Verkeersleiding schepen blijft op de vuurtorens Terschelling - De Brandaris op Terschelling blijft de verkeerscentrale voor de scheepvaartbegeleiding op de Waddenzee en een groot stuk van de Noordzee. Ook de vuurtoren van Schiermonnikoog blijft bemand. Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) staakt de voorbereidingen voor de komst van een verkeerscentrale ‘op de grond’, in de zeevaartschool op West-Terschelling.
,,De veiligheid van het scheepvaartverkeer, van mens en natuur staan voor mij voorop. Daarom blijven de verkeersleiders 24 uur per dag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog’’, liet hij gistermiddag weten.
De nieuwe centrale is op zich al helemaal klaar. Het ontbreekt alleen nog aan de camera-apparatuur waarmee de verkeersleiders de Waddenzee in de gaten zouden moeten houden. Er blijken namelijk bij nader inzien geen camera’s gemaakt te kunnen worden die hetzelfde kunnen als het menselijk oog, erkent Atsma na meer dan zes jaar zoeken door Rijkswaterstaat. Eind vorig jaar liet hij al weten dat hij in elk geval overdag vuurtorenwachters op de torens wilde houden, vooral voor de dingen die niet direct met de scheepvaart te maken hebben. Nu blijft dus ook de scheepvaartbegeleiding vanaf hoogte plaatsvinden.
Dat is een strop van vele miljoenen euro’s voor Rijkswaterstaat - hoeveel precies zegt Atsma niet te weten. Niet alleen zijn er al miljoenen geïnvesteerd in de inventaris van de nieuwe centrale, in de ontwikkeling van de camerasystemen en in de aanleg van een radarnetwerk, ook zullen de torens op Terschelling en Schiermonnikoog nu aangepast moeten worden aan de (arbo-)eisen van de tijd. Met name de brandveiligheid voor het personeel is nu niet gegarandeerd.
De torenwachters zelf wilden nog niet op het nieuws reageren. Zij zijn de laatste jaren strak aan een zwijgplicht gehouden door Rijkswaterstaat. Wel gaven ze alvast uiting aan hun vreugde door de Terschellinger vlag vanaf de toren te hijsen.
Verstand zegeviert
,,Een moedige beslissing van Atsma”, vindt Erwin Rob van de actiegroep Red de Brandaris. De kapitein vertegenwoordigt de grote vaart in een belanghebbendengroep van Rijkswaterstaat en hij heeft zodoende van dichtbij gezien hoe fabrikanten faalden een deugdelijk radar- en camerasysteem te bouwen. ,,Bij de laatste testen met de radar werden 150 fouten per uur gemeten. En de camera’s zagen nog niet de helft van wat torenwachters met een verrekijker zien.”
Volgens hem is er zeker twintig tot 25 miljoen euro verspild aan het project. ,,Verbouwing van de torens werd destijds - in 2005 - op zeven à acht ton geschat. Zelfs als dat in de praktijk een keer zo duur was geworden, had je nog een koopje gehad. Plus dat je dan niet al die onrust had gehad. Het werk van de verkeersleiders is er echt niet leuker op geworden.”
Burgemeester Jurrit Visser vindt dat Atsma nu wel door moet pakken met de aanpassingen aan de Brandaris. ,,Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Hij zal er wel contact over opnemen.”
www.frieschdagblad.nl