Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?

Auteur Topic: Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?  (gelezen 25021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #70 Gepost op: 26 juni 2013, 13:15:13
Beste 024,

Dat laatste over hartritme controle zullen we achiveren onder "retorische vraagstukken". Ik ben zeer benieuwd wat er precies zich heeft afgespeeld. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je, als ambulanceverpleegkundige, zomaar een actieve reanimatie poging staakt zonder überhaupt naar een ritme te hebben gekeken. Heel vreemd allemaal. Ik betwijfel, overigens, of er een tweede verpleegkundige aanwezig is geweest. Het tweede team zal zijn afgebeld omdat de reanimatie niet werd voortgezet door het eerste team.

Al met al een heel vreemd verhaal waar ik niets van snap. Of ik moet vreselijk naïef zijn...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #71 Gepost op: 26 juni 2013, 13:51:58
Citaat van: 024 link=msg=1174489 date=1371485825
Als die man sinds 4 mei nog in het ziekenhuis ligt zal het wel een plant zijn. Ik neem aan dat de betrokken verpleegkundigen wel dienen te verschijnen bij de tuchtrechter en daarna doorhaling BIG register. Het slaat nergens op als het bij een intern onderzoek blijft van de ambulancedienst en daarna een vodje met algemeenheden naar IGZ sturen waarbij men kan volstaan met een nieuw protocol dat een verpleegkundige zich hoort te overtuigen dat er geen hartritme meer aanwezig is.

De ambulancewoordvoerder die zegt dat "reanimatie vermoedelijk wel nodig was geweest" kan het woord vermoedelijk beter weglaten

Meer over deze gebeurtenis;

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=70014.msg1159055#msg1159055

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=70014.msg1159132#msg1159132

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=70014.msg1159160#msg1159160

We zullen het immer capabele tucht college hun werk moeten laten doen. Om op voorhand al over doorhaling van het BIG register te spreken is naar mijn idee wat voorbarig. Het lijkt me zeker niet ondenkbaar, maar momenteel wel voorbarig.
Het blijft onduidelijk.
Er zullen weinig collega's zijn die op een verkoolde pte of bij een decapitatie de plakkertjes erop plakken. Deze opmerking om aan te geven dat er afgeweken wordt van de protocollen.
Blijkbaar vond de verantwoordelijk vpk het in dit geval ook niet noodzakelijk. Blijkbaar....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2013, 13:58:56
Citaat van: Dikke dirk link=msg=1177772 date=1372247518
We zullen het immer capabele tucht college hun werk moeten laten doen. Om op voorhand al over doorhaling van het BIG register te spreken is naar mijn idee wat voorbarig. Het lijkt me zeker niet ondenkbaar, maar momenteel wel voorbarig.
Het blijft onduidelijk.
Er zullen weinig collega's zijn die op een verkoolde pte of bij een decapitatie de plakkertjes erop plakken. Deze opmerking om aan te geven dat er afgeweken wordt van de protocollen.
Blijkbaar vond de verantwoordelijk vpk het in dit geval ook niet noodzakelijk. Blijkbaar....

Ik weet niet of het voor de tuchtrechter komt.

Het hoeft niet en kan ook niet, een belanghebbende (patient/familie) of de Inspectie zal dan een klacht moeten indienen. Wat ik uit de media berichten op kan maken is dat het intern is onderzocht door de eigen werkgever van de verpleegkundige (de RAV) en men de uitkomsten + de doorgevoerde maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen aan IGZ heeft toegezonden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #73 Gepost op: 27 juni 2013, 07:50:48
Om nog even verder op het protocol in te gaan:
Feitelijk zou je het zo kunnen zien dat je nog 5 minuten lang het 'hartrtime' moet observeren.
In het protocol staat dit pas na een volledig doorgelopen reanimatieprocedure echter zou het in de 'twijfelgevallen' wel netjes zijn om gewoon wat langer te observeren.
Anderzijds: wat doe je als je als ambulanceverpleegkundige hebt beoordeeld dat de situatie een niet haalbare kaart is, je op de monitor de eerste minuut een asystolie ziet en vervolgens weer wat complexen voorbij komen wandelen?

