Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?

Auteur Topic: Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?  (gelezen 25062 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 9 juli 2011, 14:31:28
Beste forumleden,

In een poging om discussies hier nog levendig te houden wil ik een casus inbrengen ter beoordeling.

Citaat
De HAP krijgt een melding van een dame van 85 jaar met pijn op de borst. Ze heeft zelf gebeld met de HAP. Ze woont alleen. De HAP rijdt ernaartoe onder U1/A1, reistijd ongeveer 10 minuten. Eenmaal aangekomen bij het adres, wordt de deur niet opengedaan. De huisarts belt de politie om de deur te forceren, dit duurt nog weer 10 minuten. Eenmaal binnen treffen ze Mw. levenloos aan en vangen BLS aan. De eerste auto komt al na 8 minuten ter plaatse.

Wat vind je van de acties van de huisarts? Graag onderbouwd en met respect voor elkaar. Ik grijp hard in bij overtredingen.

Had jij, als huisarts, de BLS aangevangen?

Had jij, als ambulanceverpleegkundige, de reanimatie overgenomen?

Nou, barst maar los..............

CM


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2011, 15:25:43
Vanuit de huisarts (of burgerhulpverlener) zou ik wel starten, je weet immers niet hoe lang mevrouw al zonder ritme ligt.


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2011, 16:20:56
Je kan maar 1 keer starten. Later kan je altijd nog stoppen bij bijvoorbeeld asystolie met rigor mortis.
Hoe is het afgelopen?


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2011, 17:43:53
Ten eerste rijdt de HAP niet meer op klassieke POB meldingen. Er zal dan altijd een ambulance in eerste instantie naar het adres worden gestuurd. De HA kan alsnog meerijden naar het adres.

Ten tweede als er niet wordt opengedaan... De huisartschauffeurs hebben op hun intranet al eerder vragen aan elkaar gesteld of er eventueel binnengetreden kan worden in de woning. Dit hangt natuurlijk per situatie af. Is al door het raam te zien dat er een slachtoffer is gecollabeerd?  Artikel 2 lid 3 van de algemene wet op het binnentreden van een woning, Awbi, 'ontheft van de eis tot machtiging indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen.'

Ten derde, je weet niet wat de exacte delay is. Je weet niet of de AED een schokbaar ritme heeft gedetecteerd. Ik zou wel met BLS starten.

Ten vierde weet ik niet of ik in deze casus al eerder een ambulance ter plaatse had laten komen. Er zijn namelijk genoeg cases waarbij een patient niet opendeed omdat deze simpelweg niet thuis bleek te zijn. (Zelf al ambu gebeld, naar SEH gegaan op eigen houtje, hond uitlaten)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2011, 19:44:59
Heel simpel gezien moet je starten met reanimatie aangezien niet bekend is wanneer de pte gecollabeerd is en er is niet bekend wanneer de daadwerkelijke circulatiestilstand is opgetreden.
De eerste 20 minuten kan mw wel bij bwz zijn geweest of buiten bwz maar met circulatie, maar is zij kennelijk niet in staat geweest de deur te openen.

Kijk, vertoont de patient duidelijke tekenen van een eerdere circulatiestilstand (huidaspect, pupil vervormbaarheid bij oogboldruk etc) dan zou ik niet starten of snel stoppen. Afhankelijk van: de tekenen die de patient geeft en het hartritme. (bij PEA / VF zou ik toch een poging wagen, de kans is groot dat de circulatiestilstand recent heeft plaats gevonden)

Ander oogpunt: De Hap had een ambulance mee moeten laten rijden en een adequate MKA centralist had dan aan de pte gevraagd of zij de deur direct open kon zetten. Kon zij dat niet dan zou politie mee worden gestuurd, althans, dat is mijn ervaring hier in de regio.

En dan nog even een medisch technische vraag: Stel, je intubeert deze pte. Geeft dan de CO2 meting een grove indicatie van de duur van circulatiestilstand??? (hoge CO2, lange circulatiestilstand?)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2011, 20:03:34
Om even je technische vraag te beantwoorden: ik heb deze mw. zelf geintubeerd als 2de wagen. Zij had een initïele etco2 van 7.3 Kpa, dat liep echter heel snel terug naar 1.5 Kpa.

Voldoende info?

Verder ga ik nog niet alles prijsgeven om de discussie eerst op gang te laten komen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2011, 20:07:21
Aangezien de politie ook meerijd draag ik met mijn leken kennis ook een steentje bij:

Zoals hierboven al genoemd is weet je niet precies hoe lang mevrouw al op de grond ligt. Dat kan 1 minuut zijn en dat kan 20 minuten zijn. Ik zou me in dit geval aanpassen aan wat de hap arts besluit. Mijn persoonlijke insteek is in ieder geval het aanvangen van de reanimatie. In het slechtste scenario is de overlevingskans nihil, in het meest positieve scenario is de overlevingskans ook erg klein. Maar wie ben ik om te besluiten dat er niet gereanimeerd hoeft te worden....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2011, 20:36:28
Is er iets bekend uit het Medisch dossier over een voorgeschiedenis van mevrouw via de HAP.

Ik kan me voorstellen, dat er in het medisch dossier, mogelijk iets bekend is, die een afweging eenvoudiger maken om het al dan niet starten een afweging is..

Anders zou je de richtlijnen van de NNR op dit gebied aan kunnen houden...

http://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/Niet%20starten%20en%20staken%20Reanimatie_NRR_110606_def.pdf


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2011, 06:06:09
Als medische leek sluit ik me aan bij Red.
Mevrouw kan vlak na haar telefoontje zijn neergegaan, maar ook pas toen de eerste wagen voor de deur stopte. ik zeg reanimatie starten.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2011, 09:03:01
Als medische leek sluit ik me aan bij Red.
Mevrouw kan vlak na haar telefoontje zijn neergegaan, maar ook pas toen de eerste wagen voor de deur stopte. ik zeg reanimatie starten.

Welke wagen? Niet de ziekenwagen, in ieder geval.. ;)

De huisarts is binnengekomen samen met de politie en de chauffeur. Ze hebben Mw. zoals gezegd levenloos aangetroffen. Ze zijn begonnen met BLS. Hoewel ze wel over 2 AED's beschikten (politie en huisarts) zijn deze niet ingezet. De reden waarom is onduidelijk.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon