Om aan te sluiten bij Red en Wout: ook ik vind dit verhaal zeer onwaarschijnlijk. In de paar keer dat ik een dienst heb meegedraaid ook iets dergelijks meegemaakt. Net een patatje besteld en vervolgens een prio 1 melding krijgen. Frietje niet mee kunnen nemen en met OGS weg bij de snackbar. Omstanders zie je hun hoofden schudden terwijl ze geen flauw idee hebben van wat er gebeurd. Levert helaas weer een hoop borrelpraat op.
Met betrekking tot de brancherichtlijn: het is niet slechts een richtlijn waarvan afgeweken mag worden. Het is een voorwaarde voor het rijden met ontheffing, waarvan de politie in bepaalde gevallen -in overleg met de meldkamer- af mag wijken. Juridisch heeft het dan ook best wel wat betekenis. Ik vindt het echter te triest voor woorden dat een dergelijke richtlijn bestaat, waarin is aangegeven met hoeveel km per uur de maximumsnelheden mogen worden overschreden. Zoiets kun je niet vastleggen omdat het afhankelijk is van allerlei omstandigheden. Naar mijn mening moet dat dan ook door de betreffende agent, ambulancechauffeur of brandweerchauffeur worden ingeschat.
En tsja, als je ervoor kiest om voor de politie te vluchten moet je niet zielig gaan doen als er 'consequenties' aan je actie zitten. Ben dan ook erg benieuwd hoe de rechter de rol van de verdachte (en dan bedoel ik niet de agent!) in zijn vonnis gaat meewegen. Hopelijk gaan we een stukje realiteitsbesef zien waaraan de politie ook in de toekomst nog iets heeft.
@dielangemotormuis: hopelijk wordt je collega een beetje gesteund door zijn eigen leidinggevenden en omgeving! Voor hem veel succes gewenst vanuit mijn kant.