Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60934 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #180 Gepost op: 10 augustus 2011, 19:40:43
Er bestaat al jarenlang een goed boek over deze materie, het Handelingenschema van SOSA Ambulance Academie. tekst met fotos ;-)
Alleen jammer dat het uitsluitend is ontworpen voor de ambulance sector.
En daardoor per definitie dus niet geschikt voor leken eerstehulpverleners.

Veel ambuplegen en ook chauffeurs "vertalen" het LPA en lesmaterialen uit de ambulance sector naar leken toepassing.
Dat is op zich een verkeerde insteek waarin heel veel fout kan gaan richting cursist.
Door het weglaten of wijzigen van protocollen en handelingen ontkracht je namelijk de complete samenhang van dergelijke boekwerken en daarmee ook effiicient werken.

Dat brengt mij op de vraagstelling:
Is een ambulanceverpleegkundige zonder didactische achtergrond "overgekwalificeerd" voor EHBO lessen aan leken en specifiek voor evenementenhulpverlening?

Er is bij het organiseren van evenementen sprake van ketenaansprakelijkheid waarbij iedereen verantwoordelijk is voor de toegewezen en aanvaarde taakstelling en iedereen kan dus aansprakelijk gesteld kan worden, van hoog naar laag.
De evenementen organisatie is eindverantwoordelijke daar deze andere organisaties inhuurt als "onderaannemer" om bepaalde taken uit te voeren zoals eerstehulpverlening.
Uitbesteden van taken aan derden ontslaat een evenementen organisatie niet van haar aansprakelijkheid en verplichting bepaalde organisatorische taken niet te controleren.
De eerstehulp verlenende organisatie is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de taakstelling waaronder ook een deugdelijke en aan het evenement aangepaste opleiding van, en goede instructies aan haar eerstehulpverleners.
De eerstehulpverlener is zelf verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de daadwerkelijke eerstehulphandelingen en is persoonlijk aansprakelijk te stellen bij (grove)nalatigheid en het niet naleven van afspraken en instructies.

Alle lagen in deze keten zijn dus verantwoordelijk en aansprakelijk te stellen.
Bij een onderzoek naar een voorval worden echt alle lagen doorgelicht waarbij leken eerstehulpverleners weinig of niets juridisch iets te vrezen hebben. Zij zijn immers leken.

Voor ambuverpleegkundigen kan dit wel juridische consequenties hebben. Hij/zij is namelijk tuchtrechtelijk aan de kaak te stellen bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen indien er geen verantwoordelijk arts is.
De MMA is alleen verantwoordelijk voor jou als je werkzaamheden uitvoert voor de eigen RAV en niet voor de bijklus of andere hobbymatige activiteiten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #181 Gepost op: 11 augustus 2011, 00:12:01

...
Alle lagen in deze keten zijn dus verantwoordelijk en aansprakelijk te stellen.
Bij een onderzoek naar een voorval worden echt alle lagen doorgelicht waarbij leken eerstehulpverleners weinig of niets juridisch iets te vrezen hebben. Zij zijn immers leken.
....

nou, daar denk ik toch anders over..
als ik een pleeg eens een nekkkraag om heb zien leggen, wil dat niet zeggen dat ik dat ook kan.
als ik het wel doe, als leek, en daardoor ernstiger letsel verzoorzaak.. heb ik wat uit te leggen.

als ik als leek een "voorbehouden handeling doe" of iets wat voor de professional al wordt gezien als "risicovolle handeling" , dan heb ik ook wat uit te leggen

en nee, niet bij de tuchtrechter, maar bij de strafrechter mag ik dat dan uitleggen....

als je als leek (EHBO-er??) een pakje aantrekt met een tekst als "medic responder" (of iets dergelijks) op je rug wordt er iets van je verwacht.. en ik denk dat er dan snel de neiging is om die verwachting ook waar te maken... hoewel je het niet voldoende beheerst...

