jaren van ervaring??? alcohol wordt nog steeds met dezelfde snelheid afgebroken, en misschien wel langzamer als de lever steeds meer belast wordt door alcohol. Beweringen dat men ''gewend is aan veel alcohol'' neem ik wel met een korreltje zout.
In veel gevallen is men gewend geraakt aan een hogere innamesnelheid dat is wat anders dan dat het lichaam, lees de lever is ''gewend'' aan de hoeveelheden alcohol die het moet afbreken.
Preventie en voorlichting blijven belangrijk, nog belangrijker is het doorbreken van de drinkcultuur. Zolang tieners en twintigers het cool vinden dat hun familielid of bekende moet worden afgevoerd met een alcoholcoma en dan verklaren dat binnenkort ook te gaan doen omdat ze 18 jaar worden en dat willen vierenmet klemzuipen....tja dan kan ik daar niet bij.
Natuurlijk breekt je lichaam het even snel af als altijd en moet je wennen met een korreltje zout nemen. (geen tequila na het zout). Maar iedereen weet toch wel uit ervaring dat toen je 16 was en voor het eerst dronk 4 biertjes meer dan voldoende was om goed dronken te zijn en 5 voor een lekkere koppijn de volgende dag zorgde, waar je een paar jaar later op een avondje stappen zonder het goed en wel door te hebben al aan het dubbele zat en het zelfde effect merkte. (let op mijn woordkeuze, merkte, ik zeg niet dat het effect op je lichaam niet zwaarder is). Daar zit dus die verantwoordelijkheid waar ik op doel als groep. Ook al merk jij het nog niet, andere in je groep kunnen misschien al verder zijn en minder in staat zijn hun grenzen te bewaken.
De sleutel is volgens mij opvoeding en voorlichting naar ouders. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, toen ik 16 was schaamde ik me als ik dronken thuis kwam, dat mocht mijn pa absoluut niet ontdekken. Gevolg: als ik merkte aangeschoten te raken tijdens een avond stappen stopte ik voor die avond. De wetenschap dat ik wist hoe mijn ouders dachten over alcohol zorgde er voor dat ik me inhield en er verantwoordelijk mee heb leren omgaan. Natuurlijk heeft mijn pa me wel eens dronken gezien, maar reken maar dat ik dat de volgende dag hoorde en dat me dat bij bleef. (nu nog en ik woon al jaren op mezelf :-p)
Mijn pa heeft dat volgens mij ook wel slim aangepakt door mij en mijn broertje altijd op te halen na schoolfeesten etc. Ik wist dat hij me zou ophalen dus er geen mogelijkheid was mijn dronkenschap te verstoppen, oplossing, niet dronken worden. Toen we 16 waren en gingen stappen, om 2:00 thuis zijn, en reken maar dat pa nog de herhaling van het 23:00 journaal zat te kijken dan.
Opvoeding is de oplossing, het probleem is dat je daar met de huidige generatie comazuipers te laat mee bent.