Beste lezers,
Rescue neemt met veel betrokkenheid deel aan deze discussie. Hierin verplaatst hij zich in de hoedanigheid van een ander. Ik vind dat prima. In realiteit weet iedereen natuurlijk dat hij nimmer de leiding zal hebben bij een reanimatie, alhoewel de toon zijn posting doet vermoeden, dat het zijn dagelijks werk is.
Laten we het houden op enthousiasme. Daar is toch niks mis mee.
Rescue, ik ben echt erg benieuwd vanuit welke invalshoek jij dat EtCO2 van 7.3 kPa nu ziet.
Expert.
Beste Expert,
Misschien is jouw mijn dagelijks werk, niet geheel duidelijk.. misschien moet je eens in mijn werkveld komen kijken, wij moeten het doen met veel mindere luxe tools dan jouw clubje.. Maar net zo professioneel als ieder ander die in dit werkveld bezig is...
etco meten zit niet in ons protocollen, echter om jouw vraag te beantwoorden. Het suggereert mijn dat er CO2 gebufferd is..(normaal waarden 4.0 tot 5,7 Kpa of omgerekend 30mmHg-43mmHg)
Waarschijnlijk zie ik nog ergens iets over het hoofd.. Ik begreep initieel dat er 7,3Kpa gemeten is, en dat even later er 1,5Kpa gemeten is,
Verder kan je er niets zinvols over zeggen, omdat ik niet weet, of er beademd is geweest of Chestcompressies only, en als er voor de intubatie beademd is of er BVM/MTV-beademd is met 100% O2, en of de beademingen in de BLS effectief zijn geweest,
Verder staat er in de casus niet hoeveel tijd er verloren is gegaan tussen start BLS door de HA, en een effectieve intubatie,
Bekend is dat de aankomst 1e ambu (Start BLS+10 Minuten),
aankomst 2e ambulance, gelukte effectieve intubatie,)
Mijn beperking is misschien dat ik aan die ene waarde niets veel kan zeggen. maar misschien kan jij dat wel...
Zoals ik de Nederlandse Reanimatie Raad, begrijp, zou je protocol technisch na een dergelijk meting, nog 20 minuten door moet gaan, en dat is het enige wat ik suggereer..