Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 61014 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #230 Gepost op: 15 augustus 2011, 22:51:05
Intermediate betekent letterlijk: tussen-,tussenliggend,tussenvorm

Kijk naar de formule 1, daar rijden ze op intermediate banden (tussen slicks en regenbanden in).
Dus de term intermediate is gewoon een grote onbekende in Nederland, maar elders al lang niet meer.

Betekent dus als het gaat om de Life Support letterlijk vertaald: BLS, ILS, ALS
Basis, tussenliggend, gevorderd

Overigens is het ook in de USA zo dat in de ene staat Intermediate EMT's meer bevoegdheden hebben dan in de andere staat.
Moet het dan werkelijk een landelijke statische richtlijn zijn? Ik denk dat de grenzen toch vaag blijven en over iedere handeling de meningen weer verschillen.

De duidelijkste grens blijft toch tussen EHBO enerzijds en voorbehouden handelingen (en handelingen waarbij bijv. tracheale tubes gebruikt worden) anderzijds


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #231 Gepost op: 16 augustus 2011, 10:22:06
OvdG die een krabbel zet onder een vergunning???
Ik weet niet waar dit vandaan komt? Een OvdG mag dan wel onder de GHOR vallen, maar die zet bij mijn weten echt geen krabbels onder de vergunningen.
De OvdG coördineert de medische hulpverlening ter plaatse van een ongeval en kan best zijn/haar gezicht laten zien bij grotere evenementen en bij bijhorende veiligheidsoverleggen.
Het grootste gros van de evenementen valt onder de gemeentelijke vergunningen en daar komt de GHOR alleen bij speciale omstandigheden meekijken.
Er zijn gemeentes cq veiligheidsregio's die een evenementen-OvDG hebben, die mede verantwoordelijk is voor de hygiëne  en EHBO/medische zaken in de vergunning. Deze OvDG maakt vooraf afspraken met de evenementen organisator, maar ook met de BLS en ALS partijen alsmede ziekenhuizen, RAV en MKA. Afhankelijk van het evenement is deze OvDG op de dag zelf wel of niet aanwezig om een en ander in goede banen te leiden.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #232 Gepost op: 16 augustus 2011, 10:28:01
...
De duidelijkste grens blijft toch tussen EHBO enerzijds en voorbehouden handelingen (en handelingen waarbij bijv. tracheale tubes gebruikt worden) anderzijds
Die grens is er, maar die blijkt niet te voldoen voor het tussenliggende ('intermediate') deel. En daar hebben we het hier over. Je kunt niet automatisch alle niet-voorbehouden maar wel risicovolle handelingen in het intermediate life support onderbrengen in de Nederlandse setting. Goed, de wet legt je niets in de weg, dat lijkt hier duidelijk te zijn geworden. Bij de ene stichting lijken de randvoorwaarden goed op orde (al zie ik liever medisch geschoold personeel de betreffende handelingen uitvoeren), bij andere verenigingen is er niets of nauwelijks wat geregeld. En dat is wat mij betreft niet wenselijk. Op het moment dat risicovolle handelingen buiten de setting van het ziekenhuis door 'lekenhulpverleners' (niet BIG geregistreerd) worden uitgevoerd, dan moeten overal de voorwaarden, training en controle hetzelfde zijn. Het gaat om patiëntenzorg, dat moet centraal staan. Niet de hulpverlener die geavanceerde handelingen wil leren.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #233 Gepost op: 16 augustus 2011, 11:15:28
Die grens is er, maar die blijkt niet te voldoen voor het tussenliggende ('intermediate') deel. En daar hebben we het hier over. Je kunt niet automatisch alle niet-voorbehouden maar wel risicovolle handelingen in het intermediate life support onderbrengen in de Nederlandse setting. Goed, de wet legt je niets in de weg, dat lijkt hier duidelijk te zijn geworden. Bij de ene stichting lijken de randvoorwaarden goed op orde (al zie ik liever medisch geschoold personeel de betreffende handelingen uitvoeren), bij andere verenigingen is er niets of nauwelijks wat geregeld. En dat is wat mij betreft niet wenselijk. Op het moment dat risicovolle handelingen buiten de setting van het ziekenhuis door 'lekenhulpverleners' (niet BIG geregistreerd) worden uitgevoerd, dan moeten overal de voorwaarden, training en controle hetzelfde zijn. Het gaat om patiëntenzorg, dat moet centraal staan. Niet de hulpverlener die geavanceerde handelingen wil leren.
Kijkend naar de Intermediate handelingen die binnen de ITLS worden gehanteerd van ons hulpverleningsteam;

Dan denk ik dat we het hebben over handelingen door lekenhulpverleners als:
Aanmeten en inbrengen van een mayotube   
Geven van zuurstoftherapie
Meten van de polsslag en bloeddruk
Meten van de bloedsuikerwaarde   
Aanmeten en aanbrengen nekkraag (Stiffneck®)
Slachtoffer fixeren op de wervelplank   
Aanleggen van een sluitlaken bij bekkenfractuur   
Immobiliseren van fracturen d.m.v. vacuümspalken   
Slachtoffer verplaatsen m.b.v. schepbrancard   

