Comazuipers betalen de ambulance?

Auteur Topic: Comazuipers betalen de ambulance?  (gelezen 29724 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #60 Gepost op: 8 maart 2012, 21:35:01
Ben ik op tegen.

Om dezelfde reden als wat anderen reeds hebben aangegeven: dan moet je dus alle nadelige gevolgen van ongezonde leefstijl en gewoontes, risicovolle sporten etc. etc. door de mensen zelf laten dragen. En niet alleen de comazuipers pakken.

Is niet te doen om dat allemaal bij te houden. En je grijpt wel heel erg in in de persoonlijke levenssfeer van mensen als je moet gaan bijhouden wie er welke slechte gewoontes heeft.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 8 maart 2012, 21:37:00
Wat ik ook zo raar vind, als je spreekt over jurisprudentie; waar trek je de grens? Iemand met longkanker (die stevig rookt), moet die dan ook zijn chemotherapie betalen? Iemand die bevalt van een kind (heeft ze toch ook zelf voor gezorgd) of iemand die een SOA oploopt, moet diegene ook zelf de antibiotica of behandeling betalen?

Ik snap wat er bedoeld wordt, maar je kunt niet op groep sorteren. Zorg dan voor een alcoholpoli, waar verplicht een consult moet worden gehouden voor voorlichting en eventuele therapie. Er is vast wel iets te bedenken, maar kosten voor medische zorg moeten worden blijven vergoed.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #62 Gepost op: 8 maart 2012, 21:40:14
Jij en ik komen uit West-Friesland, hier is het fenomeen 'indrinken' en flink zuipen behoorlijk hoog. Helaas dat weten we. En ja, regelmatig kom ik jongeren tegen (de echte barrels zeg maar) die idd een vriend die volledig 'out'  is gewoon maar in de tuin parkeren, in de hoop dat hij door de kou buiten wat opknapt en wakker wordt voor pa of ma de gordijnen op zondagochtend open doet. Dat is hier een beetje de mentaliteit 'joh als het nu niet meer gaat dan gaat het straks wel beter', 'we doen al gek genoeg en zo'n geel bussie hebben we niet nodig'.
Maar ze laten hem dus al met al gewoon liggen. Moeten die jongeren de hulp zelf gaan betalen, dan vinden ze het al helemaal 'te gortig'  en zullen ze nog sneller er eentje lekker onder de tuinbank laten liggen.

Exact mijn punt, je maakt de drempel voor goede zorg alleen maar hoger.....
Dat idee van mensen zelf de rekening laten betalen werkt alleen als je er van uit gaat dat mensen verstandige keuze's kunnen maken, en die types laten nu net zien dat niet te kunnen.....

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 8 maart 2012, 21:42:48
‘Stuur comazuipers geen rekening voor zorg’Publicatie 08 maart 2012
Auteur Joost Visser

Jongeren die door excessief te drinken in het ziekenhuis belanden, hoeven de rekening daarvoor niet zelf te betalen. Dat stelt alcoholdeskundige Van der Lely. De KNMG en de RVZ delen zijn mening.

Herre Kingma, bestuursvoorzitter van het Medisch Spectrum Twente, stelt voor om deze jongeren zelf te laten opdraaien voor de financiële gevolgen van hun gedrag. ‘Afgelopen weekend waren van de vijftien mensen die ’s nachts op de Spoedeisende Hulp kwamen, er maar liefst veertien zwaar onder invloed van alcohol’, zegt Kingma in Tubantia. Het zelf laten betalen van de rekening zou landelijk 10 miljoen euro kunnen opbrengen, vermoedt hij.

Kinderarts Nico van der Lely, hoofd van de poli voor kinderen met alcoholproblemen in Delft, is ‘primair’ tegen de gedachte van Kingma. Kinderen in Nederland mogen vanaf hun 16de jaar drinken, terwijl de grens elders in Europa op 18 ligt, stelt hij vast: ‘Zij leven in wat ik de puberparadox noem: zij wéten dat het niet goed is en doen het toch. Bovendien zijn hun hersenen niet rijp, waardoor zij niet voelen aankomen dat de grens is bereikt. Ze vallen gewoon in één keer om.’

