Comazuipers betalen de ambulance?

Auteur Topic: Comazuipers betalen de ambulance?  (gelezen 29738 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2011, 00:04:02
Mee eens, ik had laatst een patiëntje met een alcoholintoxicatie (14 jaar meen ik) en toen ie bijkwam zei z'n vader doodleuk: "zo jongen! Hebben we weer een verhaal voor op de borrel" Toen stond ik op dat moment wel even met m'n mond vol tanden  :-\

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2011, 07:13:39
Mee eens, ik had laatst een patiëntje met een alcoholintoxicatie (14 jaar meen ik) en toen ie bijkwam zei z'n vader doodleuk: "zo jongen! Hebben we weer een verhaal voor op de borrel" Toen stond ik op dat moment wel even met m'n mond vol tanden  :-\

Dat klinkt als iemand uit onze omgeving ;)

Als mijn jongens dit zouden doen, zijn ze sowieso thuis echt de klos.  >:D

Maar heel veel ouders weten het gewoon niet van hun kind, die leuke puber is gewoon  op een feestje van de sportvereniging, bij een vriend(in) thuis en hoppaaa...los gaan ze. En er is een categorie ouders die hun kind vanaf een jaar of 13 leert drinken....die mogen heel erg graag aangepakt worden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 6 juli 2011, 10:50:15
maar ....... laten we alle mensen die vroeger hebben gerookt en nu longkanker hebben en door ons naar de radiotherapie gebracht worden ook betalen? Laten we de mensen die te veel hebben gedronken en tegen een boom aan staan ook betalen? De bromfietser die niet uitkijkt en op een auto klapt dan ook maar betalen?

Gewaagde uitspraken collega's!!!!! :-\

Volkomen mee eens..
Je bent niet in de rol van opvoerder, hooguit als hulpverlener en misschien kan je nog een beetje doen aan voorlichting.

Wat wel kan, is dat in het geval van comazuipers, altijd "Jeugdzorg" word ingeschakeld voor extra voorlichting aan de ouders, zodat men achteraf een uitgebreid voorlichtingsgesprek hebt met de ouders..  De kosten die daarmee gepaard gaan, mogen van mij wel op ouders en betrokkenen worden verhaald..

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2011, 11:59:25
We zakken een beetje af van het "betaalverhaal" naar verantwoordelijkheid en opvoeding.

Ik denk dat je je dan ook moet afvragen wat je doet met andere bewuste keuzes die van invloed zijn op je gezondheid. Vragen we voetballers ook eerst te pinnen voor ze in de ambu stappen? Laten we wielrenners maar op de fiets naar het ziekenhuis gaan die het asfalt in een lokaal criterium gekust hebben? Turnen, paardrijden; ja hallo die dwarsleasie heb je toch echt zelf veroorzaakt, je wist de risico's toch?

Eigenlijk komt het er op neer, iedereen maakt wel eens een foutje, daarom heet het een ongeluk. Sommige mensen hierin nemen meer risico dan anderen. Een ambu is geen taxi, maar iemand met een ernstige alcohol intoxicatie verkeerd mogelijk wel in levensgevaar. Een ambu is om te helpen laat de zorgverzekeraar maar optreden aan de financiële kant van het systeem (we hebben immers al het eigen risico van 170)
Freude am Fahren

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 6 juli 2011, 14:16:15
Citaat
Eigenlijk komt het er op neer, iedereen maakt wel eens een foutje, daarom heet het een ongeluk.

Zo ken ik nog wel meer...

Dit is geen ongeluk, dit is bewust gedrag. Je kunt ook de fles laten liggen, hoor!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 6 juli 2011, 14:36:10
Zo ken ik nog wel meer...

Dit is geen ongeluk, dit is bewust gedrag. Je kunt ook de fles laten liggen, hoor!
Ik begrijp je reactie heel goed, ook ik baal als ik uit mijn bed moet omdat iemand zo dronken als een tor in de goot ligt. Maar betalen kan gewoon wettelijk niet, dat is een feit.

