Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?

Auteur Topic: Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?  (gelezen 25044 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 12 juli 2011, 14:58:15
Dank je voor feedback Expert,  ik zal proberen me reactie ander te verwoorden..


Mijn achtergrond op gasmeting, komen uit het duiken, Mixgassen, nitrix, helium, etc.. werken met Ademlucht, en uit het gasmeten voor bij bevoorbeeld besloten ruimten..

In mijn vorige reactie probeer ik uit te leggen wat voor mij gebufferd de gassen betekent. En ik begrijp dat jullie dit soort terminologie niet gebruiken.. Voor mij is een gebufferd gas, wat opgesloten heeft gezeten en niet gemengd word met een ander gas..  De enige voor deze discussie relevante locatie die ik ken in een menselijk lichaam, zijn de luchtwegen en de longen..
Waarbij het begrip dode ruimte, een zeer bekend begrip is..

Nu mijn vraag over etCo2 :

Het gasmeten bij uitgeademde lucht is gebasseerd op zelfde principes, en in het geval van etCo2 is dat Co2 meting, aan de uitgeademde lucht..  

Er zijn daar voor twee methodes (dat heb ik begrepen uit de literatuur, en een klinische les die ik daar ooit voor gevolgd heb)
Citaat
One way of measuring ETCO2 is with the infrared capnometer, which contains a source of infrared radiation, a chamber containing the gas sample, and a photodetector. When the expired CO2 passes between the beam of infrared light and photodetector, the absorbence is proportional to the concentration of CO2 in the gas sample. The gas samples can be analyzed by the mainstream (in-line) or sidestream (diverting) techniques.

en zo ver ik begrepen heb worden beide principes ook gebruikt in de extramurale zorg, dus ambulancezorg etc....

1. Inline  De meting vind plaats zeg maar door het zelfde buisje, waar ook door beademd word.. Dus er word een module tussen de tube en het beademingsapparaat geplaatst.

2. Gescheiden, De meting vind plaats na een uitademingsventiel, waardoor de uitgeademde gas niet gemengd kan worden met bijvoorbeeld toegevoerde O2, Er vind dus geen gasmeging plaats..

Als ademhaling gassen gemengd worden lijken me te meetresultaten minder betrouwbaar..
Nu zijn mijn vragen de volgende.
1. Welke methode word het meest gebruikt.
2. Is methode niet 2 niet het meest betrouwbaar  of maakt dat verschil niet uit..

Het lijkt mij dat als er vermenging met meerdere gassen plaats vind, automatisch concentraties/(Fracties) andere meetresultaten oplevert..

De test die ik doe is als volgt

Als ik een gasmeter plaats (inline) tussen een demandsysteem, en een mondstuk, krijg ik andere waarden.. dan als ik meet na een tussen geplaatst uitademingsventiel en de sensor plaats op de buis voor de uitgeademde lucht..(gescheiden).
Bij inline meting zijn de waardes aanzienlijk lager dan bij gescheiden meting.  
Bij dit testje heb ik de lengte van dode ruimte allebei gelijk gemaakt..

Misschien kan iemand mij dit verklaren ? en stel dat inline nog word gebruikt extramuraal, waarom zou je dat nog doen ?

Aanvulling :  antwoord al gevonden via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12479328


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #51 Gepost op: 12 juli 2011, 22:54:25
Dank je voor feedback Expert,  ik zal proberen me reactie ander te verwoorden..


Mijn achtergrond op gasmeting, komen uit het duiken, Mixgassen, nitrix, helium, etc.. werken met Ademlucht, en uit het gasmeten voor bij bevoorbeeld besloten ruimten..

In mijn vorige reactie probeer ik uit te leggen wat voor mij gebufferd de gassen betekent. En ik begrijp dat jullie dit soort terminologie niet gebruiken.. Voor mij is een gebufferd gas, wat opgesloten heeft gezeten en niet gemengd word met een ander gas..  De enige voor deze discussie relevante locatie die ik ken in een menselijk lichaam, zijn de luchtwegen en de longen..
Waarbij het begrip dode ruimte, een zeer bekend begrip is..

