Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?

Auteur Topic: Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?  (gelezen 25057 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2011, 21:05:41
Kijk, ontstaat er een inhoudelijke discussie, ook over de ethiek...

@Peter, ik ben niet per se gebonden aan de regels van de NRR. In zekere zin is een dosis gezond verstand gekoppeld aan ervaring belangrijker dan een richtlijn. Van de 4H's enT's is er nimmer sprake geweest. Ik heb enkel een aystolie waargenomen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2011, 21:17:24
@HapAmbu: wat zou een specifieke reden kunnen zijn waarom je de AED niet gebruikt?

Die specifieke redenen ken ik niet. Maar misschien had de desbetreffende HA het een en ander toegelicht?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2011, 21:21:58
Die specifieke redenen ken ik niet. Maar misschien had de desbetreffende HA het een en ander toegelicht?

Err, nee. Er zijn namelijk geen omstandigheden waarin je de AED niet zou gebruiken, lijkt mij. Daarom heb ik de vraag teruggekaatst, ik kon zelf niet wat bedenken.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2011, 21:28:23
Err, nee. Er zijn namelijk geen omstandigheden waarin je de AED niet zou gebruiken, lijkt mij.

Uhm ik als leek verzin als enige voorbeeld ernstig letsel aan het bovenlichaam waardoor je de pads niet goed kan bevestigen.

(en eventueel een pacemaker?)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2011, 21:54:03
Citaat
Uhm ik als leek verzin als enige voorbeeld ernstig letsel aan het bovenlichaam waardoor je de pads niet goed kan bevestigen.
Nou, als het al zover is dan hoef je niet meer te beginnen.. Of wilde je zelf een thoracotomie (borstkas openmaken) op straat uitvoeren? Schoenmaker blijf je bij je leest, zou ik zeggen... ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2011, 21:59:49
Uhm ik als leek verzin als enige voorbeeld ernstig letsel aan het bovenlichaam waardoor je de pads niet goed kan bevestigen.

(en eventueel een pacemaker?)

Misschien een ICD, of gewoon door de stress vergeten.. Ook huisartsen, politieagenten en hap-chauffeurs zijn mensen...

Wat bedoel je hier precies mee?

Expert.

CM zat in de tweede ambu, en daarna is de verandering in etco gemeten..  theoretsch zou het dus kunnen dat er nog minder dan twintig minuten er hart activiteit en gasuitwisseling heeft plaats gevonden. (of dat geheel terrecht is, weet ik niet precies zo uit m'n hoofd)., Dus zou als de NRR richtlijnen als leidraad (misschien wel zeer conservatief geintepreteerd) zou gebruiken zou je nog 20 minuten moeten door gaan..

Kijk, ontstaat er een inhoudelijke discussie, ook over de ethiek...

@Peter, ik ben niet per se gebonden aan de regels van de NRR. In zekere zin is een dosis gezond verstand gekoppeld aan ervaring belangrijker dan een richtlijn. Van de 4H's enT's is er nimmer sprake geweest. Ik heb enkel een aystolie waargenomen.

CM

Gezond verstand is ook belangrijk
Ik zou gestart zijn, echter na 10-15 minuten persisterend asystolie, en alle andere ALS handeling zou ik met de alle aanwezigen (huisarts; collega's en ook de politieagent, en hapchauffeur) nog eens rondje doen, of iemand nog een idee heeft..  Een reanimatie poging is voor mij meer dan een medische handeling, maar ook soms een ritueel om te zeggen, genoeg is genoeg...
En dat is denk ik een beslissing waar je iedereen even bijbetrekt..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2011, 22:08:07
Citaat
Misschien een ICD, of gewoon door de stress vergeten.. Ook huisartsen, politieagenten en hap-chauffeurs zijn mensen..

Stress, ja. ICD, nee. Ook een ICD kan ermee ophouden (het blijft een stuk techniek, natuurlijk. Ze blijven ook niet eeuwig goed). Zou je niet plakken als iemand een ICD had?

Citaat
CM zat in de tweede ambu, en daarna is de verandering in etco gemeten..  theoretsch zou het dus kunnen dat er nog minder dan twintig minuten er hart activiteit en gasuitwisseling heeft plaats gevonden. (of dat geheel terrecht is, weet ik niet precies zo uit m'n hoofd)., Dus zou als de NRR richtlijnen als leidraad (misschien wel zeer conservatief geintepreteerd) zou gebruiken zou je nog 20 minuten moeten door gaan..

Sorry Peter, wellicht doe je je best maar ik snap je punt nog niet.. Er is geen verandering opgetreden, overigens. Doordat ik intubeerde was de etCo2 voor het eerst zichtbaar.

Citaat
Ik zou gestart zijn, echter na 10-15 minuten persisterend asystolie, en alle andere ALS handeling zou ik met de alle aanwezigen (huisarts; collega's en ook de politieagent, en hapchauffeur) nog eens rondje doen, of iemand nog een idee heeft..  Een reanimatie poging is voor mij meer dan een medische handeling, maar ook soms een ritueel om te zeggen, genoeg is genoeg...

Daar zijn we het met elkaar eens. Ik ga er alleen vanuit dat je wel wacht totdat er een professionele hulpverlener aanwezig is...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2011, 22:33:31

CM zat in de tweede ambu, en daarna is de verandering in etco gemeten.


Rescue,

Wat bedoel je nu precies? Ik begrijp je niet goed. Hoe interpreteer jij die waarde van 7,3 kPa?

Expert.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #28 Gepost op: 10 juli 2011, 22:35:07


Gezond verstand is ook belangrijk
Ik zou gestart zijn, echter na 10-15 minuten persisterend asystolie, en alle andere ALS handeling zou ik met de alle aanwezigen (huisarts; collega's en ook de politieagent, en hapchauffeur) nog eens rondje doen, of iemand nog een idee heeft..  Een reanimatie poging is voor mij meer dan een medische handeling, maar ook soms een ritueel om te zeggen, genoeg is genoeg...
En dat is denk ik een beslissing waar je iedereen even bijbetrekt..

oe... gewaagde uitspraak. Sinds wanneer doet een EHBO'er ALS handelingen? Verklaar je eens nader, hoe weet je dat je persisterend asystolie hebt( de meeste huisartsen hebben geen monitor, de politie en Ehbo ook niet). Dit is een beslissing die professionals maken, niet de leek hulpverlener.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 10 juli 2011, 22:45:46
Stress, ja. ICD, nee. Ook een ICD kan ermee ophouden (het blijft een stuk techniek, natuurlijk. Ze blijven ook niet eeuwig goed). Zou je niet plakken als iemand een ICD had?

Ja, zeker, ik alleen even wachten tot de ICD z'n werk gedaan heeft, en daarna zou ik de AED nog een kans geven,..

Sorry Peter, wellicht doe je je best maar ik snap je punt nog niet.. Er is geen verandering opgetreden, overigens. Doordat ik intubeerde was de etCo2 voor het eerst zichtbaar.
Owkee, dan heb ik het verkeerd geintepreteerd..

Daar zijn we het met elkaar eens. Ik ga er alleen vanuit dat je wel wacht totdat er een professionele hulpverlener aanwezig is...

In mijn normale werk, natuurlijk, ik sta gelukkig eigenlijk nooit voor dit soort keuzes.. Eigenlijk hebben we altijd binnen 10 minuten altijd versterking van een Ambu team..

oe... gewaagde uitspraak. Sinds wanneer doet een EHBO'er ALS handelingen? Verklaar je eens nader, hoe weet je dat je persisterend asystolie hebt( de meeste huisartsen hebben geen monitor, de politie en Ehbo ook niet). Dit is een beslissing die professionals maken, niet de leek hulpverlener.

Zoals gevraagd moest ik bij de vragen beantwoorden  verplaatsten in de betrokken huisarts of betrokken pleeg...