Volgens Van der Lely moet de leeftijdgrens omhoog naar 18 jaar en moet het voor kinderen minder makkelijk worden gemaakt om aan drank te komen. ‘Pas als dat niet helpt, kun je denken aan een ander pakket van maatregelen, waarvan de eigen betaling er mogelijk één is.’

Volgens Lode Wigersma, directeur beleid van de KNMG, is het ‘niet goed’ om onderscheid te gaan aanbrengen tussen gevaarlijk en minder gevaarlijk gedrag: ‘Waar trek je dan de scheidslijn? Ook mensen die voetballen of gaan skiën lopen meer risico dan anderen.’

Hij erkent de grootte van het probleem, maar wil dat op andere manieren aanpakken, bijvoorbeeld door voorlichting. Artsen die in aanraking komen met deze kinderen, zoals op de afdelingen SEH, zouden nadien de ouders op het gedrag van hun kinderen moeten aanspreken: ‘Artsen moeten voorlichting geven, zodra duidelijk is dat dit probleem bestaat.’

Flip van Sloten, senior medewerker van de RVZ, vindt het voorstel alleen juridisch al niet zo sterk: ‘Jongeren komen in coma het ziekenhuis in, en dan kun je ze moeilijk een verklaring laten tekenen dat ze de behandeling zelf zullen betalen.’ Het eigenschuldprincipe ontbreekt in de Zorgverzekeringswet, zegt hij: ‘En dat moet zo blijven, anders is het eind zoek.’ De RVZ pleit ervoor preventie op te nemen in het verzekerde pakket en wil zorgverzekeraars en gemeenten samen meer werk laten maken van preventie: ‘Dat zijn goede maatregelen die niet direct op de consument zijn gericht.’
http://artsinspe.artsennet.nl/artikel/Stuur-comazuipers-geen-rekening-voor-zorg.htm

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #64 Gepost op: 8 maart 2012, 21:45:11
Tsja dat doet me inderdaad denken aan mijn oudste zoon. Die moet morgen foto's laten maken van de knie. Okay, 4 jaar terug acute artritis door een streptokokkeninfectie, maar nu door 4 uurtjes skiën weer dik en pijnlijk. Hij mag dus niet meer skiën. Maar op zijn werk kan hij ook lang niet altijd veel achter elkaar lopen, moet hij dan ook stoppen met werken en altijd blijven zitten?

Het is lastig de grens te trekken. Rokers, drinkers, overgewicht, te weinig bewegen, teveel koffie, te weinig eten, etc.

Gek genoeg zeggen mijn (westfriese drinkbroeders in het weekend) zoons dat zij het wel goed zouden vinden. 'Dan moeten die zielige gasten maar leren dat ze niet zo idioot moeten zuipen' (hun woorden niet de mijne).
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 8 maart 2012, 21:47:42
Wat ik ook zo raar vind, als je spreekt over jurisprudentie; waar trek je de grens? Iemand met longkanker (die stevig rookt), moet die dan ook zijn chemotherapie betalen? Iemand die bevalt van een kind (heeft ze toch ook zelf voor gezorgd) of iemand die een SOA oploopt, moet diegene ook zelf de antibiotica of behandeling betalen?

Ik snap wat er bedoeld wordt, maar je kunt niet op groep sorteren. Zorg dan voor een alcoholpoli, waar verplicht een consult moet worden gehouden voor voorlichting en eventuele therapie. Er is vast wel iets te bedenken, maar kosten voor medische zorg moeten worden blijven vergoed.

De grens is idd lastig  maar als ik de jongelui hoor  "vanavond gaan we comazuipen"  denk ik dat men weet waar men bezig is. Ik heb nog nooit iemand gehoord "vanavond ga ik me een slag in de rondte n**ken om een soa op te lopen".    
of  ooit iemand gehoord vandaag ga ik eens sporten om mijn been te breken
of rookt men bewust om longkanker op te lopen?                