Nu mijn vraag over etCo2 :

Het gasmeten bij uitgeademde lucht is gebasseerd op zelfde principes, en in het geval van etCo2 is dat Co2 meting, aan de uitgeademde lucht..  

Er zijn daar voor twee methodes (dat heb ik begrepen uit de literatuur, en een klinische les die ik daar ooit voor gevolgd heb)
en zo ver ik begrepen heb worden beide principes ook gebruikt in de extramurale zorg, dus ambulancezorg etc....

1. Inline  De meting vind plaats zeg maar door het zelfde buisje, waar ook door beademd word.. Dus er word een module tussen de tube en het beademingsapparaat geplaatst.

2. Gescheiden, De meting vind plaats na een uitademingsventiel, waardoor de uitgeademde gas niet gemengd kan worden met bijvoorbeeld toegevoerde O2, Er vind dus geen gasmeging plaats..

Als ademhaling gassen gemengd worden lijken me te meetresultaten minder betrouwbaar..
Nu zijn mijn vragen de volgende.
1. Welke methode word het meest gebruikt.
2. Is methode niet 2 niet het meest betrouwbaar  of maakt dat verschil niet uit..

Het lijkt mij dat als er vermenging met meerdere gassen plaats vind, automatisch concentraties/(Fracties) andere meetresultaten oplevert..

De test die ik doe is als volgt

Als ik een gasmeter plaats (inline) tussen een demandsysteem, en een mondstuk, krijg ik andere waarden.. dan als ik meet na een tussen geplaatst uitademingsventiel en de sensor plaats op de buis voor de uitgeademde lucht..(gescheiden).
Bij inline meting zijn de waardes aanzienlijk lager dan bij gescheiden meting.  
Bij dit testje heb ik de lengte van dode ruimte allebei gelijk gemaakt..

Misschien kan iemand mij dit verklaren ? en stel dat inline nog word gebruikt extramuraal, waarom zou je dat nog doen ?

Aanvulling :  antwoord al gevonden via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12479328

Een tip van deze kant:

ga je eerst eens verdiepen in hoe CO2 ontstaat in het lichaam, en ga dan door tot op cel niveau. Misschien wordt het dan allemaal een beetje helderder voor je. Het is lastige materie, maar wel interesant. O0
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #52 Gepost op: 13 juli 2011, 10:29:12
Een tip van deze kant:

ga je eerst eens verdiepen in hoe CO2 ontstaat in het lichaam, en ga dan door tot op cel niveau. Misschien wordt het dan allemaal een beetje helderder voor je. Het is lastige materie, maar wel interesant. O0

Dank je voor de tip.. ben nooit uitgestudeerd, en zal het weer eens opfrissen...


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #53 Gepost op: 13 juli 2011, 13:28:26
Dank je voor feedback Expert,  ik zal proberen me reactie ander te verwoorden..


Mijn achtergrond op gasmeting, komen uit het duiken, Mixgassen, nitrix, helium, etc.. werken met Ademlucht, en uit het gasmeten voor bij bevoorbeeld besloten ruimten..

In mijn vorige reactie probeer ik uit te leggen wat voor mij gebufferd de gassen betekent. En ik begrijp dat jullie dit soort terminologie niet gebruiken.. Voor mij is een gebufferd gas, wat opgesloten heeft gezeten en niet gemengd word met een ander gas..  De enige voor deze discussie relevante locatie die ik ken in een menselijk lichaam, zijn de luchtwegen en de longen..
Waarbij het begrip dode ruimte, een zeer bekend begrip is..

Nu mijn vraag over etCo2 :

Het gasmeten bij uitgeademde lucht is gebasseerd op zelfde principes, en in het geval van etCo2 is dat Co2 meting, aan de uitgeademde lucht..  

Er zijn daar voor twee methodes (dat heb ik begrepen uit de literatuur, en een klinische les die ik daar ooit voor gevolgd heb)
en zo ver ik begrepen heb worden beide principes ook gebruikt in de extramurale zorg, dus ambulancezorg etc....

