Brandweerladder omgekanteld bij bestrijding uitslaande brand -Aartselaar, België

Auteur Topic: Brandweerladder omgekanteld bij bestrijding uitslaande brand -Aartselaar, België  (gelezen 10036 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bralo20

  • Gast
Een toelichting van Brandweer Boom:

Citaat
Momenteel wordt nog extern onderzocht wat de mogelijke oorzaak van het omslaan is; wij hebben intern een zwaar vermoeden dat het kantelen is veroorzaakt door het te bruut (en onder te hoge druk) vullen van de toevoerleiding op het ladderpakket, hetgeen een bepaalde kracht (reactie) op het ladderpakket teweeg heeft gebracht.

Afstempeling was goed uitgevoerd (anders kan men trouwens niet oprichten); ondergrond was volledig stabiel (er zijn geen verzakkingen vastgesteld); uitgeschoven lengte was 20 meter; oprichtingshoek was 60°.  Dit alles levert een comfortabel instelling met mogelijkheid tot twee man toplast; er was slechts één persoon in de korf.  De ladder was niet meer in beweging sinds enkele minuten.   Uiteraard is het beter om de ladder op te stellen in het verlengde van de voertuigas; maar dat is niet altijd zo evident of mogelijk.

Kortom, één groot vraagteken.  Zeker is dat er niets op het ladderpakket is gevallen.

Mvg,


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
niet stabiel genoeg dus... ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Maar als dat zo stabiel is hoe kan dat ding dan omvallen? Wordt dat nog uitgezocht door de arbeidsinspectie ofzo? Wat voor instantie doet dat in België?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Bralo20

  • Gast
Maar als dat zo stabiel is hoe kan dat ding dan omvallen? Wordt dat nog uitgezocht door de arbeidsinspectie ofzo? Wat voor instantie doet dat in België?

Bij ernstige arbeidsongevallen is het inderdaad de arbeidsinspectie en het parket van de politie die ter plaatse komt.  Vermits er bij dit ongeval uiteindelijk enkel materiele schade was zal vermoedelijk enkel de arbeidsinspectie een beperkt onderzoek voeren.  Dit vermoedelijk in combinatie met de keuringsinstatie die de ladder periodiek controleerde (Vermoedelijk AIB Vinçotte).  Intern is de brandweer ook een onderzoek gestart om de ware toedracht van het ongeval aan het licht te brengen.

Momenteel wijzen alle onderzoeken, zowel intern als extern uit dat er geen technische fout noch een verkeerde manipulatie gebeurd is.  De ladder stond volledig correct, binnen de lastentabel, opgesteld en alle veiligheden waren in werking.  Ook de ondergrond waarop afgestempeld was voldeed om de ladder zonder problemen te dragen.  De capaciteiten van de ladderwagen (230kg in de manbak) waren zelfs niet compleet benut.  In de manbak zat op het ongenblik van het ongeval een brandweervrouw.  Men had dus ruimschoots overschot wat veiligheidsmarges betreft.

Het is dan ook een compleet raadsel wat het ongeval veroorzaakt heeft.  Men houdt nog 1 piste open en dat is deze van de slang die een brute beweging gemaakt heeft bij het vullen onder (mogelijk te hoge) druk.


Mvg,


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Ik zie ook helemaal geen stempels of iets wat daar op lijkt....

Goed kijken! Vergeet niet dat dat ding een jaartje of 35 oud is en dat stempels er toen iets anders uitzagen dan nu.

Gr
ERik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Oeps..... Bralo20 was me al voor :-)

We hebben in Goes tot 1992 een vrijwel identiek voertuig in dienst gehad. Stempelen ging op exact dezelfde manier. Een fraaie Magirus 126D10..... Tsja... dat waren nog eens tijden :-)

Gr
Erik


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
In de manbak zat op het ongenblik van het ongeval een brandweervrouw.  

tja, das vragen om problemen he :)

om waardenberg en de jong maar eens te quoten :

D'R HEBT GEWOON EEN WIJF AANGEZETEN !!!


Ed :)