Comazuipers betalen de ambulance?

Auteur Topic: Comazuipers betalen de ambulance?  (gelezen 29733 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #20 Gepost op: 5 juli 2011, 22:45:15
Aan de ene kant vind ik ook het mooie van het vak dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen alle mensen die de zorg nodig hebben. Er zijn mensen die verslaafd zijn, die domme dingen doen (coma zuipen bijvoorbeeld), chronisch zieken etcetera, rijke mensen, arme mensen. Al deze mensen geven wij dezelfde zorg (in principe natuurlijk ;)), het maakt niet uit welke laag van de samenleving zij komen en wat ze met hun leven doen.

Aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat er kritisch moet worden gekeken naar de eigen verantwoordelijkheid van de mensen met betrekking tot hun ongezonde leefstijl en de dingen die daaraan gerelateerd zijn. Maar om dit in de praktijk te brengen lijkt mij al snel onmogelijk met het huidige systeem. Ook vind ik dat er dan juist teveel verschil wordt gebracht tussen alle verschillende mensen in de maatschappij. Dit komt dan mijn eerste punt niet ten goede ;)

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 5 juli 2011, 22:45:57
Ja, natuurlijk. Waarom moet de maatschappij voor de kosten opdraaien van je sociaal-maatschappelijk onverantwoord gedrag?

Laat ze de ritprijs betalen. Ongeveer €450.

CM
maar ....... laten we alle mensen die vroeger hebben gerookt en nu longkanker hebben en door ons naar de radiotherapie gebracht worden ook betalen? Laten we de mensen die te veel hebben gedronken en tegen een boom aan staan ook betalen? De bromfietser die niet uitkijkt en op een auto klapt dan ook maar betalen?

Gewaagde uitspraken collega's!!!!! :-\
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 5 juli 2011, 22:46:41
Citaat
Anderzijds: hoe kan bepaald worden dat het hier om comazuipen gaat? Heeft de zorgverzekering het recht om de patiëntgegevens in te kijken? In welke mate worden de rechten van de patiënt geschonden?

Zover hoef je niet te gaan. Op het moment dat je in een ambulance en/of op een SEH beland door overmatige alcohol gebruik dan kun je daar een melding van maken zonder dat er verder medische gegevens bekend worden gemaakt.

ik heb net iets te lang de dronken droppies opgelapt. Afgelopen zaterdagnacht moest ik er 3 keer voor uitrukken. Het is een epidemie aan t' worden en er moet iets veranderen. Je moet alleen de mensen aanpakken die de overlast veroorzaken (accijns verhogen zou iedereen benadelen) en dit is een vrij directe manier. Het is hard, maar het leven is nou eenmaal hard.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 5 juli 2011, 22:47:47
Citaat
maar ....... laten we alle mensen die vroeger hebben gerookt en nu longkanker hebben en door ons naar de radiotherapie gebracht worden ook betalen?

Eerst even de gehele topic lezen, collega. Hier heb ik antwoord op gegeven.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Wouwie

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 5 juli 2011, 22:50:09
Ik denk dat je die grens van de voren wel kunt leggen. Hoe ver ga ik?
Ja, maar als je eenmaal die grens hebt bereikt, en die ligt bij sommige aardig ver, dan kan je zelf wel nee zeggen, maar na genoeg aandringen van je vrienden, "Ja, neem er gewoon nog eentje als laatste, gewoon doen joh, kan geen kwaad.", dan blijf je wel doordrinken, en na een tijdje besef je niet meer dat je al ver heen bent, verder dan die eerder gestelde grens.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 5 juli 2011, 23:04:03
Zover hoef je niet te gaan. Op het moment dat je in een ambulance en/of op een SEH beland door overmatige alcohol gebruik dan kun je daar een melding van maken zonder dat er verder medische gegevens bekend worden gemaakt.

ik heb net iets te lang de dronken droppies opgelapt. Afgelopen zaterdagnacht moest ik er 3 keer voor uitrukken. Het is een epidemie aan t' worden en er moet iets veranderen. Je moet alleen de mensen aanpakken die de overlast veroorzaken (accijns verhogen zou iedereen benadelen) en dit is een vrij directe manier. Het is hard, maar het leven is nou eenmaal hard.

