Comazuipers betalen de ambulance?

Auteur Topic: Comazuipers betalen de ambulance?  (gelezen 29729 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 8 maart 2012, 22:51:51
Exact mijn punt, je maakt de drempel voor goede zorg alleen maar hoger.....
Dat idee van mensen zelf de rekening laten betalen werkt alleen als je er van uit gaat dat mensen verstandige keuze's kunnen maken, en die types laten nu net zien dat niet te kunnen.....

Drempel hoger maken? Onzin, comazuipers zorgen ervoor dat andere mensen hun zorg wordt onthouden, comazuipen is namelijk geen risicomijdend gedrag erger nog, het is het zich welbewust in een comadrinken, laakbaar en kostbaar, de zorg is al schaars en duur. Als er voor dit soort vermijdbare comas  fors ingezet moet worden door ambualncediensten en ziekenhuizen dan is die zorg op dat moment niet beschikbaar voor andere patienten van welke aard dan ook.

Wanneer 14 van de 15 patienten op 1 SEH comazuuipers zijn dan is er wel wat fors mis en moet er gedragsverandering optreden, financiele prikkels werken het snelst. Die jongeren zijn toch nog zo onvolwassen in hun gedrag ( zoals ze zelf al demonstreren) dat financiele prikkels waarschijnlijk de enige prikkels zijn die aankomen... Zeker als het in veel gevallen ook nog eens irritante tienertjes betreft met navenant gedrag.

Daarbij bevinden comazuipers zich veelal in openbare gelegenheden of op openbare weg en kunnen dan een boete krijgen voor openbare dronkenschap, het uitelen van de bekeurin gebeurt nogal eens als wij aan de patient en zijn omgeving uitleggen dat de symptomen te wijten zijn aan het nuttigen van een overdaad aan alcohol en dat wij door zijn/haar gedrag niket inzetbaar zijn voor andere patienten die zich niet klem zuipen.

Overigens heeft consumptie van een comaveroorzakende overdaad aan alcohol mijns inziens weinig te maken met al dan niet erfelijke factoren die bijdragen aan carcinomen en hartfalen. Herre Kingma heeft dat vanmorgen al haarfijn uitgelegd op radio en in de kranten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #71 Gepost op: 8 maart 2012, 22:59:41
Drempel hoger maken? Onzin, comazuipers zorgen ervoor dat andere mensen hun zorg wordt onthouden, comazuipen is namelijk geen risicomijdend gedrag erger nog, het is het zich welbewust in een comadrinken, laakbaar en kostbaar, de zorg is al schaars en duur. Als er voor dit soort vermijdbare comas  fors ingezet moet worden door ambualncediensten en ziekenhuizen dan is die zorg op dat moment niet beschikbaar voor andere patienten van welke aard dan ook.

Wanneer 14 van de 15 patienten op 1 SEH comazuuipers zijn dan is er wel wat fors mis en moet er gedragsverandering optreden, financiele prikkels werken het snelst. Die jongeren zijn toch nog zo onvolwassen in hun gedrag ( zoals ze zelf al demonstreren) dat financiele prikkels waarschijnlijk de enige prikkels zijn die aankomen... Zeker als het in veel gevallen ook nog eens irritante tienertjes betreft met navenant gedrag.

Overigens heeft consumptie van een comaveroorzekende overdaad aan alcohol mijns inziens weinig te maken met al dan niet erfelijke factoren die bijdragen aan carcinomen en hartfalen. Herre Kingma heeft dat vanmorgen al haarfijn uitgelegd op radio en in de kranten.

