Op basis van de gegevens uit deze casus tot op heden, zou ik alle drie vragen van CM met antwoord ja beantwoorden..
Dat de hulpverlening, misschien ergens nog effectiever had kunnen zijn, maakt in deze casus niets uit, soms werkt alles net niet even mee, en heb je achteraf weer wat leermomenten, waardoor je de volgende keer het misschien net iets effectiever zou zijn.
Ja, de overlevingskans zonder restverschijnselen zijn misschien niet gunstig, maar het is op z'n slechts een ervaringsmoment voor de betrokken hulpverleners, en op z'n gunstigst een dame die nog wat jaartjes door kan gaan met haar aardse bestaan..
Er is bij het arriveren van de ambu reeds gestart met de BLS, en ik (even in de rol van de AVP) zou om zowel de huisarts, politie agenten, in eerste instantie dus gewoon starten met de ALS handelingen, en gedurende het proces in overleg met de andere betrokken kijken of er sprake moet zijn om alsnog te stoppen.
Ik ben het met de NRR richtlijn wel eens, dat leeftijd op zich, geen criterium is, en dat in het meest slechte geval er 20 minuten vertraging is geweest voor de aanvang van BLS, doet er niet toe voor de AVP, schat ik in..
Na het starten van de reanimatie door de AVP komen er meer gegevens beschikbaar, en dat helpt bij de vraag, is de reanimatiepoging effectief is kan zijn, of nu al gegevens oplevert waar van je mag aannemen dat verder gaan zinloos is.. Maar dat weet je pas, als je reeds gestart bent..
Dus starten ja, hoelang je moet doorgaan, is afhankelijk van alle bevindingen die je daarna vindt.