CM

Dat vind ik discutabel: Melding maken van overmatig alcoholgebruik hoeft niet per se de reden van insturen zijn. Het feit dat daarvan melding wordt gemaakt koppelt direct de diagnose aan de patiënt. De reden van insturen valt in principe ook onder de medische gegevens.

Let op, ik begrijp je reactie wel. Ik mag niet klagen als het over zuipers gaat, tenzij ik in België nog eens aan ontwikkelingssamenwerking doe. Daar krijg ik er vaker mee te maken en ik kan het ook niet verdragen.  ;)

PWB

• Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 5 juli 2011, 23:16:00
Ja, maar als je eenmaal die grens hebt bereikt, en die ligt bij sommige aardig ver, dan kan je zelf wel nee zeggen, maar na genoeg aandringen van je vrienden, "Ja, neem er gewoon nog eentje als laatste, gewoon doen joh, kan geen kwaad.", dan blijf je wel doordrinken, en na een tijdje besef je niet meer dat je al ver heen bent, verder dan die eerder gestelde grens.
Hm. Ja. Dat zal inderdaad ongetwijfeld gebeuren.  :-\ Laat ik dan vanuit mijzelf spreken: ik kan aardig een grens voor mezelf leggen  098uo .

OT: Klopt natuurlijk dat niet elke jongere even €450 kan betalen. Maar wellicht dat voor een groot deel de kennis ervan genoeg om wat meer na te denken over het drinken, en de hoeveelheid daarvan.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2011, 23:37:01
Dat vind ik discutabel: Melding maken van overmatig alcoholgebruik hoeft niet per se de reden van insturen zijn. Het feit dat daarvan melding wordt gemaakt koppelt direct de diagnose aan de patiënt. De reden van insturen valt in principe ook onder de medische gegevens.

Let op, ik begrijp je reactie wel. Ik mag niet klagen als het over zuipers gaat, tenzij ik in België nog eens aan ontwikkelingssamenwerking doe. Daar krijg ik er vaker mee te maken en ik kan het ook niet verdragen.  ;)

Ik begrijp het andersom ook wel maar ik blijft een frusterend gegeven. Waar kom ik net vandaan (letterlijk)? Een comazuiper op een verjaardaagsfeest. 15 jaar en zo blauw als een tientje. Als die van mij tzt doet dan krijgt hij 3 maanden huisarrest!

CM

sylvester1986

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 5 juli 2011, 23:38:27
Was comazuipen vroeger eigenlijk ook al een een item?
Vroeger klink lang geleden, maar in dit geval bedoel ik 10 a 15 jaar geleden.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 5 juli 2011, 23:52:29
Ik begrijp het andersom ook wel maar ik blijft een frusterend gegeven. Waar kom ik net vandaan (letterlijk)? Een comazuiper op een verjaardaagsfeest. 15 jaar en zo blauw als een tientje. Als die van mij tzt doet dan krijgt hij 3 maanden huisarrest!

CM

Ik denk dat dit verder gaat dan enkel maar comazuipen. In mijn tijd, damn, waar is die tijd ook al weer, waren er wel eens die zich lazarus durfden te zuipen. Maar als je je billen brandde, dan moest je ook op de blaren zitten. Dag van vandaag lachen een bepaalde groep pubers hun ouders en wie dan ook gewoon vierkantig uit. Laat me zeggen, een doorgeslagen vorm van opzoeken van grenzen (oftewel: puberen). Het comazuipen is an sich niet het probleem. Het is, heb ik soms het idee, een (deel)generatie dat gewoon niet spoort...