Klopt, het is een probleem dat echt opgelost moet worden. Ik ben alleen bang dat door die financiële prikkel het comazuipen niet opgelost wordt, maar alleen de hoeveelheid comazuipers dat de weg naar het ziekenhuis vindt zal afnemen. Natuurlijk bespaar je dan kosten in de zorg. Maar er zijn nog net zo veel comazuipers, ze doen dat nu ook niet met het idee "ik zuip me kapot en dan lappen ze me wel weer op." het gevolg is dat ze zich nog steeds kapot zuipen, maar nu ook echt kapot gaan omdat ze niet meer in het ziekenhuis komen. Dan lezen we over een tijdje niet meer "15 jonge comazuipers op de SEH in 1 weekend." maar lezen we: "2 jonge comazuipers op de SEH in 1 weekend en 13 jonge comazuipers overleden als gevolg van vrienden die geen ambulance gebeld hebben."

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 8 maart 2012, 23:05:12
Ik heb het ook nog nooit gehoord dat er gezegd wordt "kom we gaan coma zuipen."
De meeste coma zuipers zijn redelijk jong en onervaren met alcohol. Een goede kater hebben is ook al ervaring en leert je dat je de volgende keer misschien ook eens een glas water tussendoor moet pakken of eens een rondje overslaan (of gewoon helemaal stoppen voor die avond....).

Wanneer die jonge gastjes echter zonder "ervaring" met alcohol beginnen en totaal geen idee hebben van hun eigen grenzen, maar vervolgens wel met "de grote jongens" meedrinken. De groepsdruk zorgt er voor dat ze niet om een colatje durven te vragen en gewoon het tempo van de groep proberen bij te houden. Als het deel van die groep dat het tempo bepaald nu een paar jaar ouder, wat kilo's zwaarder en meer bewust van zijn eigen grenzen is, dan gaat dat tempo waarschijnlijk snel boven de pet van de jongste met comazuipen als gevolg.

Het comazuipen is ook geen doel volgens mij, integendeel, er is sprake van een groepsdruk om zo veel en snel mogelijk te drinken zonder dronken te worden, dat wordt als stoer ervaren. Als je out gaat dan heb je in feite verloren.... (dat wordt dan ludiek duidelijk gemaakt door bijvoorbeeld snorretjes en baarden met een permanent marker te tekenen op personen die out is, het bewijs daarvan vind je overvloed online) Daardoor dus ook de vele jonge comazuipers, ze proberen mee te doen, maar door het fysieke bouw verliezen ze eerder. Het coma wordt niet stoer gevonden en de ambulance al helemaal niet.

Als je het probleem wilt oplossen moet je jongeren weerbaar maken tegen de druk om mee te drinken en leren eens nee te kunnen zeggen.
Daarnaast dienen ze ook in te zien dat er niks stoers is aan veel kunnen drinken. De iets oudere jongeren moeten zich bewust worden van de invloed die ze hebben op jongere die er bij zijn.

naar mate je ouder wordt en meer ervaring met alcohol hebt gaat je drinktempo nu eenmaal omhoog en drink je meer op een avond. Dat merk ik zelf ook als 26 jarige student. Je moet dan echter wel bedacht zijn dat wanneer er jongere mensen bij zijn dat het risico bestaat dat ze met jou mee proberen te drinken. Met je jaren van "ervaring" kun je wel een beetje opjezelf passen en pak je eens dat glas water/cola tussendoor, maar ik ben van mening dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting de jongeren in de groep en als je ze niet kunt overtuigen dat ze jou tempo niet moeten volgen, dan maar zelf je tempo moet verlagen.

jaren van ervaring????????? alcohol wordt nog steeds met dezelfde snelheid afgebroken, en misschien wel langzamer als de lever steeds meer belast wordt door alcohol. Beweringen dat men ''gewend is aan veel alcohol'' neem ik wel met een korreltje zout.
In veel gevallen is men gewend geraakt aan een hogere innamesnelheid dat is wat anders dan dat het lichaam, lees de lever  is ''gewend'' aan de hoeveelheden alcohol die het moet afbreken.