1. Inline  De meting vind plaats zeg maar door het zelfde buisje, waar ook door beademd word.. Dus er word een module tussen de tube en het beademingsapparaat geplaatst.

2. Gescheiden, De meting vind plaats na een uitademingsventiel, waardoor de uitgeademde gas niet gemengd kan worden met bijvoorbeeld toegevoerde O2, Er vind dus geen gasmeging plaats..

Als ademhaling gassen gemengd worden lijken me te meetresultaten minder betrouwbaar..
Nu zijn mijn vragen de volgende.
1. Welke methode word het meest gebruikt.
2. Is methode niet 2 niet het meest betrouwbaar  of maakt dat verschil niet uit..

Het lijkt mij dat als er vermenging met meerdere gassen plaats vind, automatisch concentraties/(Fracties) andere meetresultaten oplevert..

De test die ik doe is als volgt

Als ik een gasmeter plaats (inline) tussen een demandsysteem, en een mondstuk, krijg ik andere waarden.. dan als ik meet na een tussen geplaatst uitademingsventiel en de sensor plaats op de buis voor de uitgeademde lucht..(gescheiden).
Bij inline meting zijn de waardes aanzienlijk lager dan bij gescheiden meting.  
Bij dit testje heb ik de lengte van dode ruimte allebei gelijk gemaakt..

Misschien kan iemand mij dit verklaren ? en stel dat inline nog word gebruikt extramuraal, waarom zou je dat nog doen ?

Aanvulling :  antwoord al gevonden via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12479328

Nou Rescue,

Speciaal voor jou, CO2 in een notendopen.

Een voorwaarde voor leven is het kunnen vormen van energie. In de natuurkunde wordt onder de term energie verstaan; het vermogen om arbeid te verrichten. Het vormen van de energie berust op biochemische processen.

Aan de basis van deze processen ligt het vermogen om verschillende soorten energie om te kunnen zetten in andere vormen van energie. Daarme gaat energie nooit verloren en dat ligt vast in de Wet van behoud van energie.

Energie, die wordt vrijgemaakt uit koolhydraten in het lichaam, is afkomstig uit voedsel. Energie dat in voedsel ligt opgeslagen in de vorm van koolhydraten wordt gevormd onder invloed van zonlicht. Dit gebeurt doormiddel van een proces dat "fotosynthese" heet. Fotosynthese is een proces bij planten en sommige bacteriën waarbij energie gebruikt wordt om koolstofdioxide om te zetten in zuurstof en koolhydraten, zoals glucose. De algemene formule van fotosynthese is :

6 CO2 + 6 H2O → C6H12O6 + 6O2

Kooldioxide + Water → Suiker + Zuurstof


Voor deze reactie is lichtenergie nodig.

Het lichaam vindt door ingewikkelde stofwisselingsprocessen het omgekeerde proces van fotosynthese plaats. Uit de voeding worden meervoudige koolhydraten tot enkelvoudige koolhydraten zoals glucose gereduceerd. Deze glucose wordt in de cel opgenomen en verbrand met zuurstof in de zogenaamde Citroenzuurcyclus. Daarbij komen een aantal producten vrij zoals je in de formule kunt lezen. De energie komt vrij in de vorm van Adenosinetriphosphaat moleculen (ATP).

C6H12O6 + 6O2 →  6 CO2 + 6 H2O + Energie

Suiker + Zuurstof → Kooldioxide + Water + Energie


Langzaam keren we terug naar de kern van de vraag. Hoe kon dat CO2 van mevrouw initiëel zo hoog zijn, wat zegt die waarde ons en hoe wordt CO2 nou gemeten in de uitademingslucht? Alvorens die vraag goed te kunnen beantwoorden is het eerst van belang iets te begrijpen van CO2 transport.

