Heel simpel gezien moet je starten met reanimatie aangezien niet bekend is wanneer de pte gecollabeerd is en er is niet bekend wanneer de daadwerkelijke circulatiestilstand is opgetreden.
De eerste 20 minuten kan mw wel bij bwz zijn geweest of buiten bwz maar met circulatie, maar is zij kennelijk niet in staat geweest de deur te openen.
Kijk, vertoont de patient duidelijke tekenen van een eerdere circulatiestilstand (huidaspect, pupil vervormbaarheid bij oogboldruk etc) dan zou ik niet starten of snel stoppen. Afhankelijk van: de tekenen die de patient geeft en het hartritme. (bij PEA / VF zou ik toch een poging wagen, de kans is groot dat de circulatiestilstand recent heeft plaats gevonden)
Ander oogpunt: De Hap had een ambulance mee moeten laten rijden en een adequate MKA centralist had dan aan de pte gevraagd of zij de deur direct open kon zetten. Kon zij dat niet dan zou politie mee worden gestuurd, althans, dat is mijn ervaring hier in de regio.
En dan nog even een medisch technische vraag: Stel, je intubeert deze pte. Geeft dan de CO2 meting een grove indicatie van de duur van circulatiestilstand??? (hoge CO2, lange circulatiestilstand?)