Comazuipers betalen de ambulance?

Auteur Topic: Comazuipers betalen de ambulance?  (gelezen 29730 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jasper K

• evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Gepost op: 5 juli 2011, 18:10:46
Hallo allemaal,

Net tijdens het eten hier hebben we een felle duscussie zitten voeren over het volgende:

Moeten mensen die zich in een coma zuipen( of op een andere manier Opzettelijk hoog risico lopen)
Zelf de kosten voor het ambulance vervoer betalen?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken ;)

All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2011, 18:26:12
Ja, natuurlijk. Waarom moet de maatschappij voor de kosten opdraaien van je sociaal-maatschappelijk onverantwoord gedrag?

Laat ze de ritprijs betalen. Ongeveer €450.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2011, 18:32:46
Absoluut, de vraag is echter waar je de grens trekt. Als iemand een partydrug in z'n drank heeft gekregen moet dit natuurlijk niet zo zijn.

Aan de andere kant heb je de mensen die zeggen : Iemand die met te hoge snelheid een afrit van een snelweg pakt, neemt ook een risico om de bocht uit te vliegen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

PWB

• Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2011, 18:33:23
Ik denk dat het misschien weer een extra 'afschrik'-factor kan zijn voor zuipende leeftijdsgenoten.. Ik persoonlijk zou, met de kennis van zo'n 'boete', zeker extra uitkijken.

O0
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2011, 18:44:01
Het gaat naar mijn idee niet werken. Hier gebeurt het nogal eens en het zijn vaak 14/15 jarigen. Die hebben gewoon het geld niet en de ouders zijn de dupe. De ouders die al vaak niet weten dat hun kroost dit doet. Vaak doen ze het al niet bewust en voelen ze zich lang goed....tot ze opstaan of naar buiten gaan.

Beste afschrikmiddel > bij mijn jongste zoon in de klas had een paar weken terug een meisje (14 jaar) zich zo lamgezopen dat haar maag moest worden leeggepompt. Dit was op een feest van een sportvereniging....waarbij ze drank van oudere kinderen kreeg. De hele klas vond haar zo 'triest'  en afgezakt, dat ze ook inzien dat ze zelf niet zo willen zijn. 25 kinderen zijn hiermee behoed voor een coma-zuippartij.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

sylvester1986

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2011, 18:49:59
Het gaat naar mijn idee niet werken. Hier gebeurt het nogal eens en het zijn vaak 14/15 jarigen. Die hebben gewoon het geld niet en de ouders zijn de dupe. De ouders die al vaak niet weten dat hun kroost dit doet. Vaak doen ze het al niet bewust en voelen ze zich lang goed....tot ze opstaan of naar buiten gaan.
Dat dacht ik inderdaad ook al.
Zoals jemama11 ook zegt, waar trek je de grens, alles is tegenwoordig gevaarlijk en risicovol :-X

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2011, 20:28:33
Absoluut, de vraag is echter waar je de grens trekt. Als iemand een partydrug in z'n drank heeft gekregen moet dit natuurlijk niet zo zijn.

Aan de andere kant heb je de mensen die zeggen : Iemand die met te hoge snelheid een afrit van een snelweg pakt, neemt ook een risico om de bocht uit te vliegen.

Hey,
Bij ons wordt de zin 'ze hebben iets in mijn drank gedaan' nogal snel van de hand gedaan.  De drugs zijn te duur voor dealers om er wat mee te gaan rondgooien.  Nuja, dat is de belgische zienswijze hé.  Dit even offtopic.

Ook hier wordt er heel veel misbruik gemaakt van de hulpdiensten.  Vaak zijn de ambulances gewoon taxi's en staan de patiënten je gewoon buiten op te wachten met hun koffer.  Moet je weten dat er hier elke rit van de ambulance een A1-rit is, wij hebben geen differentiatie.  Ik ben dus ook voorstander om de patiënt te laten betalen wanneer er geen geldige reden was om de ambulance te laten komen (wij in België zijn dan ook nog een stuk goedkoper, hier betaal je maar zo'n 50 euro per rit).

Mvg,
A

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2011, 20:32:11
Hey,
Bij ons wordt de zin 'ze hebben iets in mijn drank gedaan' nogal snel van de hand gedaan.  De drugs zijn te duur voor dealers om er wat mee te gaan rondgooien.  Nuja, dat is de belgische zienswijze hé.  Dit even offtopic.

Ik had eenzelfde soort reactie onder de knop, met cocaïneprijzen etc.  O0 Maar, een kleine toevoeging; GHB uitgezonderd:

Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43233.msg797586#msg797586

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2011, 20:53:44
Op zich kan ik me er wel in vinden. Ik denk de meesten van ons omdat je er meestal niets me kan aanvangen en vaak een hop heibel hebt. Toch heb ik er mijn bedenkingen over.
Enerzijds: waar trek je de grens? Gaan we de hamburgervretende, met cholesterol dichtgeslibde coronaire infarctrokers dan ook hun factuur laten betalen omdat ze het uitgelokt hebben? Gaan we gevluchte en verongelukte criminelen dan ook de factuur sturen? Waar eindigt dit?
Anderzijds: hoe kan bepaald worden dat het hier om comazuipen gaat? Heeft de zorgverzekering het recht om de patiëntgegevens in te kijken? In welke mate worden de rechten van de patiënt geschonden?

Ik vind het dan ook een zorgwekkende evolutie. Niet zozeer om het gegeven, wel omwille van de mogelijke (r)evoluties die dit met zich mee zou kunnen brengen.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2011, 21:03:42
Ik ben bang dat er in gevallen waarbij coma-zuipen de oorzaak is of een bijverschijnsel is dat mensen terughoudend worden in het bellen van een ambulance maar iemand maar zelf brengen, of het langer op zijn beloop laten met alle risico's van dien. En ik denk niet dat het daar beter van wordt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein