Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 61018 keer)

0 gebruikers (en 31 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #210 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:00:35
...
On topic:
Er kunnen begrippen geïntroduceerd worden als Basic-, Intermediate- en Advanced (trauma) life support
Maar als iedere hulpverleningsclub weer een andere invulling aan Intermediate geeft zijn we net zo ver!!
...
Zoals Rescue ook al schetste is dat het probleem. Ik zie daar regelmatig de term intermediate life support voorbij komen, maar wat het dan precies inhoudt?

...
Ik denk dat je in de regel kunt stellen dat alle handelingen en vaardigheden, die verder gaan dan het EHBO boekje maar nog geen voorbehouden handeling zijn, onder de term Intermediate kunnen vallen. Er zit natuurlijk een zekere overlap in Basic naar Intermediate en van Intermediate naar Advanced, maar voorkomen doe je dat toch niet.
Dat is op zich een goede oplossing, al zou ik voorstellen om dan goed te definiëren welke handelingen dan binnen het immediate life support kunnen worden uitgevoerd en onder welke voorwaarden. Ik denk dat per risicovolle handeling gekeken moet worden wat de risico's en noodzaak zijn. Er is zoals Willem D. terecht zegt ook een verschil in risico tussen de verschillende handelingen.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #211 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:10:43
Je noemt een ALS-ruimte. Indien je daarover spreekt dan mag ik aannemen dat daar een ALS-gecertificeerde verpleegkundige of arts staat? Die zowel bevoegd als bekwaam is om risicovolle en voorbehouden handelingen uit te voeren. Wat is dan de vergelijking?
Ik ben het er zeker mee eens dat een goed ALS-team het transport naar en de druk op de SEH's verlaagd, dat is een goede zaak, maar alleen als er ter plaatse deskundig (ALS-geschoold) personeel aanwezig is.

Als ik kijk naar EMS: ja. ALS ruimte wordt gevuld door een ALS-team (ambupleeg + chauffeur) en indien een arts aanwezig is maakt hij ook deel uit van het ALS-team. De medisch coördinator vanuit EMS op het evenement (die dus het personeel 'stuurt' maar vaak in bijv. een CoPI of overleg binnen het evenement wordt betrokken) is 9 uit 10 keer ook een ambupleeg, maar wordt dus bewust vrijgehouden.
Inderdaad wordt er vaak 'gemonitord' tot een pt weer goed genoeg is om te vertrekken (ontnuchterd dus, eigenlijk) wat veel druk op ambu's ziekenhuizen in de regio kan wegnemen. Er zijn bepaalde criteria waarop alsnog ingestuurd wordt (EMV onder bepaalde waarde, bijvoorbeeld, maar ook als iemand tegen het einde van het evenement nog niet goed genoeg is en dus verder gemonitord moet worden) en dat gebeurt altijd in overleg met de dienstdoende OvD-G, waar vaak nauw contact mee is. Die weet ook dat ambu's bijvoorbeeld onder A2 kunnen doorkomen omdat het puur om vervoer gaat en monitoring al geregeld is. Ambupleeg van het ALS-team draagt dan ook netjes (compleet met ingevulde overdrachtsformulieren) over aan de vervoerende ambu.
Nu doet EMS met name dance-evenementen en heb ik het dus met name over middelengerelateerde situaties, maar uiteraard kan er ook bij 'reguliere' gezondheidsproblemen behandeld worden. Ik kan alleen echter niet spreken voor bijvoorbeeld cross-evenementen. Ja, er zijn de mensen en de middelen om te planken, maar het komt vrijwel nooit voor.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #212 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:20:30
Als ik kijk naar EMS: ja.
...
En die hebben de zaken doorgaans ook erg goed voor elkaar. Maar goed, dan spreek je over personeel dat over de juiste opleiding en ervaring beschikt.

Is dat ook wat joost bedoelde?


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #213 Gepost op: 12 augustus 2011, 22:35:29
Weet jij dan ook door wie die richtlijnen akkoord zijn bevonden?
(serieuze vraag hoor, medisch gezien?)

Bij bonden als de KNMV en KNAF is er een medische commissie bestaande uit artsen (en wellicht ook andere zorgprofessionals) die de richtlijnen opstellen.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #214 Gepost op: 12 augustus 2011, 22:54:17
Bij bonden als de KNMV en KNAF is er een medische commissie bestaande uit artsen (en wellicht ook andere zorgprofessionals) die de richtlijnen opstellen.
thanks!

Het blijft voor mij een soort van twilight zone.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #215 Gepost op: 13 augustus 2011, 00:09:08
Overigens over termen gesproken,
In de USA bestaan de termen Basic, Intermediatie en Advanced al erg lang.
Alleen is de term advanced in de ambulancewereld daar een paramedic:
EMT-B = Basic
EMT-I = Intermediate
EMT-P = Paramedic


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #216 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:15:33
weet je wat ik denk dat opdrachtgevers willen? voor een dubbeltje op de eerste rang 8)

Dat wil iedereen.. toch..  als jij een televisie koopt, kijk je ook waar die het goedkoopst is.., als je een dienst bij een loodgieter inkoopt kijk je of die dienst goed genoeg is, tegen een acceptable prijs, en dat de lekkage stopt..  en welke tooltjes, en technieken die men gebruikt wil je vaak niet weten...

Wat betreft de begrippen Peter, die lijken mij juist dus wel een duidelijk referentiekader geven m.n. ALS, BLS etc. ;)
Dit is het pakket en daar doe je het mee ( lees mag je het mee doen om binnen alle kaders te blijven)
Ik ben trouwens ook wel erg geïnteresseerd in de gevorderde vorm van suction ;D, die link kan ik even niet leggen en ...
aangezien ik mijn leven lang aan het leren ben, gaarne een nadere omschrijving (niet de dubbelzinnige variant.....die ken ik ::))

Is "Suction" met een V-VAC van de mond en keelholte voor jouw een ALS of een BLS handeling...
Is "vervoeren van een slachtoffer op een brancard met een gebroken bovenbeen" een EHBO of BLS of een ALS handeling.
Is het geven van zuurstof een EHBO of een BLS of ALS handeling..
Is het logrollen van een motorcrosser met een LEATBRACE om nu een BLS of ALS handeling, of een onverantwoorde handeling.

Wat maakt iets een ALS handeling en iets een BLS handeling en ILS handeling..?,  

De EMT-B, EMT-I en EMT-P zijn goed beschreven, en dat is nagenoeg overal herkenbaar, behalve bij veel nederlandse zorgverleners..

Echter met de discussie over definities heb je nog geen kwaliteit van zorg bereikt, daarmee kan je ook niet zeggen dat alle BLS handelingen veilig door iedere EHBO-er kunnen worden uitgevoerd..

Zo simpel is het hellaas niet...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #217 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:37:37
Zoals Rescue ook al schetste is dat het probleem. Ik zie daar regelmatig de term intermediate life support voorbij komen, maar wat het dan precies inhoudt?
Dat is op zich een goede oplossing, al zou ik voorstellen om dan goed te definiëren welke handelingen dan binnen het immediate life support kunnen worden uitgevoerd en onder welke voorwaarden. Ik denk dat per risicovolle handeling gekeken moet worden wat de risico's en noodzaak zijn. Er is zoals Willem D. terecht zegt ook een verschil in risico tussen de verschillende handelingen.

Dit is precies waar we met het project Intermediate Life Support nu proberen te bewerkstelligen...
De bovengrens van ILS zijn de wettelijk voorbehouden handelingen, de ondergrens is basis ehbo handelingen..
Het gaat dan niet alleen om zuivere medische handelingen, maar ook manipulatie tijdens redding en evacuatie..
Dan maken we onderscheid in
  • "Levensreddende handelingen", Denk aan Geavanceerde vormen van Reanimatie met zuurstof en AED, Open borst verwondingen, grote bloedingen, omgaan met wervelletsels. brandwonden, Breuken  (T1; T2)
  • "Service gerichte handelingen en kleine letsels, definitieve wondbehandeling".  Kleine wonden, kneuzingen etc.. Ook hier zijn technieken die niet in een basis EHBO boekje staan..
  • "Specifieke handelingen voor specifieke omstandigheden..  Uitdoen van Bodyprotectie bij sommige sporters, omgaan met Alcohol en Drugs slachtoffers, redden met traumaslachtoffers in besloten ruimtes, redden met traumaslachtoffers in het water, redden uit 4x4 (offroad racing) voertuigen, Dan nog uitvoering van technieken in het donker, slecht weer en op locaties waar hulp vaak meer dan een uur op zich laat wachten, Buitensport en Wilderness situaties ..

Dat is stiekum heel veel werk..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #218 Gepost op: 14 augustus 2011, 10:07:54
Is "Suction" met een V-VAC van de mond en keelholte voor jouw een ALS of een BLS handeling...
ok, je bedoelt het zo
Is "vervoeren van een slachtoffer op een brancard met een gebroken bovenbeen" een EHBO of BLS of een ALS handeling.
Is het geven van zuurstof een EHBO of een BLS of ALS handeling..
Is het logrollen van een motorcrosser met een LEATBRACE om nu een BLS of ALS handeling, of een onverantwoorde handeling.

Wat maakt iets een ALS handeling en iets een BLS handeling en ILS handeling..?,  
Dit antwoord geef je zelf al, de benodigde papieren + ervaring; basic = basic
we hebben het nu dus over life support toch?
Dan zijn wat mij betreft de antwoorden duidelijk 8)

De EMT-B, EMT-I en EMT-P zijn goed beschreven, en dat is nagenoeg overal herkenbaar, behalve bij veel nederlandse zorgverleners..

Dat komt denk ik ook door dat hier in Nederland een ander zorgstelsel is dan over de grenzen, dat is een keuze.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #219 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:54:51
Dit is precies waar we met het project Intermediate Life Support nu proberen te bewerkstelligen...
Heb je daarvan toevallig een overzicht/meer informatie, ik kom namelijk via Google weer veel verschillende dingen tegen. Mag ook via PM :).