Jeugdbeleid

Auteur Topic: Jeugdbeleid  (gelezen 16364 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #10 Gepost op: 29 november 2004, 11:35:03
we krijgen redelijk wat aanmeldingen jeugd en volwassenen, iedereen onder de 18 mag met een uitruk niet mee. En vanaf 16 kunnen ze mee trainen. De volwassenen zijn natuurlijk vooral bekende van leden of weer via via. De meeste jongeleden komen via het zwembad naar de vaarploeg
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 29 november 2004, 11:42:07
Henk, vooral jouw laatste vraag vind ik een goede.
Mijn antwoord daarop is: te weinig. En het zijn er echt niet veel. Als je het gaat vergelijken met het aantal jeugdleden dat wij krijgen per jaar is het niks.
De cruciale leeftijd om iemand vast te houden is zo rond de 13/14 jaar. Als hij/zij boven die leeftijd nog steeds lid is, is de kans groot dat hij lid blijft. Dus je moet ze dan juist iets te bieden hebben. De overstap van basischool naar voorgezet onderwijs betekent namelijk soms ook een interesseverschuiving.
Verder vind ik de brandweer op dit punt niet te vergelijken met een reddingsbrigade. Henk had het ook over op een zondagmiddag meevaren of op andere momenten. Bij de brandweer ga je alleen weg als er ook iets is, die gaan niet vaak patrouillerijden met een TAS :P .

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 29 november 2004, 14:59:54
Ik vind dat je best kids op jongere leeftijd al mee kunt nemen.
Ze zijn dan aspirantjes en groeien vanzelf door.
Het varen/bewaken is toch iets wat de meesten leuk en ook wel spannend vinden en waar je ze het meest enthousiast mee krijgt.
Als ze op voorhand weten dat ze op hun 16e of 18e pas mee mogen op de boot,dan haken ze ook af hoor.
Maar ik zou maar 1 aspirant tegelijk meenemen,naast een normale volle bemanning.
  Ta

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2004, 01:11:35
In Zwolle hebben we de volgende reguliere bewakingen:

* Bevrijdingsfestival Overijssel: leden vanaf KNBRD-A, i.v.m. de drukte en alcoholgebruik, bewaking in tweetallen
* Bewaking Wijthmenerplas: leden vanaf brevet 6 (per bewakingsdag zullen er maximaal 2 leden 'zessers' zijn (zij werken in principe alleen met een A- of B-lid; de PC heeft ervaring en KNBRD-B
* Reguliere Sinterklaasintocht: leden vanaf brevet 6; bewaking in tweetallen (min. één persoon KNBRD-A)

Bij incidentele bewakingen zullen andere normen gelden. Bijvoorbeeld voor de landelijke Sinterklaasintocht gold KNBRD-A als minimum.

Om ook in de toekomst leden te motiveren en behouden, is de RB Zwolle bezig met het opleiden van 3 vrijwilligers voor de varend-redden-opleidingen, die in de toekomst binnen de eigen vereniging kunnen opleiden. De leden hebben dan de keuze om vanaf ongeveer 14 jaar te beginnen met de opleiding varend redden of vanaf 15/16 jaar te helpen met lesgeven. Op dit moment is alleen het laatste mogelijk.

Misschien dat de afdeling bewaking in de toekomst ook voor de jongere leden een soort van oefendag in buitenwater kan organiseren.

bAdemArk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 30 november 2004, 12:23:35
Wat mij betreft kan je meelopen als je 14 jaar bent maar wel onder begeleiding, als je 16 bent mag je van mij deels zelfstandig opereren voor het varen met 18 jaar zijn en een opstapper van minimaal 16 mee nemen. Dit alles naar gelang omstandigheden en ervaring, met hoge golven geen minder ervaren ploeg. Hiernaast als er iets gebeurd de meets ervaren leden mee nemen.

9910001
9910001

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 30 november 2004, 17:05:28
Henk, vooral jouw laatste vraag vind ik een goede.
Mijn antwoord daarop is: te weinig. En het zijn er echt niet veel. Als je het gaat vergelijken met het aantal jeugdleden dat wij krijgen per jaar is het niks.
De cruciale leeftijd om iemand vast te houden is zo rond de 13/14 jaar. Als hij/zij boven die leeftijd nog steeds lid is, is de kans groot dat hij lid blijft. Dus je moet ze dan juist iets te bieden hebben. De overstap van basischool naar voorgezet onderwijs betekent namelijk soms ook een interesseverschuiving.
Verder vind ik de brandweer op dit punt niet te vergelijken met een reddingsbrigade. Henk had het ook over op een zondagmiddag meevaren of op andere momenten. Bij de brandweer ga je alleen weg als er ook iets is, die gaan niet vaak patrouillerijden met een TAS :P .
als de reddingsbrigades onder de brandweer moeten gaan vallen,zoals een aantal van jullie graag willen.dan ga je wel die kant op dat je niet eerder dan 18 mee mag ::) ::)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 30 november 2004, 18:11:33

als de reddingsbrigades onder de brandweer moeten gaan vallen,zoals een aantal van jullie graag willen.dan ga je wel die kant op dat je niet eerder dan 18 mee mag ::) ::)

Zie mijn eerdere postings over de te verwachten leden terugloop.  Het is wel de concequentie van het kiezen voor de professionalisering.