Persoonlijk is voor mij dat de grens  het willens het wetens dingen doen om "iets" te bereiken.   (en er vervolgens stoer over te doen)
(zo ik heb een soa opgelopen, zo ik heb eindelijk longkanker, zo ik heb mijn been gebroken ja die mogen het van ook zelf betalen*)  

*voor de beeldvorming "ik" gebruikt maar ik doe echt voorzichtig en rook niet)

mijn reisverzekering geeft mij ook beperkingen aan, net als mijn inboedelverzekeren en autoverzekering   dingen die ik willens en wetens doe en gebeurt wat dan moet ik het ook zelf betalen.

Moon

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 8 maart 2012, 21:51:23
Hmz misschien wel, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze hebben gezegd: 'we gaan vanavond even comazuipen'. Veel van die jongeren weten ook niet dat het zo gebeurd is. Wat wodka, wat likeur, lekker even naar buiten de kou in en hups, ze kunnen afgevoerd worden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 8 maart 2012, 22:04:55
Zijn de jongelui dan opeens zo dom geworden  kijk eens naar de getallen die ik eerder genoemd heb. Hierdoor is de voorlichting alleen maar uitgebreid maar de comazuip-cijfers stijgen nog steeds.   Dus het moet (in mijn optiek) opzet zijn van deze jongelui.  

Deze jongelui willen zo graag als "volwassenen" worden gezien: dan maar als volwassenen behandelen.   Dus de gevolgen van je gedrag accepteren.
Daarnaast is iemand in hulpeloze toestand achterlaten is strafbaar.  Sorry maar ik vind het een softe maatschappij.    Kinderen tot 16 jaar horen niet in een kroeg   (en ouderwets dat ik schijnbaar ben: vanaf 18 jaar de kroeg in.)    Maar ook niet in zuipketen die vaak op grond staat van ouders.  De overige verwijderen.            

Hard optreden tegen dit soort onzin is het beste.       En als de kinderen niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld dan de ouders.

Vandaag (was waarschijnlijk een herhaling) op tv gezien dat om 02.00 s'nachts wordt door de politie een 12 / 13 /14 jarige jongentje aangesproken (ik denk niet onder invloed) : uiteindelijk gaat dat knulletje zelfstandig zijn weg vervolgen.     Sorry maar dat vind ik niet kunnen.    Deze kinderen horen op dat tijdstip thuis te zijn cq onderbegeleiding van een volwassen familie lid.         (sorry ouders dat ik jullie vrij(e) avond probeer te verpesten)

Ook hierbij vraag ik me af indien dit jochie iets overkomt wat de ouders er dan van vinden dat de politie deze heeft laten lopen.  (terwijl de ouders niet eens weten waar dit jochie, waar zij verantwoordelijk voor zijn, dus uithangt (hij zei dat die bij oma sliep)    Ik denk wel dat ik weet wat de ouders er van hadden gevonden indien de politie dit jochie thuis had afgelevert (ja een aanname)

Moon

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 8 maart 2012, 22:26:01
Ik geloof ook niet dat voorlichting helpt. Hier wordt enorm veel voorlichting op scholen gegeven en volgens mij zijn wij nog steeds de regio met de meeste comazuipers. Voormalig klasgenootje van zoon ging een paar weken geleden op een hockeyfeest ook onderuit... 3.4 promille. Pure wodka zitten drinken en ehh...17 jaar. Ook weer even naar buiten gebracht om op te frissen en hups, daar ging ze. Werd wakker in het ziekenhuis.

Ik snap ook niet dat ze het niet gewoon bij een biertje kunnen houden. Ja ik ben vroeger ook wel eens bezopen geweest, want ik wilde er ook bijhoren, maar zo als nu? En ja tegenwoordig lust ik zelfs geen alcohol meer.