Wat wel zou moeten kunnen is net zoals in het verkeer waar bestuurders een educatieve maatregel opgelegd krijgen. Verplicht naar een cursusmaar deze moet je zelf betalen.
Dit zou ook met deze gasten moeten gebeuren. Ik vind dan wel dat het met 1 keer dronken zijn dit niet moet gebeuren.
Alle ziekenhuizen zouden een registratiesysteem moeten hebben, waar je in komt te staan als je dronken op de seh wordt gepresenteerd. Bij twee of drie registraties op de naam van de patiënt, deze samen met de ouders op een verplichte educatieve cursus van 750,00 euro?

Dit is wat zo in mij opkomt, hoe denken jullie als collega hulpverleners hierover?
Zie link: http://www.cbr.nl/ema.pp
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

CM

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 6 juli 2011, 14:46:09
Ik begrijp je reactie heel goed, ook ik baal als ik uit mijn bed moet omdat iemand zo dronken als een tor in de goot ligt. Maar betalen kan gewoon wettelijk niet, dat is een feit.

Wat wel zou moeten kunnen is net zoals in het verkeer waar bestuurders een educatieve maatregel opgelegd krijgen. Verplicht naar een cursusmaar deze moet je zelf betalen.
Dit zou ook met deze gasten moeten gebeuren. Ik vind dan wel dat het met 1 keer dronken zijn dit niet moet gebeuren.
Alle ziekenhuizen zouden een registratiesysteem moeten hebben, waar je in komt te staan als je dronken op de seh wordt gepresenteerd. Bij twee of drie registraties op de naam van de patiënt, deze samen met de ouders op een verplichte educatieve cursus van 750,00 euro?

Dit is wat zo in mij opkomt, hoe denken jullie als collega hulpverleners hierover?
Zie link: http://www.cbr.nl/ema.pp

Ik zou er niet onwelwillend tegenover staan mits het is aangetoond hoe effectief de cursus is. Mocht dit een vorm van cognitieve gedragstherapie zijn dan zie ik potentieel. Over het algemeen blijkt CGT redelijk effectief te zijn.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 6 juli 2011, 14:47:21
En jeugdige drinkers die op de SEH verzeild raken met een alcohol intox, kunnen in sommige zieken huizen een afspraak krijgen op de zogenaamde 'alcohol en cannabis' poli. Uiteindelijk kun je dit ook weigeren, maar met een beetje overredingskracht van ouders kan dit wel lukken.

Waar ik coschappen liep bij kindergeneeskunde was dit een relatief nieuw begrip. De kinderarts organiseerde zelf ook voorlichtingsmomenten op middelbare scholen. De kinderen die ik toen zag waren inderdaad erg jong, hadden geen enkele ervaring met alcohol ( en dan komt een fles amaretto hard aan), en waren wel degelijk schuldbewust.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 6 juli 2011, 14:49:39
Kijk, daar zie ik ook meer heil in.. Ik zou graag mee naar school willen om hierover wat te vertellen. Onze collega's in de VS doen dit al veel vaker. We kunnen wel degelijk en rol spelen in preventieve geneeskunde..

CM

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #39 Gepost op: 6 juli 2011, 17:53:24
De ouders zijn de dupe??? Sorry, maar als ouder ben je gewoon verantwoordelijk voor het gedrag van je 14-15-jarige kinderen.

Erg kort door de bocht. Als ouder kun je jouw kind beschermen en controleren maar dat is niet altijd mogelijk. Je wilt niet weten wat er onder schooltijd gebeurd. En zo zijn er tal van momenten waarop je kind moet loslaten en waar het mis kan gaan. Zeker zitten er foute ouders tussen maar om ten alle tijden de schuld bij de ouders te leggen is not done. Mijn kids hebben ook wel eens zaken gedaan die niet door de beugel konden, maar toch zijn ze gebeurd. Maakt dat mij dan een slechte ouder?
Heb je trouwens zelf puberende kinderen, zoja moet je toch ook wel beter weten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.