We weten nu hoe CO2 onstaat als bijproduct van metabolisme. Vervolgens wordt dat zelfde CO2 biochemisch gebonden zodat het gereed is voor transport door het lichaam. Er zijn drie manieren waarop dit kooldioxidetransport plaatsvindt.
  • Vrij opgelost
  • Gebonden aan plasma eiwitten
  • Binding aan Bicarbonaat

De meerderheid van de koolstofdioxide wordt getransporteerd door binding aan Bicarbonaat in de erythrocyt.

CO2 + H2O → H2CO3 → HCO3- + H+

Het eerste deel van deze reactie wordt enorm versneld door het enzym koolzuuranhydrase (KA). Aan de H+ -ionen zie je ook direct de relatie met de pH ontstaan.

Nadat transport door het lichaam van CO2 gebonden aan Bicarbonaat heeft plaatsgevonden, worden de longen bereikt. Daar vindt perfusie en diffusie plaats van kooldioxide in de omgekeerde reactie.

HCO3- + H+ → H2CO3 → CO2 + H2O


Uiteindelijk zegt EtCO2 dus iets over metabolisme, circulatie, perfusie van de longen en diffusie in de alveoli. Daarmee is het EtCO2 een enorm belangrijke parameter. Stel; mij wordt gevraagd al mijn parameters in te leveren tijdens een OK, waarbij ik er eentje mag overhouden. Dan zou ik kiezen voor een EtCO2 meting. Dit om het belang van deze parameter te onderstrepen.

Tot zover de basis van de theoretische onderbouwing. Nu terug naar de vraag. Laten we met de laatste vraag beginnen om daarna terug te keren naar de casus.

Hoe kunnen we CO2 in de uitgeademende lucht meten en op welke manier. Het meten van kooldioxide in de uitgeademde lucht wordt gedaan met behulp van capnograaf. De eenheid waarin het getal door fabrikanten wordt weergegeven verschilt. Soms wordt het getal uitgedrukt in een percentage, soms in mmHg en soms in kPa. Omdat 10 kPa bij een barometrische druk van 760 mmHg gelijk is aan 1%, maakt dit klinisch niet veel uit, maar feitelijk is het onjuist omdat de barometerstand niet overal op aarde dezelfde is en ook op een plaats niet constant is.

We kennen twee typen capnografen:

  • De side stream capnograaf.
  • De mainstream capnograaf
Bij de side stream capnograaf wordt het expiratiemengsel vanuit de endotracheale tube via een dunne slang naar gevoerd naar een meetkamer. Met heeft een delay van enkele ms, maar het voordeel is dat er geen zware sensor aan de tube bevestigd is. Bovendien zijn deze sensors disposable en relatief goedkoop. Deze wordt het meest gebruikt binnen de reguliere ambulancezorg.

Bij main stream capnograaf bevindt de meetkop zich aan de endotracheale tube. Men heeft dus een actuele waarde. Er zijn enkele belangrijke nadelen. Het gewicht, kwetsbaarheid en het gevaar op brandwonden, omdat de kop op 400 Celsius moet worden gehouden om condensatie van waterdamp tegen te gaan.

Terug naar de casus.

De initiëel gemeten waarde bedroeg 7,3 kPa. Dat is hoger dan normaal en vrij kort na de intubatie zakte de waarde weg naar 1,5 kPa. Als de circulatie stopt, dan staat er een enorm volume bloed in de longen. Daar gaat afgifte van CO2 nog enige tijd door, echter door een inadequate ventilatie hoopt dit kooldioxide zich op in de anatomisch dode ruimte. In de periode van klinische dood gaat de metabole productie van CO2 nog een aantal minuten door. Echter omdat er geen sprake is van een adequate circulatie waarbij de perfusie in de longen tot stilstand is gekomen zal er sprake zijn van een "mismatch" tussen de end tidal gemeten waarde en de werkelijke concentratie in het bloed.