Kinderen/jongeren alcohol verbieden zal niet lukken, alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Maar je kan als ouder denk ik wel uitleggen waarom er thuis niet gedronken mag worden (en dus zeker niet onder de 16!!), maar je moet dan zelf ook een beetje een knap voorbeeld geven. En ouders die 11/12 jarigen midden in de nacht over straat laten zwerven..eeh...daar heb ik geen vertrouwen in. Hoe kan een kind nu iets leren/goed voorbeeld krijgen als ze op die leeftijd om 02.00 uur nog over straat gaan.

De hele jonge kinderen het zelf laten betalen zal nooit gaan lukken, ze hebben het geld niet...en of die pa en ma het geld hebben?? De wat oudere die zelf werken/bijbaantjes hebben kan je wel een aardige boete uitdelen lijkt me. In ieder geval ben ik bang dat wanneer ze het zelf moeten betalen er meer buiten blijven liggen dan dat er adequate hulp krijgen. Die inschatting kunnen die puberale hersens gewoon niet maken.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #69 Gepost op: 8 maart 2012, 22:42:29
Hmz misschien wel, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze hebben gezegd: 'we gaan vanavond even comazuipen'. Veel van die jongeren weten ook niet dat het zo gebeurd is. Wat wodka, wat likeur, lekker even naar buiten de kou in en hups, ze kunnen afgevoerd worden.

Ik heb het ook nog nooit gehoord dat er gezegd wordt "kom we gaan coma zuipen."
De meeste coma zuipers zijn redelijk jong en onervaren met alcohol. Een goede kater hebben is ook al ervaring en leert je dat je de volgende keer misschien ook eens een glas water tussendoor moet pakken of eens een rondje overslaan (of gewoon helemaal stoppen voor die avond....).

Wanneer die jonge gastjes echter zonder "ervaring" met alcohol beginnen en totaal geen idee hebben van hun eigen grenzen, maar vervolgens wel met "de grote jongens" meedrinken. De groepsdruk zorgt er voor dat ze niet om een colatje durven te vragen en gewoon het tempo van de groep proberen bij te houden. Als het deel van die groep dat het tempo bepaald nu een paar jaar ouder, wat kilo's zwaarder en meer bewust van zijn eigen grenzen is, dan gaat dat tempo waarschijnlijk snel boven de pet van de jongste met comazuipen als gevolg.

Het comazuipen is ook geen doel volgens mij, integendeel, er is sprake van een groepsdruk om zo veel en snel mogelijk te drinken zonder dronken te worden, dat wordt als stoer ervaren. Als je out gaat dan heb je in feite verloren.... (dat wordt dan ludiek duidelijk gemaakt door bijvoorbeeld snorretjes en baarden met een permanent marker te tekenen op personen die out is, het bewijs daarvan vind je overvloed online) Daardoor dus ook de vele jonge comazuipers, ze proberen mee te doen, maar door het fysieke bouw verliezen ze eerder. Het coma wordt niet stoer gevonden en de ambulance al helemaal niet.

Als je het probleem wilt oplossen moet je jongeren weerbaar maken tegen de druk om mee te drinken en leren eens nee te kunnen zeggen.
Daarnaast dienen ze ook in te zien dat er niks stoers is aan veel kunnen drinken. De iets oudere jongeren moeten zich bewust worden van de invloed die ze hebben op jongere die er bij zijn.

naar mate je ouder wordt en meer ervaring met alcohol hebt gaat je drinktempo nu eenmaal omhoog en drink je meer op een avond. Dat merk ik zelf ook als 26 jarige student. Je moet dan echter wel bedacht zijn dat wanneer er jongere mensen bij zijn dat het risico bestaat dat ze met jou mee proberen te drinken. Met je jaren van "ervaring" kun je wel een beetje opjezelf passen en pak je eens dat glas water/cola tussendoor, maar ik ben van mening dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting de jongeren in de groep en als je ze niet kunt overtuigen dat ze jou tempo niet moeten volgen, dan maar zelf je tempo moet verlagen.