Glucose 10 of 50%?

Auteur Topic: Glucose 10 of 50%?  (gelezen 9877 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2011, 16:27:43
Vannacht weer een patiënt gehad met een hypo (teveel insuline gespoten terwijl de patiënt niets had gegeten), door ambu/huisarts 40% glucose i.v. gegeven, bij aankomst SEH suiker 13, na een uur 16, toen iov arts glucose 10% aangehangen, en nog een uur later een suiker van 7. Het begon dus te schommelen, ik heb de glucagon geopperd, maar dit mocht helaas niet baten  ::)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2011, 16:36:47
Glucagon geven bij een patient in hypo geeft kans op behoorlijke misselijkheid, daarnaast is de werking vertraagd, niet echt handig bij iemand die reeds insulten heeft door een laag suikergehalte...
Gulcagon is vanwege de IM toediening een leuk middel voor de huisarts, maar in de acute zorg is glucose toch echt het middel van de eerste keus bij een niet adequaat reagerende patient met een hypo.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2011, 16:56:24
Daar is jouw collega ambu-vpk CM het volgens mij niet helemaal mee eens. Zie onderstaande post

Goed bezig, kerel!!!

Mijn insteek: het moet in meerderheid van de gevallen helemaal geen glucose zijn. Wij zijn van die snelle jongens die altijd snel een probleem willen oplossen en jassen daarom meteen 50% glucose in. Echter, in de praktijk schijnen de patiënten nog dagen last te hebben van schommelende bloedsuiker waarden door de ontregeling van de 50% glucose. Een diabetes patiënt juist gebaat bij een stabiele bloed glucose. Daarom wordt er geadviseerd (o.a. door Diabetes Vereniging Nederland) om zoveel mogelijk met glucagon te werken. Alleen de stichting LAMP heeft dat advies of nog niet ontvangen, of naast zich neergelegd.

Ik geef daarom mijn patiënten, indien mogelijk, glucagon. Het werkt weliswaar iets minder snel, maar ik heb nooit gezien dat het langer dan een kwartier duurde. In het belnag van je patient moet je dat kwartiertje ervoor over hebben (ook al is het bijna einde dienst 8)).

Er is natuurlijk wel een klein aantal patienten waarbij de glucagon niet meer werkt omdat de reserves helemaalleeg zijn. Misschien moet het protocol worden veranderd. Bij een BM < 1.5 mmols/l geef je glucose, BM 1.5-3.5 mmols/l dan glucagon. Dan speel je op safe, denk ik.

CM

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2011, 17:19:42
Mja, zoveel plegen, zoveel meningen...  ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2011, 19:09:38
Mja, zoveel plegen, zoveel meningen...  ;)

LOl, dat geldt ook voor SEH en IC plegen, intensivisten, anesthesiologen etc etc, Zet er 10 in een groep en je hebt 10 meningen. Die zullen niet compleet van elkaar verschillen maar er blijven zeker verschillen van inzicht, werkwijze en ervaring bestaan. ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2011, 19:36:34
Gelukkig maar toch ;-) Zou wel erg saai worden als wij allemaal protocolrobots zouden zijn. (+ dat dat de zorg niet ten goede zou komen)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2011, 20:03:01
Gelukkig maar toch ;-) Zou wel erg saai worden als wij allemaal protocolrobots zouden zijn. (+ dat dat de zorg niet ten goede zou komen)

Nee, maar het gevaar bestaat wel dat we dingen blijven doen omdat het zo "hoort". Zoals bijvoorbeeld glucose 40-50% in plaats van 10%.

Glucagon geven bij een patient in hypo geeft kans op behoorlijke misselijkheid, daarnaast is de werking vertraagd, niet echt handig bij iemand die reeds insulten heeft door een laag suikergehalte...
Gulcagon is vanwege de IM toediening een leuk middel voor de huisarts, maar in de acute zorg is glucose toch echt het middel van de eerste keus bij een niet adequaat reagerende patient met een hypo.

Want? CM en ik proberen onderbouwd aan te geven waarom glucose 40% nu juist niet meer van deze tijd is. Door ons aangedragen alternatieven als glucagon en glucose 10% zijn inmiddels uitgebreid onderzocht en veiliger/beter bevonden.

Vannacht weer een patiënt gehad met een hypo (teveel insuline gespoten terwijl de patiënt niets had gegeten), door ambu/huisarts 40% glucose i.v. gegeven, bij aankomst SEH suiker 13, na een uur 16, toen iov arts glucose 10% aangehangen, en nog een uur later een suiker van 7. Het begon dus te schommelen, ik heb de glucagon geopperd, maar dit mocht helaas niet baten  ::)

Na het geven van glucose is glucagon niet van toegevoegde waarde om een schommelende suiker op te vangen, glucagon is voor de behandeling in de acute fase in plaats van glucose. Mooi voorbeeld wel weer dat hoge concentraties glucose niet bevorderlijk zijn. Aanhangen van glucose 10% bij een waarde van 16 vind ik overigens een vreemde actie of werd dit gecombineerd met het geven van insuline? Alhoewel ik het ook dan raar blijf vinden, dat is meer iets wat je doet bij een keto-acidose???

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2011, 20:18:28
Nee dit werd niet gecombineerd met insuline (er was nét voor die hypo levemir (30EH geloof ik) gespoten) Het lijkt mij dus dat die glucose 40% die IV is gegeven minder lang door werkt dan die levemir, en dat dit daarom zou moeten worden opgevangen met een glucose infuus. Bleek ook wel, want de glucose ging na 2 uur (onder 5% glucose IV) naar 7, als we dit niet hadden gedaan was het waarschijnlijk weer een hypo geweest.
Eigenlijk vond ik het dus niet zo'n hele rare actie, daarom ook dat ik het advies van de arts uitvoerde ;-)

Ow nu ik het nalees, was het glucose 5%  ! ja sorry, ben nog niet geheel wakker. Dus die glucose 10% komt in het hele verhaal niet voor!

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 11 juli 2011, 20:28:23
Glucose 5% klinkt al iets beter  :)

Ik weet niet wat patiënt normaal spuit en waarom hij/zij niet gegeten had, maar was het niet mogelijk om langwerkende koolhydraten toe te dienen (in de vorm van een bruine boterham  ;))? Eventueel gecombineerd met strakke monitoring van de bloedglucosewaarden?

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #39 Gepost op: 11 juli 2011, 20:32:14
Nou deze patiënt spoot levemir 30 eh 's avonds, overdag verder iets snelwerkends 3 maal. Daarnaast had zij al enkele dagen buikpijn en diarree, dus het eten ging niet goed (daarom had zij ook een hypo omdat ze maar één soepstengel had gegeten die dag en verder gewoon doorging met insuline  ;) ) .We hebben besloten om elk uur glucose meting te doen en dus die 5% aan te hangen (2 ltr infuus/24 uur) en in de ochtend verder te kijken naar de buikklachten (echo e.d., was waarschijnlijk iets van gastro-enteritis)