het voorbeeld van de KNRM een beetje uitgewerkt en volledig uit me duim gezogen en paar aannames gedaan.. (zeker niet uit officiele en inofficiele bronnen)
Voorbeeld rond Station IJmuiden (de koos van messel), vertrekt van uit een haven.. met een zeer snelle grote boot. met een grote redcapaciteit en een groot bereik..
Station Wijk aan Zee met een valentijn (Donateur) , die gelanceerd word van een seatrack..
en station Zandvoort met een valentijn (Annie Poulisse) die ook gelanceerd word met een seatrack..
Ik schat stiekum even in dat wanneer de Koos van Messel uit vaart van uit IJmuiden deze bijna net zo snel voor de kust van zandvoort is als de valentijn gelanceerd kan worden.. (zal eens een paar minuten schelen)
Stel je de volgende constructie even voor..
verplaats een Valentijn naar de haven van IJmuiden of een leg in IJmuiden nog een uit de Arie Visser klasse reddingsboot neer..
Volgens mij kan je dan station Zandvoort en Wijk aan zee volgens mij opheffen..
Want je behoudt binnen een korte tijd dan voldoende red capaciteit op de plek waar je ze hebben wilt..
het gaat er niet ff om, of ik nu wel de goede voorbeelden heb genomen.. Maar volgens mij na een eenmalige investering, bespaar je volgens mij flink op de exploitatiekosten.. (Besparing, 2 boothuizen, 2 seatracks, wippertrucks en een valentijn die je elders kan inzetten..)
Ik ga misschien wat kort door de bocht.. maar met al het nieuwe materiaal nog snellere boten, nog grotere bereik, en grotere redcapaciteit, komt er een keer een punt dat je deze kant op gaat...