Ik vind wel dat een situatie wel heel erg overduidelijk moet zijn voordat je zonder monitor en auscultatie iemands overlijden vast stelt. Ik zal hier geen details zetten wanneer dat dan is (voor de weke kinderhartjes) maar insiders begrijpen goed wat ik bedoel.  :P
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #74 Gepost op: 27 juni 2013, 11:16:32
Hoefhaan,
Volledig eens met je post.
Ik denk echter dat de vpk helemaal niet in het protocol asystolie/pea danwel vf heeft gezeten.
Voor zover je er nu iets over kunt zeggen zou het ook zo kunnen zijn dat hij niet verder is gegaan dan. Het circulatie arrest protocol. En na een bls rondje heeft gedacht,ik voel geen pols, we stoppen
Ik ben wel benieuwd hoe eea nu gegaan is. Met name ter lering.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #75 Gepost op: 1 juli 2013, 18:27:58
Inderdaad Hoefhaan,  men zal maar na 5 minutenarrest en een paar P toppen of QRS of ventriculaire slagen voorbij zien komen en wat dan?...weer starten met BLS, nadat er al 5 minuten geen cardio cerebrale en pulmonale reanimatie is verricht en een hypoxisch hart en brein is ontstaan??
Mag hopen dat gezond verstand en logisch & klinisch redeneren zal prevaleren in dit soort casuisitieken.
In bovenstaand voorval is dat zeer waarschijnlijk niet gedaan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #76 Gepost op: 2 juli 2013, 09:32:20
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1179759 date=1372696078
Inderdaad Hoefhaan,  men zal maar na 5 minutenarrest en een paar P toppen of QRS of ventriculaire slagen voorbij zien komen en wat dan?...weer starten met BLS, nadat er al 5 minuten geen cardio cerebrale en pulmonale reanimatie is verricht en een hypoxisch hart en brein is ontstaan??
Mag hopen dat gezond verstand en logisch & klinisch redeneren zal prevaleren in dit soort casuisitieken.
In bovenstaand voorval is dat zeer waarschijnlijk niet gedaan.

Daarom zou het wel prettig zijn als de interne commissie experts een onderzoek doet en daarna het gehele rapport online zet. Desnoods kladderen ze de namen van betrokken en patient even weg. Ik ben wel benieuwd welk ritme ze hebben aangetroffen toen ze de tweede keer terug kwamen, volgens de politie ruim een uur later.

Toen ik in Mei hoorde over dit nieuws had ik minder achterdochtige gevoelens dan ik nu heb nadat de persvoorlichter van de ambulancedienst het volk toegesproken heeft.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #77 Gepost op: 2 juli 2013, 11:20:30
Hoe moet ik, als leek, deze opmerking zien:

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten zijn de protocollen en trainingen aangepast.

Werkt elke ambulancedienst dan met eigen protocollen? (En wie toetst al die protocollen per organisatie?) Wat is dan de functie van het Landelijk Protocol Ambulancezorg?
Als leek had ik aangenomen dat het landelijk protocol (protocollen) door alle ambulance verpleegkundigen gevolgd dient te worden....

(Ik begrijp dat ik een buitenstaander ben, dus wat linkjes waar ik uitleg kan vinden hoe dit werkt is ook goed. :) Het gaat mij niet om de inhoud van het protocol, maar in welk kader het gebruikt wordt.. )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #78 Gepost op: 2 juli 2013, 11:27:37
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1179759 date=1372696078

Inderdaad Hoefhaan,  men zal maar na 5 minutenarrest en een paar P toppen of QRS of ventriculaire slagen voorbij zien komen en wat dan?...weer starten met BLS, nadat er al 5 minuten geen cardio cerebrale en pulmonale reanimatie is verricht en een hypoxisch hart en brein is ontstaan??
Mag hopen dat gezond verstand en logisch & klinisch redeneren zal prevaleren in dit soort casuisitieken.
In bovenstaand voorval is dat zeer waarschijnlijk niet gedaan.


Precies,

Wat je ziet zijn de laatste stuiptrekkingen van een terminaal anoxisch hart.

