Hoi SvenV,
Het is inderdaad ook lastiger dan dat het lijkt. Een filmpje op internet zetten met wat hulpdiensten is niet zo moeilijk, daar zijn er genoeg van. De kunst is het om dus een filmpje met een goede inhoud te maken.
Ik denk dat je niet te ingewikkeld moet beginnen en de lenge en het aantal filmpjes eerst eens even moet reduceren. Beter twee goede filmpjes in een jaar, dan elke maand een "slechte". Neem eenvoudige onderwerpen die je wilt filmen en die ook mogelijk zijn om te filmen. Van het arrestatieteam kan je niet zo makkelijk een paar opnames maken, maar stap eens naar een fabrikant die hulpverleningsvoertuigen maakt en vraag gewoon of je bijvoorbeeld wat opnames mag maken voor je film. (moet je natuurlijk wel een goed verhaal hebben, maar met een beetje mazzel lukt het wel) Dan kan je een aflevering maken die gaat over de opbouw van de auto's.
Bij een volgende opname kan je eens een bezoek aan een kazerne brengen en daar de gang van zaken filmen. Kortom, onderwerpen genoeg, maar je moet ze wel ontdekken.
Probeer eens als beginnend ''filmmaker'' naar kwalitatief goede filmpjes op internet te kijken. Als je bijvoorbeeld op de website van mediatv/sbs hart van nederland kijkt, dan staan daar genoeg video's van diverse incidenten die wel nieuwswaarde hebben. Kijk eens kritisch naar deze beelden en stel jezelf telkens de vraag, ''Wat wil de filmmaker duidelijk maken en lukt dat?'' Nu gebruiken ze daar wel goede apparatuur, maar ook met huis/tuin en keuken-camera's kan je best een eind komen. Wat ook opvalt is dat de opnames vrij kort zijn. Hierdoor houd je de aandacht. Ik heb zelf ook wel eens een autobrandje gefilmd van aankomst totdat het laatste voertuig vertrok. (speelduur 50 min
) Maar als je dit later (paar jaar) terug gaat kijken moet je gewoon hard lachen om je eigen fouten.
Probeer van je beeldmateriaal alleen het beste uit te zoeken en vermijd opnames die 's nachts gemaakt zijn. Dit is met een hobbycamera eigenlijk niet te doen.
Als ik jou was zal ik toch duidelijk een doelgroep kiezen. Als je eenmaal de naam hebt dat je voor een ''laag niveau'' filmpjes maakt, dan kom je daar niet snel meer vanaf. Richt je dus (ook gezien je leeftijd) meer richting de volwassenen. Dan wordt je sneller serieus genomen en kan voor jezelf in de toekomst ook wel eens handig zijn.
Als je contacten heb binnen de hulpdiensten, maak er dan ook gebruik van. Werkt er bijvoorbeeld iemand uit je familie bij de brandweer, dan moet je via die persoon een bezoekje aan een kazerne zien te regelen. En van het een komt zo weer het ander en sta je in een meldkamer voor je er zelf erg in hebt.
Mocht je ooit zover komen, zorg dan dat je van te voren al weet wat je wil gaan filmen en probeer er zelf een interview uit te halen. Dan kun je echt leuke filmpjes op internet zetten, snap je...........
suc6