Maar aan de andere kant krijgen straks de leden van de reddingsbrigades die aangesloten zijn bij de brandweer ook 20 euro per uur, net als hun collega vrijwilligers van de brandweer!! Zou ik graag een weekendje op het strand hangen  ;D. 9.00 beginnen tot een uur of 6 's avonds, mmm 9 uur - een uurtje voor het eten 160 euro, maal twee 320 euro*! YES!!

Henk

bron:
Volgens mij is het zo dat de wegbeheerder in eerste instantie er voor moet zorgen dat de weg schoon gemaakt word.
Dit kan gedaan worden door brandweer of gemeentewerken of wie dan ook. Als het bijvoorbeeld eensnelweg is dan moet rijjkswaterstaat er weer vooropdraaien..
is het in een gemeente zelf kunnen daar lokale afspraken voor gemaakt zijn met  bijvoorbeeld de brandweer.

Het is een fabeltje om te zeggen dat deze kosteloos komen.

Reken maar even uit. je hebt 1 voertuig nodig van 6 personen je roept 200% op stel dat ze allemaal komen heb je minimaal 12 uur dat uitbetaald moet worden (gemiddeld) á 20 euro? dus dit is zeker niet voor niets!

* = per persoon 8)

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 30 november 2004, 18:56:43
In Zwolle hebben we de volgende reguliere bewakingen:

* Bevrijdingsfestival Overijssel: leden vanaf KNBRD-A, i.v.m. de drukte en alcoholgebruik, bewaking in tweetallen
* Bewaking Wijthmenerplas: leden vanaf brevet 6 (per bewakingsdag zullen er maximaal 2 leden 'zessers' zijn (zij werken in principe alleen met een A- of B-lid; de PC heeft ervaring en KNBRD-B
* Reguliere Sinterklaasintocht: leden vanaf brevet 6; bewaking in tweetallen (min. één persoon KNBRD-A)

Bij incidentele bewakingen zullen andere normen gelden. Bijvoorbeeld voor de landelijke Sinterklaasintocht gold KNBRD-A als minimum.

Om ook in de toekomst leden te motiveren en behouden, is de RB Zwolle bezig met het opleiden van 3 vrijwilligers voor de varend-redden-opleidingen, die in de toekomst binnen de eigen vereniging kunnen opleiden. De leden hebben dan de keuze om vanaf ongeveer 14 jaar te beginnen met de opleiding varend redden of vanaf 15/16 jaar te helpen met lesgeven. Op dit moment is alleen het laatste mogelijk.

Misschien dat de afdeling bewaking in de toekomst ook voor de jongere leden een soort van oefendag in buitenwater kan organiseren.

bAdemArk

Vraag maar eens aan Fleur of ze nog weet hoe oud ze was toen ze als aspirant mee mocht varen bij RB Loosdrecht....
Ze was ook 13 of 14 denk ik...
En dat moet gewoon kunnen,als er verder maar genoeg ervaring aan boord is.
  Ta

firemanr

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 november 2004, 19:03:13
Quote from: fikkie op 14 November 2004, 15:42:07
Volgens mij is het zo dat de wegbeheerder in eerste instantie er voor moet zorgen dat de weg schoon gemaakt word.
Dit kan gedaan worden door brandweer of gemeentewerken of wie dan ook. Als het bijvoorbeeld eensnelweg is dan moet rijjkswaterstaat er weer vooropdraaien..
is het in een gemeente zelf kunnen daar lokale afspraken voor gemaakt zijn met  bijvoorbeeld de brandweer.

Het is een fabeltje om te zeggen dat deze kosteloos komen.

Reken maar even uit. je hebt 1 voertuig nodig van 6 personen je roept 200% op stel dat ze allemaal komen heb je minimaal 12 uur dat uitbetaald moet worden (gemiddeld) á 20 euro? dus dit is zeker niet voor niets!

Kijk maar hier voor de precieze prijs:

http://www.brandweernet.nl/modules/news/article.php?storyid=1898

;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 30 november 2004, 19:04:15
Ik ben het eens met vrijwilligersbeleid van de KNRM.

Onder de 18 jaar is er geen plaats voor je, daaronder hou je je maar bezig met een sportvereniging of ga je varen, optimistje zeilen etc..

Evenementen bewaking met mensen onder 18 jaar, betekend je zelf wel in de nesten brengen als je echt incidenten hebt.
Ik vind het persoonlijk onverantwoord..

De tijd van de kameleon, is toch wel voorbij..