Preventie en voorlichting blijven belangrijk, nog belangrijker is het doorbreken van de drinkcultuur. Zolang tieners en twintigers het cool vinden dat hun familielid of bekende moet worden afgevoerd met een alcoholcoma en dan verklaren dat binnenkort ook te gaan doen omdat ze 18 jaar worden en dat willen vierenmet klemzuipen....tja dan kan ik daar niet bij.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 8 maart 2012, 23:14:47
Klopt, het is een probleem dat echt opgelost moet worden. Ik ben alleen bang dat door die financiële prikkel het comazuipen niet opgelost wordt, maar alleen de hoeveelheid comazuipers dat de weg naar het ziekenhuis vindt zal afnemen. Natuurlijk bespaar je dan kosten in de zorg. Maar er zijn nog net zo veel comazuipers, ze doen dat nu ook niet met het idee "ik zuip me kapot en dan lappen ze me wel weer op." het gevolg is dat ze zich nog steeds kapot zuipen, maar nu ook echt kapot gaan omdat ze niet meer in het ziekenhuis komen. Dan lezen we over een tijdje niet meer "15 jonge comazuipers op de SEH in 1 weekend." maar lezen we: "2 jonge comazuipers op de SEH in 1 weekend en 13 jonge comazuipers overleden als gevolg van vrienden die geen ambulance gebeld hebben."

Inderdaad, daarom zal de preventie fors verhoogd moeten worden, iets wat vooral ook in privesfeer zalmeoten geschieden dmv opvoeding door de ouders. Daarbij kan menig ouder ook zijn/haar voorbeeldgedrag bijstellen in het kader van preventie...

Het blijft me verbazen dat dit fenomeen sinds een jaar of 5 zo enorm is toegenomen, daar zal de opvoeding toch op een of andere manier ook mede debet aan zijn naast de nagenoeg vrije en alomtegenwoordige beschikbaarheid van alcohol.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 8 maart 2012, 23:23:21
jaren van ervaring????????? alcohol wordt nog steeds met dezelfde snelheid afgebroken, en misschien wel langzamer als de lever steeds meer belast wordt door alcohol. Beweringen dat men ''gewend is aan veel alcohol'' neem ik wel met een korreltje zout.
In veel gevallen is men gewend geraakt aan een hogere innamesnelheid dat is wat anders dan dat het lichaam, lees de lever  is ''gewend'' aan de hoeveelheden alcohol die het moet afbreken.

Preventie en voorlichting blijven belangrijk, nog belangrijker is het doorbreken van de drinkcultuur. Zolang tieners en twintigers het cool vinden dat hun familielid of bekende moet worden afgevoerd met een alcoholcoma en dan verklaren dat binnenkort ook te gaan doen omdat ze 18 jaar worden en dat willen vierenmet klemzuipen....tja dan kan ik daar niet bij.

Natuurlijk breekt je lichaam het even snel af als altijd en moet je wennen met een korreltje zout nemen. (geen tequila na het zout). Maar iedereen weet toch wel uit ervaring dat toen je 16 was en voor het eerst dronk 4 biertjes meer dan voldoende was om goed dronken te zijn en 5 voor een lekkere koppijn de volgende dag zorgde, waar je een paar jaar later op een avondje stappen zonder het goed en wel door te hebben al aan het dubbele zat en het zelfde effect merkte. (let op mijn woordkeuze, merkte, ik zeg niet dat het effect op je lichaam niet zwaarder is). Daar zit dus die verantwoordelijkheid waar ik op doel als groep. Ook al merk jij het nog niet, andere in je groep kunnen misschien al verder zijn en minder in staat zijn hun grenzen te bewaken.

