Nieuwe portofoons voor de Kmar

Auteur Topic: Nieuwe portofoons voor de Kmar  (gelezen 10524 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:47:02
Bij geen enkele TETRA porto is het mogelijk om een scan functie in te stellen.
Dit kan alleen bij analoge portofoons, niet bij digitale.

Voor zover ik weet is dat wel mogelijk hoor, maar er worden dan uiteraard groepen gescand en geen kanalen.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:18:50
Voor zover ik weet is dat wel mogelijk hoor, maar er worden dan uiteraard groepen gescand en geen kanalen.

Een collega van politie Oldebroek vroeg laatst of wij ook konden scannen. Zij kon dat zelf wel, zij luisterde toen het noodhulp en het team kanaal tegelijk uit.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:53:20
Een collega van politie Oldebroek vroeg laatst of wij ook konden scannen. Zij kon dat zelf wel, zij luisterde toen het noodhulp en het team kanaal tegelijk uit.
Dan heeft Hunter toch gelijk? Zijn meerdere groepen op 1 Kanaal


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:58:30
Kan met de MTP 850s ook, bij een algemene gespreksgroep meeluisteren op de noodhulp.
Zodra er echter berichtgeving is op het algemene kanaal gaat deze voor..
Ideaal systeem !  098uo
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:04:22
Dan heeft Hunter toch gelijk? Zijn meerdere groepen op 1 Kanaal

Dat heb ik niet gezegd. Technisch zit het iets anders in elkaar. Je moet alleen in groepen denken en kanalen vergeten. 1 zender kan namelijk meerdere kanalen gebruiken en er is altijd 1 "hoofdkanaal" waarop de portofoons in rust "luisteren". Hierop horen ze of de groep waarop zij afgestemd staan aktief is en naar welk kanaal ze daarvoor moeten schakalen. Naast de afgestemde groep kan een portofoon (mobilofoon, etc) dus weten welke groepen er op dat moment aktief zijn en daartussen scannen.

Waar ik wel benieuwd naar ben en wat ik dus dusver niet bevestigd heb kunnen krijgen is het volgende. Normaal gesproken meldt een portofoon zich aan bij het netwerk en laat weten op welke groep hij staat afgestemd. Het netwerk doet een verificatie of het apparaat wel toestemming heeft om op die groep te komen en zorgt ervoor dat die groep via die specifieke mast uitgezonden wordt (voor zover dat niet al het geval was, neem als voorbeeld een Maastrichtse agent die in Groningen loopt, de groep zal dan specifiek voor die ene agent via de lokale mast in Groningen uitgezonden moeten worden). Als een portofoon scant dan kan dit niet zo transparant als ik hierboven schreef. Kan een portofoon dan alleen groepen uitluisteren die toch al aktief zijn, zonder dat het netwerk weet dat die portofoon erop "mee lift", of wordt op het moment dat de scan-mode wordt geaktiveerd een lijst met groepen naar het netwerk gezonden?? In dat geval kan er natuurlijk ook maar 1 uitgeluisterd worden, ook al zijn alle gescande groepen gelijktijdig aktief...