Citaat van: zwelgje link=msg=1180036 date=1372756830

Hoe moet ik, als leek, deze opmerking zien:

Werkt elke ambulancedienst dan met eigen protocollen? (En wie toetst al die protocollen per organisatie?) Wat is dan de functie van het Landelijk Protocol Ambulancezorg?
Als leek had ik aangenomen dat het landelijk protocol (protocollen) door alle ambulance verpleegkundigen gevolgd dient te worden....

(Ik begrijp dat ik een buitenstaander ben, dus wat linkjes waar ik uitleg kan vinden hoe dit werkt is ook goed. :) Het gaat mij niet om de inhoud van het protocol, maar in welk kader het gebruikt wordt.. )


Voor een buitenstaander heb je aardig door wat er scheelt.

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #79 Gepost op: 2 juli 2013, 12:34:12
Citaat van: Expert link=msg=1180039 date=1372757257
Precies,

Wat je ziet zijn de laatste stuiptrekkingen van een terminaal anoxisch hart.

Voor een buitenstaander heb je aardig door wat er scheelt.

Expert

Nieuwsbericht 5 mei 2013

Citaat van: pompbediende link=msg=1157514 date=1367748256
'Stoffelijk overschot' blijkt toch in leven

GORINCHEM - Het 'stoffelijk overschot' dat gisterenmiddag op het strandje Buiten de Waterpoort in Gorinchem werd aangetroffen bleek toch nog in leven te zijn. Dit heeft een politiewoordvoerder zojuist bevestigd aan deze krant.

Politie gaat met spoed ter plaatse en reanimeert de man met behulp van de AED. Al gauw arriveert de ambulancedienst die het werk van de agenten overneemt. Na enige tijd besluiten zij dat verder reanimeren geen zin meer heeft; Het lichaam wordt, in afwachting van het onderzoek door de technische recherche, afgedekt en de ambulancedienst vertrekt.

Echter, als de recherche enige tijd later arriveert constateren zij al vrij snel dat er wel degelijk sprake is van een hartslag bij het vermeende 'stoffelijk overschot'. ,,Een bizarre situatie," beaamt politiewoordvoerder Gijs van Nimwegen. Hoeveel tijd er tussen de constatering van de ambulancedienst en die van de technische recherche heeft gezeten kan Van Nimwegen niet zeggen. ,,Maar dit is zeker geen sprake van minuten geweest. Het duurt al gauw een uur voordat de technische recherche arriveert bij zo'n onderzoek. Alles was afgezet en het slachtoffer zou zijn overleden. Van spoed was dus geen sprake meer."
De politie roept opnieuw een ambulance op die de man vervolgens, levend, vervoert naar het ziekenhuis
. Over de huidige toestand en de identiteit van het slachtoffer is bij de politie niets bekend. Ook over de oorzaak kan de politie nog niets kwijt; Hiernaar wordt uitvoerig onderzoek gedaan. De ambulancedienst was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: http://www.destadgorinchem.nl/scripts/edoris/edoris.dll?tem=%2F_NEW-LAYOUT%2FLN_TEXT_VIEW&doc_id=45655676&pageid=2674269&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter#.UYYsPPrsdc8.twitter

p2kflex
13:44:26 04-05-13GROUP-1A1 18195 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14694
1423395Ambu 18-195 (Reserve Zuid-Holland Zuid)
p2kflex
13:40:41 04-05-13GROUP-1A1 18175 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14693
1423375Ambu 18-175 (Meerkerk)
p2kflex
15:19:23 04-05-13GROUP-1A1 18175 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14701
1423375Ambu 18-175 (Meerkerk)
p2kflex
15:17:08 04-05-13GROUP-1A1 18195 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14700
1423395Ambu 18-195 (Reserve Zuid-Holland Zuid)

Nieuwsbericht 17 juni 2013 (anderhalve maand later)

Citaat van: René van der Helm link=msg=1174477 date=1371484899
 
Het slachtoffer ligt sindsdien in het ziekenhuis. Over zijn precieze toestand is niets bekend.

Ik denk niet dat het een terminaal hart was of zal worden, misschien wel iemand die nu het cognitieve vermogen van een aardappel heeft.