Ik weet zeker dat er bij het stellen van leeftijdsgrenzen veel meer speelt dan alleen geschiktheid. Bij een maximale leeftijd zijn dat onder andere verjonging en kosten.
Maarja, leeftijd is een mooi objectief begrip, iemands mogelijkheden om te functioneren los daar van beoordelen subjectief. Komt heel vaak gedonder van in je vereniging. En jongere appart nemen en zeggen "je gedraagt je als een kind van 10 gaat nog wel, maar een ouder iemand vertellen dat 't lijkt of tie 80 is gaat wat moeilijker. Er zijn dingen die soms wat minder soepel gaan, zoals over de glibberige basaltbrokken balanceren van een dijk (hè Annemiek, je houdt me wel in de gaten toch?) maar dat doe je dan wat voorzichtiger. Probleem met de jeugd is dat je die nog beter in de gaten moet houden, die zal niet uit zichzelf "voorzichtig" worden. Ik ben een keer vol gas met een rubberboot op een damwant geknald omdat het gas de verkeerde kant uit geduwd werd door de leerling. Of de keer nog toen ik bij een reddingsbrigade zat en de reddingsboot in z'n versnelling staand gestart werd in de haven: wat een sprongen, daar zat ik gelukkig niet in! Of toen een lid een boot zo hard oppompte dat hij knalde, een meterslange scheur in de tube. Ik zou ook graag het geld willen hebben van alle ankers (met lijn en al), porto's GPS-sen enz die overboord gegaan zijn toen we nog jeugdleden hadden. De laatste porto is dit jaar gaan zwemmen door toedoen van...
Ja ons jongste lid.
Ze moeten zeker wel in de gaten gehouden worden ja, dat moet ik toegeven.
Henk