Jeugdbeleid

Auteur Topic: Jeugdbeleid  (gelezen 16361 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 3 december 2004, 16:44:29


Hmm, mankeert er toch iets aan hun opleiding :P

Vast. Ik ben officieel leerbedrijf met mijn zaak en daar komen allemaal stageres die dus allemaal een slechte opleiding hebben kennelijk want die doen niet af en toe wat verkeerd, maar af en toe wat goed!  ;D

Want praktijk en theorie zijn niet het zelfde. Tijdens je opleiding mag je dingen verkeerd doen want daar leer je van. Er zijn er bepaalde basis principes die je jong leert en die je als je wat ouder wordt je je eigen moet hebben gemaakt. Heel soms is er zelfs een jongere bij die als tie mee mag eten z'n bordje naar de keuken brengt. Als ie een glas omgooid even een doekje pakt. Z'n jas aan de kapstok hangt. Op tijd komt. Ik vertel altijd bij de opleiding: (maar dat blijft theorie!) "dit is nou zo'n anker. Je moet controleren of de lijn goed gezekerd is als je 'm overboord zet. Dat zeg ik nu wel maar om het goed te onthouden en te merken hoe belangrijk dat is zou je -zo als zo veel dingen-, eigenlijk een keer mee moeten maken hoe het is als dat misgaat. Probleem daarbij is: we hebben maar één anker!".

Voordeel van een lid wat niet zo piep is, dat hij zich al een aantal vaardigheden heeft eigen gemaakt.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #51 Gepost op: 3 december 2004, 19:10:55
Oudere leden hoeven niet altijd volledig opgeleid te zijn, en hiernaast worden er ook fouten gemaakt net als de jongeren ook fouten maken. Routine en opleiding kunnen dit voorkomen maar er kan altijd wat tussendoor schieten.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #52 Gepost op: 3 december 2004, 19:17:23
Het is ongelofelijk wat er allemaal niet stuk gaat. Op portofoongebied hadden we dit jaar bv. duidelijk een wat minder jaar. Een waterdichte porto met waterschade(?!?!!), een Motorola GP344 die in zee was gevallen en een Bosch porto die een duik nam in zoet water.

Henk ik ben blij te horen dat het niet alleen bij ons wel eens mis gaat. Overigens ging bij de buren bij een zeetje van niks een van hun RIB's om. Kortom dit gebeurt overal. Wat er bij de KNRM allemaal stuk gaat is ook niet mis, echter daar hoor je weinig over.

Affijn genoeg uit de school geklapt, vraag is wat doe je er aan?
Waarschuwen, sancties, een gele of een rode kaart? wie heeft er ervaring met wat helpt?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 4 december 2004, 00:00:59
Wij doen voor de grap aan boord als we met bepaalde personen zijn weleens met punten. Blunders zijn minpunten, maar prachtige reddingen van apparatuur (portofoon die nog net vangt voordat die de diepte induikt) pluspunten. Maar dit is meer een grap. Wij werken niet met kaarten of met sancties ofzo. Fouten mogen af en toe voorkomen, het moet alleen niet uit de hand lopen. Grote fouten zijn gelukkig nog niet voorgekomen...

AFKLOPPEN!!!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 5 december 2004, 00:16:34
Het is ongelofelijk wat er allemaal niet stuk gaat. Op portofoongebied hadden we dit jaar bv. duidelijk een wat minder jaar. Een waterdichte porto met waterschade(?!?!!), een Motorola GP344 die in zee was gevallen en een Bosch porto die een duik nam in zoet water.

Henk ik ben blij te horen dat het niet alleen bij ons wel eens mis gaat. Overigens ging bij de buren bij een zeetje van niks een van hun RIB's om. Kortom dit gebeurt overal. Wat er bij de KNRM allemaal stuk gaat is ook niet mis, echter daar hoor je weinig over.

Affijn genoeg uit de school geklapt, vraag is wat doe je er aan?
Waarschuwen, sancties, een gele of een rode kaart? wie heeft er ervaring met wat helpt?