Dat brengt mij op de vraagstelling:
Is een ambulanceverpleegkundige zonder didactische achtergrond "overgekwalificeerd" voor EHBO lessen aan leken en specifiek voor evenementenhulpverlening?


in mijn ogen: nee, niet per definitie... hij moet wel weten wat hij de mensen wil (en kan en mag) leren, en in welke hoedanigheid die hulpverlener te werk gaat... als assistent van de verpleegkundige, of zelfstandig..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #182 Gepost op: 11 augustus 2011, 00:23:11
Alleen jammer dat het uitsluitend is ontworpen voor de ambulance sector.
En daardoor per definitie dus niet geschikt voor leken eerstehulpverleners.

Veel ambuplegen en ook chauffeurs "vertalen" het LPA en lesmaterialen uit de ambulance sector naar leken toepassing.
Dat is op zich een verkeerde insteek waarin heel veel fout kan gaan richting cursist.
Door het weglaten of wijzigen van protocollen en handelingen ontkracht je namelijk de complete samenhang van dergelijke boekwerken en daarmee ook effiicient werken.

Dat brengt mij op de vraagstelling:
Is een ambulanceverpleegkundige zonder didactische achtergrond "overgekwalificeerd" voor EHBO lessen aan leken en specifiek voor evenementenhulpverlening?

Er is bij het organiseren van evenementen sprake van ketenaansprakelijkheid waarbij iedereen verantwoordelijk is voor de toegewezen en aanvaarde taakstelling en iedereen kan dus aansprakelijk gesteld kan worden, van hoog naar laag.
De evenementen organisatie is eindverantwoordelijke daar deze andere organisaties inhuurt als "onderaannemer" om bepaalde taken uit te voeren zoals eerstehulpverlening.
Uitbesteden van taken aan derden ontslaat een evenementen organisatie niet van haar aansprakelijkheid en verplichting bepaalde organisatorische taken niet te controleren.
De eerstehulp verlenende organisatie is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de taakstelling waaronder ook een deugdelijke en aan het evenement aangepaste opleiding van, en goede instructies aan haar eerstehulpverleners.
De eerstehulpverlener is zelf verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de daadwerkelijke eerstehulphandelingen en is persoonlijk aansprakelijk te stellen bij (grove)nalatigheid en het niet naleven van afspraken en instructies.

Alle lagen in deze keten zijn dus verantwoordelijk en aansprakelijk te stellen.
Bij een onderzoek naar een voorval worden echt alle lagen doorgelicht waarbij leken eerstehulpverleners weinig of niets juridisch iets te vrezen hebben. Zij zijn immers leken.

Voor ambuverpleegkundigen kan dit wel juridische consequenties hebben. Hij/zij is namelijk tuchtrechtelijk aan de kaak te stellen bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen indien er geen verantwoordelijk arts is.
De MMA is alleen verantwoordelijk voor jou als je werkzaamheden uitvoert voor de eigen RAV en niet voor de bijklus of andere hobbymatige activiteiten.

Willem, je blijft echt volhardend in het niet willen begrijpen dat er aan jouw handelen weldegelijk grenzen worden gesteld - en gezen je postings is dat geheel terecht -  Jammer dat je iedere keer weer tegenstellingen weet op te werpen en en passant onzin en gemeentplaatsen over  ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs die lesgeven hier te berde brengt...

Je een na laatste alinea over de lekenhulpverlener (EHBO-er) die juridisch weinig tot niets te vrezen hebben, is echt onzin zodra er verwijtbare handelingen zijn verricht door die EHBO-er.

Je laatste alinea is juridisch waar maar dat ontslaat geen enkele AVP ervan om dat te doen waarvoor hij opgeleid is. eerder nog, het is een plicht. Overigens zal bij een juridisch oinderzoek in dit kader door de rechter er zeer waarschijnlijk van worden uitgegaan dat de AVP in kwestie handelt conform zijn normale werksituatie en protocol.

NB. Het lijkt erop dat je naast een aversie ook een frustratie hebt tegen de ambulancezorg, jammer, ga dat maar ergens anders deponeren maar liever niet hier op dit ambulanceforum!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #183 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:36:05
Dat kan wel, dat moet de werkgever / de hulpverleningsorganisatie dan ook doen..., Die heeft diverse maatregelen, van Evaluatie, reprimande, functioneren, functieverandering tot ontslag..  Daarom is het belangrijk dat elke incident geregistreerd en geevalueerd wordt, en ketenpartners daar inspraak op geven..
....
Tja Peter, je doet het weer. Het onderstaande vraag ik aan jou als hulpverlener, niet als stichtingsbestuurder:

-> Je bent als (leken)hulpverlener toch verantwoordelijk voor de door jou uitgevoerde (risicovolle) handelingen?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #184 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:37:19
...
Je een na laatste alinea over de lekenhulpverlener (EHBO-er) die juridisch weinig tot niets te vrezen hebben, is echt onzin zodra er verwijtbare handelingen zijn verricht door die EHBO-er.
...
Die opvatting lijkt onder veel lekenhulpverleners te heersen, jammer en gevaarlijk.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #185 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:31:41
Tja Peter, je doet het weer. Het onderstaande vraag ik aan jou als hulpverlener, niet als stichtingsbestuurder:

-> Je bent als (leken)hulpverlener toch verantwoordelijk voor de door jou uitgevoerde (risicovolle) handelingen?

Ik kan niet anders dan de wetgever en de spelregels van mijn werkgever handteren.. Zoals jij al heel goed duidelijk maken, tussen verantwoordelijk voelen, en verantwoordelijkheid hebben en aansprakelijk zijn zit een groot juridisch verschil..  
Ik heb een verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid jegens mijn werkgever voor alle handelingen die ik namens hem uitvoer..
Mijn werkgever heeft een verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid naar zijn klant.  Dat kan zijn een patient, of de opdrachtgever..  dat is afhankelijk van de aard en type opdracht waar voor we staan..

Dat ik mij moreel verantwoordelijk voel, heeft de wetgever geen boodschap aan.   Juist om die reden is er tuchtrecht in het leven geroepen voor bepaalde beroepsgroepen, zodat mensen individueel ook aan te spreken zijn door patienten..
Dit is hellaas niet van toepassing voor de leken hulpverleners... Voor dat de strafrechter in beeld komt, moet je al super exteems gedaan hebben, zoals groffe nalatigheid..., waarbij heel vaak de werkgever voor de kosten opdraait, want die had moeten voorkomen dat jij groffe nalatigheid had kunnen plegen..
Daar is al veel jurispondentie over..

Mijn angst voor patientenveiligheid zit hem daar waar lekenhulpverleners individueel werken, zonder controle van een "werkgever" of bij die organisaties die geen enkele vorm van kwaliteitsbewaking hebben, geen duidelijk dienstenstructuur, geen protocollen, geen interne opleidingen geven..   Ik heb nog veel liever een vorm van externe toezicht door een onafhankelijke organisatie op de dienstverlening (en niet alleen op training, dat is maar een klein onderdeeltje)..  maar dat is hellaas nog verre toekomst muziek..

nou, daar denk ik toch anders over..
als ik een pleeg eens een nekkkraag om heb zien leggen, wil dat niet zeggen dat ik dat ook kan.
als ik het wel doe, als leek, en daardoor ernstiger letsel verzoorzaak.. heb ik wat uit te leggen.
als ik als leek een "voorbehouden handeling doe" of iets wat voor de professional al wordt gezien als "risicovolle handeling" , dan heb ik ook wat uit te leggen

en nee, niet bij de tuchtrechter, maar bij de strafrechter mag ik dat dan uitleggen....

Natuurlijk mag je er anders over denken.. echter voor dat je bij een strafrechter voor het bankje staat als individuele hulpverlener, moet je eerst AANTOONBAAR, de veroorzaker zijn van de schade die er was...

als je als leek (EHBO-er??) een pakje aantrekt met een tekst als "medic responder" (of iets dergelijks) op je rug wordt er iets van je verwacht.. en ik denk dat er dan snel de neiging is om die verwachting ook waar te maken... hoewel je het niet voldoende beheerst...
Als je als hulpverlener een pakje aantrekt, met spannende termen er op, dan moet dat dus afgestemd zijn met het werk waarvoor je staat, en de evenementenhulpverleningsorganisatie moet daar dus over nagedacht hebben, en jij als hulpverlener ook..
De evenementenhulppverleningsorganisatie is dus ook verantwoordelijk voor de verwachtingen die ze wekken, en het sturen van voldoende competente medewerkers naar incidenten..

Een nekkraag aanleggen is per definitie geen individuele vaardigheid, maar per definitie een teamvaardigheid.. en met een uurtje trainen ken je misschien een paar basis principes, maar zeker niet het toepassen in de vrije situatie, waarbij er nog veel meer variabelen meespelen..

Ik geef al een jaar of 15 les in deze materie, en ik merk dat ik steeds conservatiever wordt, in mensen dit soort dingen aanleren, als een hoop randvoorwaarden niet zijn ingevuld.. Iedereen die denkt dat in z'n eentje een nekkraag kan aanleggen, is per definitie incompetent..
Een nekkraag aanleggen, is een interventie, die start al bij situatie benaderen, ongevalsmechanisme lezen, Primaire beoordeling van patient, handmatige immobilisatie technieken, neutrale inline positie bereiken, secondaire beoordeling van de patient, en dan pas mechanische vormen van immobilisatie., en dan weet iedereen na les nr. 1,  Dat een nekkraag alleen helemaal niet immobiliseert..

Dus je moet afvragen niet alleen voor bovenstaande competentie, maar voor alle competenties die beheest, ben je goed genoeg, heb je aan alle randvoorwaarden voldaan, hoeveel praktijkervaring heb je eigenlijk en snap je eigenlijk wel wat doet..

En dat leer je niet een avondje.. Misschien als je 8 uur intensief studeert, en daarna oefent, en onder begeleiding stage loopt, waarbij slachtoffers niet in een leslokaal liggen, maar er nog 100 ander dingen op je komen, zoals het weer, omstanders, zicht, bodyprotectie en kleding die in de weg zitten, andere mogelijke letsels die iemand heeft..  

In die zin ben ik het eens met Lunatum, Joffrey..  Risicovolle handelingen zijn niet voorbehouden, en je hebt wel de verantwoordelijkheid als je iets doet, dat je zo goed mogelijk doet..  En als je denkt dat het een simpel truukje is en je niet bereid bent, daar flink tijd en energie in steken, om die vaardigheid te beheersen.  ga dan lekker iets anders doen.. minimaal 36 tot 150 uur trainen en praktijk ervaring opdoen per jaar is nodig als dit niet je dagelijks werk is...

Daarnaast hoef je ook niet altijd eerst Arts of Ambuverpleegkundige te zijn, om die zaken te beheersen, maar dan moet je er wel wat voor doen..

Waar ik me wel zorgen over maak.  is dat er instructeurs zijn, die mensen een enkelvoudige truukje nekkraag aanleggen leren, en mensen dat het gevoel geven, dat ze bekwaam zijn om dit overal maar uittevoeren..


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #186 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:47:30
Willem, je blijft echt volhardend in het niet willen begrijpen dat er aan jouw handelen weldegelijk grenzen worden gesteld - en gezen je postings is dat geheel terecht -  Jammer dat je iedere keer weer tegenstellingen weet op te werpen en en passant onzin en gemeentplaatsen over  ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs die lesgeven hier te berde brengt...

Je een na laatste alinea over de lekenhulpverlener (EHBO-er) die juridisch weinig tot niets te vrezen hebben, is echt onzin zodra er verwijtbare handelingen zijn verricht door die EHBO-er.

Je laatste alinea is juridisch waar maar dat ontslaat geen enkele AVP ervan om dat te doen waarvoor hij opgeleid is. eerder nog, het is een plicht. Overigens zal bij een juridisch oinderzoek in dit kader door de rechter er zeer waarschijnlijk van worden uitgegaan dat de AVP in kwestie handelt conform zijn normale werksituatie en protocol.

NB. Het lijkt erop dat je naast een aversie ook een frustratie hebt tegen de ambulancezorg, jammer, ga dat maar ergens anders deponeren maar liever niet hier op dit ambulanceforum!
Misschien snap ik er wel helemaal niets van, maar ik lees nergens in de door u geciteerde post van Willem dat er geen grenzen worden gesteld aan het handelen van EHBO'ers. Sterker nog, hij zegt dat iedereen in de keten aansprakelijk is vanaf de hulpverlener tot aan de event organisatie. Het enige punt wat mijns inziens wel een aandachtspunt mag zijn is dat lekenhulpverleners juridisch niets te vrezen hebben. Ik ben namelijk bang dat Willem daar wel eens gelijk in kon hebben: stel dat ik als burger zonder gedegen EHBO-opleiding bij een motorongeval in al mijn goede bedoelingen de helm van de motorrijder af doe en onbedoeld zijn nekletsel nog even erger maak... dan doe ik strikt genomen iets goed fout maar de vraag is of mij dit uiteindelijk (juridisch) verweten kan worden. Ik weet immers niet beter en probeer "slechts" te helpen.
Wat ik mij dan afvraag is wat er gebeurt als een basis opgeleid EHBO'er dit zou doen in de context van een evenement. In hoeverre kan hem dat juridisch worden verweten? En wat als het gaat om een volledig opgeleid verpleegkundige in de context van ingehuurd door een evenement? En wat als het gaat om een ambulanceverpleegkundige in de context van een oproep naar een evenement?

Op papier is het allemaal mooi geregeld, maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Rescue gaf immers ook al aan dat er vrijwel niemand veroordeeld wordt middels strafrecht. Dus dan vraag ik me af waar die beleving bij professionals vandaan komt dat iedere lekenhulpverlener ernstig moet oppassen wat ze doen en bang moeten zijn voor strafrechtelijke gevolgen... (los van dat ik het zeker eens ben dat lekenhulpverleners beter geen risicohandelingen kunnen doen).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #187 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:20:36
...
Daar is al veel jurispondentie over..
...
Jurisprudentie ;).

Anyway: een verkeerd uitgevoerde risicovolle handeling met ernstig lichamelijk letsel als gevolg, daar kan de hulpverlener volgens mij prima strafrechtelijk en civielrechtelijk op worden aangesproken lijkt me.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #188 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:33:49
Wat ik mij dan afvraag is wat er gebeurt als een basis opgeleid EHBO'er dit zou doen in de context van een evenement. In hoeverre kan hem dat juridisch worden verweten? En wat als het gaat om een volledig opgeleid verpleegkundige in de context van ingehuurd door een evenement? En wat als het gaat om een ambulanceverpleegkundige in de context van een oproep naar een evenement?

Op papier is het allemaal mooi geregeld, maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Rescue gaf immers ook al aan dat er vrijwel niemand veroordeeld wordt middels strafrecht. Dus dan vraag ik me af waar die beleving bij professionals vandaan komt dat iedere lekenhulpverlener ernstig moet oppassen wat ze doen en bang moeten zijn voor strafrechtelijke gevolgen... (los van dat ik het zeker eens ben dat lekenhulpverleners beter geen risicohandelingen kunnen doen).

Antwoorden zijn vrij simpel :

  • Als passantenhulpverlener, (zijnde niet Arts), ook al door zijn/haar optreden word het aanmerkelijk letsel erger, nooit strafrechtelijk of civiel rechtelijk verantwoordelijk gesteld voor de handelen.. (Elk land heeft iets van een barmhartige sameritaans wetgeving)
  • Als evenementen hulpverlener, werkzaam bij een hulpverleningsorganisatie, is de hulpverleningsorganisatie of diens opdrachtgever de aan te spreken partij..
  • Als evenementen hulpverlener, waarbij je zelf laat inhuren, als losse Eerste Hulpverlener, ben je zelf aansprakelijk voor de diensten die je verleent, echter voor de schade aan de patient is de evenementen organisator aansprakelijk (behoudens grove nalatigheid).
  • De Arts en Ambulanceverpleegkundige die werkt op dat evenement is de hulpverleningsorganisatie of diens opdrachtgever de aan te spreken partij, tenzij de betrokken Arts en Ambulanceverpleegkundige zich buiten de spelregels die voor die dag op dat evenement zijn afgesproken, kan individueel via tuchtrecht worden aangesproken..

Volgens welk artikel van het wetboek van strafrecht zou iemand dan aangesproken moeten worden..
artikel 300-306 Mishandeling.. daar is elke rechter snel klaar mee..
artikel 307-309 Veroorzaken van de dood of van lichamelijk letsel door schuld...  Dit zou een optie kunnen zijn.. Echter daar moeten een aantal zaken voor aan de orde zijn : (bron : http://www.springerlink.com/content/n4750j267r308670/
  • Zorgvuldigheidnormen overtreden
  • Aantoonbaar Causaal verband in het veroorzaken van het letsel door het betrokken hulpverlener..  
  • Schuld in kader van het strafrecht (bij voorbeeld door roekeloosheid)
In het kader van het verlenen van eerste hulp, waarbij er dus mogelijk al letsel is.. hoe toont de officier van justitie aan dat het letsel er niet al was, door de initiele impact....

Daar staat tegen over dat artikel 255 strafrecht "verlating van hulpbehoevende" en artikel 450, pleiten dat iemand weldegelijk optreed..

Als iemand uitsluitend de zorgvuldigheidsnorm (deze is nergens vastgelegd, en ter beoordeling aan de rechter) zou overtreden, is deze niet strafbaar en word men vrijgesproken van de betrokken artikelen..

Civiel rechtelijk kan men natuurlijk altijd proberen, de schade te verhalen.. (letselschade advocaten).  Echter daar heeft men het zelfde probleem, als de officier van justitie..  De eiser moet bewijzen dat aan dat het letsel er niet al was, door de initiele impact.  Dat is volstrekt onmogelijke bewijslast, als de hulpverlener ter goede trouw handeld. en niet met puntje van het mes aan het reanimeren slaat..

Dit is compact de argumentatie dat de enige manier om kwaliteit van zorg af te dwingen is door werkgevers, die aansprakelijk zijn voor de kwaliteit van dienstverlening (en dat is heel wat breder dan alleen cursusjes gevolgd hebben) die geleverd wordt..


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #189 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:33:50
Ik volg deze( bijna in herhaling vallende discussie) nu een tijdje, maar wat ik me afvraag is waar het nu uiteindelijk omgaat...
Volgens mij gaat het simpel gezegd om ervoor te zorgen dat de patient de juiste zorg krijgt, en niet de trucjes die niet-proffesionals kunnen doen. Waarom willen eigenlijk al die organisaties EHBO overstijgende handelingen doen? Met welk doel? gaat het echt altijd om de patient?
want als dat zo is, waarom dan niet manueel de nek fixeren, ambu bellen en door ervaren, geschoolde mensen verder laten behandelen? Volgens mij is het nog altijd zo dat er overal binnen nederland binnen 15 minuten een ambu moet kunnen zijn, dus ook op een festivalterrein.
mijn advies zou zijn: richt je als EHBO-er op de EHBO, wil je meer???.... doe 4 jaar HBO-V, daarna 1,5 jaar IC en dan 5 maanden SOSA, en welkom bij de club!!!

het gaat tenslotte om de PATIENT, niet om de HULPVERLENER!!!