%, en als patiënt weer onder de mensen is: lekker bammetje met beleg. Glaasje cola erbij...altijd goed, toch? :P

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2011, 21:12:14
zoals al eerder opgemerkt, ben ik geen pleeg... toch even een vraagje over deze casus.. (als ik zo vrij mag zijn)

Glucagon zorgt er toch voor dat reserves (vetten/suikers) worden omgezet in Glucogeen ?

en er is mij verteld... dat je dus bij bijvoorbeeld Anorexia-patienten geen Glucagon mag gebruiken..

( uiteraard dien ik het zelf niet toe...)

kunnen jullie hier iets in verduidelijken?

Nooit te oud om te leren... 998765

Groet,

Peter

Uiteraard mag je vragen stellen, is alleen maar een teken dat je erover nadenkt en dat is nooit verkeerd!  :)

Glucagon is een ook van nature in het lichaam voorkomen hormoon wat een tegengestelde werking heeft aan insuline. Het snelst effect heeft de door glucagon gestimuleerde omzetting van glycogeen in glucose, een gemiddeld persoon heeft een "voorraad" van 75-100 gram glycogeen in de lever (en nog eens 300-400 gram in de spieren opgeslagen echter deze kunnen alleen in de spieren zelf gebruikt worden omdat er geen enzymen in de spieren zitten die de glucose naar het bloed kunnen produceren).  Je snapt dat bij bijvoorbeeld anorexia-patiënten deze voorraad in de lever fors lager zal liggen dan bij een gemiddeld persoon. Je kan dan wel glucagon geven maar wat er niet is kan ook niet omgezet worden.

Naast invloed op de omzetting van glycogeen in glucose stimuleert glucagon ook de gluconeogenese oftewel de omzetting van vetzuren en eiwitten naar glucose. In de acute fase is dit echter minder relevant.