Zoals aangegeven zegt EtCO2 dus iets over metabolisme, circulatie, perfusie van de longen en diffusie in de alveoli, zij het onder fysiologische omstandigheden. Hier is sprake van een pathofysiologische toestand, waarbij je al deze vijf entiteiten met elkaar in relatie moeten kunnen brengen om een getal juist op zijn waarde in te kunnen schatten. Deze inschatting moet juist zijn, want een verkeerde interpretatie heeft vergaande klinische consequenties. Een CO2 van 7,3 kPa doet vermoeden dat er mogelijk sprake is geweest (ik druk mij bewust voorzichtig uit) van een inadequte BLS. En dat maakte de uitgangspositie voor CM als ALS provider en daarmee voor deze patiënt zeer infaust.

Expert.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #54 Gepost op: 13 juli 2011, 21:05:38
Expert,
ik heb hier nog een vraag over.

Als de waarden van de Co2 meting daalt, zoals in deze casus, kan het toch ook zijn dat men te snel beademd( met de ballon)? Je bent dan de patiënt aan het hyperventileren. Ik heb het in reanimatie settings meegemaakt dat ik beademde met ballon op de tube en de Co2 zag dalen, iets minder snel ging beademen en de co2 weerzag stijgen.

Kan het in deze casus ook niet zo zijn dat er te snel aan het beademen was?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #55 Gepost op: 13 juli 2011, 21:27:01
ik heb hier nog een vraag over.

Als de waarden van de Co2 meting daalt, zoals in deze casus, kan het toch ook zijn dat men te snel beademd( met de ballon)? Je bent dan de patiënt aan het hyperventileren. Ik heb het in reanimatie settings meegemaakt dat ik beademde met ballon op de tube en de Co2 zag dalen, iets minder snel ging beademen en de co2 weerzag stijgen.

Kan het in deze casus ook niet zo zijn dat er te snel aan het beademen was?

Hallo Ambukampen,

Je waarneming klopt. Een veel voorkomende complicatie tijdens reanimatie is hyperventilatie. Dit neemt soms zeer extreme vormen aan. Dit heeft grote negatieve effecten die op het beloop van de reanimatiepoging. Het beïnvloed de zowel de coronaire- als de cerbrale perfusie buitengewoon ongunstig, terwijl we juist dat proberen zo goed mogelijk te ondersteunen. Over dit onderwerp is enorm veel literatuur beschikbaar.

Nog los daarvan moet je het EtCO2 altijd beoordelen in relatie tot de circulatie. Zelfs bij een adequate circulatie zal extreme hyperventilatie niet leiden tot zo'n extreem lage waarde. De verklaring kan natuurlijk liggen in een meetfout en daar moet je op bedacht zijn. Maar in geval van een circulatiestilstand is de meest voor de hand liggende verklaring dat er sprake is van een mismatch in de ventilatie/perfusieverhouding.

Groet,

Expert.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 13 juli 2011, 21:36:04
Dan gooi ik nog een ander balletje omhoog... Post-rea-pten: sederen of niet?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #57 Gepost op: 13 juli 2011, 22:03:09
Lijkt me een ander topic waardig, de oorspronkelijke (goede!) discussie raakt zo een beetje verloren.
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #58 Gepost op: 13 juli 2011, 22:04:05
Dan gooi ik nog een ander balletje omhoog... Post-rea-pten: sederen of niet?

Hebben we het al eens over gehad op dit forum.

Expert.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #59 Gepost op: 13 juli 2011, 22:19:49
Nog een practisch puntje: De Philips Heartstart MRx en de medtronic Lifepaks LP12 en LP15 gebruiken sidestream etCO2 detectie, Corpuls gebruikt mainstream etCO2 detectie. De beslissing voor een bepaald type merk en monitor betreft vaak kostenoverwegingen rondom de aanschaf van de initiele monitoren en de kosten van de -soms disposable- randapparatuur. De Non-disposable etCO2 mainstreamkabel van de Corpuls zat een tijd terug op een prijs van rond de 1200 euro...dan lopen de kosten snel op als die kabel na een reanimatie per ongeluk in de afvalzak verdwijnt...

Overigens kan er bij sommige merken monitoren ook nasaal etCO2 gemeten worden hetgeen een goede benadering geeft van de endotracheale etCO2.

Gelukkig zijn we de tijd van de onzalige Easycap allang voorbij  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod