Goed bezig, kerel!!!
Mijn insteek: het moet in meerderheid van de gevallen helemaal geen glucose zijn. Wij zijn van die snelle jongens die altijd snel een probleem willen oplossen en jassen daarom meteen 50% glucose in. Echter, in de praktijk schijnen de patiënten nog dagen last te hebben van schommelende bloedsuiker waarden door de ontregeling van de 50% glucose. Een diabetes patiënt juist gebaat bij een stabiele bloed glucose. Daarom wordt er geadviseerd (o.a. door Diabetes Vereniging Nederland) om zoveel mogelijk met glucagon te werken. Alleen de stichting LAMP heeft dat advies of nog niet ontvangen, of naast zich neergelegd.
Ik geef daarom mijn patiënten, indien mogelijk, glucagon. Het werkt weliswaar iets minder snel, maar ik heb nooit gezien dat het langer dan een kwartier duurde. In het belnag van je patient moet je dat kwartiertje ervoor over hebben (ook al is het bijna einde dienst
).
Er is natuurlijk wel een klein aantal patienten waarbij de glucagon niet meer werkt omdat de reserves helemaalleeg zijn. Misschien moet het protocol worden veranderd. Bij een BM < 1.5 mmols/l geef je glucose, BM 1.5-3.5 mmols/l dan glucagon. Dan speel je op safe, denk ik.
CM