Wat vooral helpt is dingen "foolproof" maken. Het anker met harpjes vastzetten. Geen porto's mee bij het van boord stappen maar aan laten geven. Het invoeren van vaste procedures en daar op blijven letten. Bij de laatste uitruk zag ik het peperdure hangslot ineens op de bodem van de boot liggen, vlak voor de zelflozer waar hij makkelijk door past. Dat is de reden dat die, aan de kabel op de wal, achter moet blijven. Ook de buddyhoes kan overboord waaien (zelfs een 25 l resevecan met benzine waait uit de boot bij 45 knoop en moet je dus zekeren) en mag dus thuisblijven. Een keer stuiterden we over de golven van het Markermeer toen een van de leden achterin zo hard op en neer ging op z'n kont dat hij hoger als de motor stuiterde en zo eruit dreigde geslingerd te worden. Daaruit volgde de procedure niemand loopt door de boot als deze in plané is tenzij even met toestemming van de schipper om de zelflozer te openen of te sluiten. Het gas er in een keer af doen mag ook niet meer sinds ondergetekende een half jaar last gehad heeft van een gekneusde rib. Bij nachtvaren bleek "object op 12 uur"  ook niet efficiënt genoeg en is nu "10 graden bakboord" of stuurboord geworden. Rennen over de steiger mocht al nooit. We hebben nu elastiek aan de sleepkatrol dat ie niet in de schroef kan komen.

Procedures en uitsluitingen hebben de schade de laatste tijd redelijk beperkt, op een puntje eraf van het staartstuk van de nieuwe motor na, (is al weer gemaakt, zie je niks meer van) maar een kleinigheidje hou je altijd.  ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #55 Gepost op: 5 december 2004, 13:09:00
Waar gehakt wordt zijn er spaanders.

9910001
9910001


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #56 Gepost op: 6 december 2004, 16:38:46
Dat vind ik altijd een beetje makkelijk gedacht!!! Al het geld wat je kwijd ben aan schades is gewoon zonde geld. En ik denk dat een hoop schades te voorkomen zijn met gewoon gezond verstand..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 6 december 2004, 16:50:38
Er kan wel het een en ander worden voorkomen, maar niet kan altijd alles worden voorkomen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 6 december 2004, 20:28:43
Dat vind ik altijd een beetje makkelijk gedacht!!! Al het geld wat je kwijd ben aan schades is gewoon zonde geld. En ik denk dat een hoop schades te voorkomen zijn met gewoon gezond verstand..

Dat denk ik ook. Maar soms is het gezond verstand even weg  ;D denk ik ofzo.

Ik zal iets héél raars toegeven wat mijzelf twee weken geleden met de havenmeester is overkomen. Er moesten zeilboten van ligplaatshouders naar de andere kant van de klap-brug. 4 gingen goed, de masten waren al door de eigenaren volgens voorschrift gestreken. Achteruit ( want dan kun je mooi manouvreren) trok ik ze naar de boten kraan, de havenmeester op de punt de lijn vasthoudend. Bij no 5 merkte de haven meester nog even op dat hij niet van plan was de mast te strijken van het volgende, gammele houten, vol met water staande bootje. Nu ging hij achterop staan met de lijn in z'n hand en ik voer dus nu vooruit de brug onderdoor. Plotseling begon de havenmeester te kreunen en toen ik omkeek zag ik dat hij de lijn niet meer hield, op onverklaarbare wijze wou de zeilboot niet meer achter ons aan! OJA, de mast!!!
MMMmh, zei de visser aan de kant, als je geen verstand van boten hebt, moet je er ook van af blijven morde die.

Ik en de havenmeester hebben samen meer dan 90 jaar verstand van  boten, alleen het was "even weg".

Wat stom, zeiden we allebei! En toch komen zulke dingen heel vaak voor (niet bij ons natuurlijk), maar wel in ziekenhuizen, op politie buro's, in het leger, bij loterijen (he he he ;D, heb je je lot al uit de prullebak gevist? ) en het enige antwoord is protocollen en controle. Fouten (Sorrie Peter, lees jij maar verbeterpuntjes) toegeven en er van leren.

Henk


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #59 Gepost op: 7 december 2004, 00:24:13
De reactie waar gehakt wordt vallen spanders. Vind ik gewoon fout want als je er zo over ga denken. Wordt je makkelijk en ga je op deze manier steeds meer schades maken. Ik denk dat je met een goede opleiding alles blijven herhalen veel fouten al uit kan sluiten. En mensen bewust maken wat alles kost, Want heel veel mensen hebben geen idee wat alles kost en ze vergeten ook nog de man uren die gemaakt moeten worden om alles weer in orden te krijgen (en dan praat ik over uren die we zelf maken). En dan is het amkelijk zeggen waar gehakt wordt vallen spanders zekker als het ander mans boot is.. .. Ik vraag me altijd of hoe mand reageerd als het zijn eigen auto is??? en niet die van iemand anders..