De sleutel is volgens mij opvoeding en voorlichting naar ouders. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, toen ik 16 was schaamde ik me als ik dronken thuis kwam, dat mocht mijn pa absoluut niet ontdekken. Gevolg: als ik merkte aangeschoten te raken tijdens een avond stappen stopte ik voor die avond. De wetenschap dat ik wist hoe mijn ouders dachten over alcohol zorgde er voor dat ik me inhield en er verantwoordelijk mee heb leren omgaan. Natuurlijk heeft mijn pa me wel eens dronken gezien, maar reken maar dat ik dat de volgende dag hoorde en dat me dat bij bleef. (nu nog en ik woon al jaren op mezelf :-p)

Mijn pa heeft dat volgens mij ook wel slim aangepakt door mij en mijn broertje altijd op te halen na schoolfeesten etc. Ik wist dat hij me zou ophalen dus er geen mogelijkheid was mijn dronkenschap te verstoppen, oplossing, niet dronken worden. Toen we 16 waren en gingen stappen, om 2:00 thuis zijn, en reken maar dat pa nog de herhaling van het 23:00 journaal zat te kijken dan.

Opvoeding is de oplossing, het probleem is dat je daar met de huidige generatie comazuipers te laat mee bent.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #75 Gepost op: 8 maart 2012, 23:43:44
We hebben allemaal gefeest vroeger,
ik weet nog wel dat ik in Alcazar (Puttershoek) elke zaterdag wel een fles bessenjenever achterover gooide.
Wat ik overigens nu niet eens meer lust...gadver..

Maar ben er nooit van in een coma geraakt,
hoeveel moet je uberhaupt achteroverslaan zodat je in een coma gaat ?

Ben over 20 minuten 39,
dus de Alcazar tijd is lang geleden   ::)
Hield er zelfs geen kater aan over...

En trek in dit topic ook even een junkie die een shot te zwaar heeft genomen en totaal out of order op straat ligt erbij.
Of heb ik die niet gelezen ?
Groetjes, Marco

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 8 maart 2012, 23:52:19

Maar ben er nooit van in een coma geraakt,
hoeveel moet je uberhaupt achteroverslaan zodat je in een coma gaat ?

Het gaat voornamelijk om de snelheid / tijd waarin. Tampon in de vodka hangen en dan inbrengen zet al goed zoden aan de dijk.... (het zogenoemde Slimmen)

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #77 Gepost op: 9 maart 2012, 00:11:15
Het gaat voornamelijk om de snelheid / tijd waarin. Tampon in de vodka hangen en dan inbrengen zet al goed zoden aan de dijk.... (het zogenoemde Slimmen)

Tampon/Vodka ??
Inbrengen waarin ?
Slimmen ?

Ik wordt oud.. 98uiye
Groetjes, Marco

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 9 maart 2012, 00:15:40
Tampon/Vodka ??
Inbrengen waarin ?
Slimmen ?

Ik wordt oud.. 98uiye

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slimmen

bijna weekend.....

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 9 maart 2012, 02:38:06
En wat nu als een patient op de SEH wordt binnengebracht in comateuze toestand door alcohol, maar het betreft iemand van 45-jaar? We praten over jongeren, dus eigenlijk wordt dat dus wel betaald door de verzekering. Dit is discriminatie en dus bij wet verboden.

Oplossing: Dan dus voor iedereen laten gelden. Maar wat nu als een 18-jarige gozer wordt binnengebracht nadat zijn Wodka-Cola verkeerd gevallen is i.c.m. bijvoorbeeld medicatie die als contra alcohol hebben (welliswaar de meesten, maar er zijn pieken)? Moet hij dit dan ook zelf betalen?

Nog een voorbeeld: Een jongen drinkt wat in een café. Er wordt GHB in zijn drankje gedaan. Dit kan hij ook zelf in hebben genomen of niet. Wanneer je hem dit niet zelf laat betalen (de zorg) en een ander wel, wordt het willekeur...

Zorg dat de preventie beter wordt en verhoog de leeftijdsgrens van alcohol en ga op uitgaansavonden de straat op als politie/BOA. Als er iemand onder de leeftijdsgrens heeft gedronken, dan wordt hij -ongeacht de hoeveelheid- meegenomen naar het politiebureau, waar de ouders worden gebeld en hier een gesprek mee wordt aangegaan. Bij een tweede melding wordt dit doorgegeven aan de kinderbescherming en volgt sowieso een geldboete. Preventieve alcoholcontroles!