De overige handelingen zijn al ondergebracht in EHBO:
Ademweg vrij maken/houden d.m.v. manuele technieken   
Beademen met behulp van het beademingsmasker
Verbinden van een open thoraxwond
Stelpen van uitwendige bloeding door uitwendige druk   
Reanimeren en toepassen/bedienen AED
Beschermen tegen hypothermie
Koelen bij hyperthermie
Gebruik van burnshields/hydrogel bij brandwonden
Bepalen van bewustzijnsniveau   
Beoordelen perifere circulatie
Manueel fixeren cervicale wervelkolom
Uitvoeren van de log-roll
Helm afnemen d.m.v. Roger-methode
Verzorgen van geamputeerde lichaamsdelen en tanden

En dan hebben we het nog over assisterende vaardigheden (dus niet uitvoerend/toedienend!) tbv arts of verpleegkundige:
Assisterende vaardigheid, voorbereiden voor inbrengen infuusnaald
Assisterende vaardigheid, vullen van een infuussysteem
Assisteren bij endotracheale intubatie
Assisterende vaardigheid, klaarmaken van spuiten met medicatie

En nog een aantal vaardigheden, deels assisterend, die verder weinig risico met zich meebrengen:
Observeren ademhaling en saturatie meten
Aansluiten aan de monitor, maken van een hartritmestrook
Meten van de lichaamstemperatuur

Daarbij geldt binnen de stichting de vuistregel dat handelingen conform protocollenboekje ITLS en conform handelingenschema's ITLS worden uitgevoerd na volgen van training.
Niet bekwaam maakt niet bevoegd.



Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #234 Gepost op: 16 augustus 2011, 11:23:28
Er zijn gemeentes cq veiligheidsregio's die een evenementen-OvDG hebben, die mede verantwoordelijk is voor de hygiëne  en EHBO/medische zaken in de vergunning. Deze OvDG maakt vooraf afspraken met de evenementen organisator, maar ook met de BLS en ALS partijen alsmede ziekenhuizen, RAV en MKA. Afhankelijk van het evenement is deze OvDG op de dag zelf wel of niet aanwezig om een en ander in goede banen te leiden.

Meestal is het OvDG die overlegt met organisatoren en adviseert aan de gemeente.  De GHOR geeft een advies aan de gemeente, en de gemeente beslist en geeft de vergunning af..  Dat is wat formeel is afgesproken in nagenoeg alle gemeentes en veiligheidsregio..
Dit gaat meestal over evenementen met een bijzonder hoog risicoprofiel of met meer publiek dan 5000 bezoekers..

Die grens is er, maar die blijkt niet te voldoen voor het tussenliggende ('intermediate') deel. En daar hebben we het hier over. Je kunt niet automatisch alle niet-voorbehouden maar wel risicovolle handelingen in het intermediate life support onderbrengen in de Nederlandse setting. Goed, de wet legt je niets in de weg, dat lijkt hier duidelijk te zijn geworden. Bij de ene stichting lijken de randvoorwaarden goed op orde (al zie ik liever medisch geschoold personeel de betreffende handelingen uitvoeren), bij andere verenigingen is er niets of nauwelijks wat geregeld. En dat is wat mij betreft niet wenselijk. Op het moment dat risicovolle handelingen buiten de setting van het ziekenhuis door 'lekenhulpverleners' (niet BIG geregistreerd) worden uitgevoerd, dan moeten overal de voorwaarden, training en controle hetzelfde zijn. Het gaat om patiëntenzorg, dat moet centraal staan. Niet de hulpverlener die geavanceerde handelingen wil leren.

Absoluut mee eens..
Er zijn bijvoorbeeld risicovolle handelingen, waarvan (zelfs) ik niet kan bedenken, dat het nodig is om die uit te voeren en hoog uit in zeer uitzonderlijke situaties, rampen omstandigheden, wilderness omstandigheden buiten nederland, etc... In ieder geval niet bij Evenementen hulpverlening in Nederland..

Het overal het zelfde ILS protocol en kwaliteitsprocedures hebben (randvoorwaarden, training en controle) hebben is nagenoeg onmogelijk.. Tenzij er de komend half jaar mensen en organisaties willen opstaan, die hierin willen voorzien, en ook voor een deel van de financiering op zich nemen.. En daar struikeld nagenoeg alles over.. geld en inzet van mensen die kartrekkers willen zijn..
Daarom zullen Evenementen Organisaties hun eigen kwaliteitsplan moeten maken, zij dragen tenslotte ook de verantwoordelijkheid..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #235 Gepost op: 16 augustus 2011, 12:16:12
Citaat
Aanmeten en inbrengen van een mayotube
Dit is nu wat mij betreft een interventie, die nooit nodig is in evenementen hulpverlening


De meest patienten die bewusteloos zijn, en niet reageren op pijnprikkel, blijken vaak toch een slikreflex te hebben..
Dan zou ik daarvoor in de plaats Kaaklift en de twee persoons Ballonbeademing techniek in te voeren..

Zo kan je over elke handeling, urenlang discusseren over de wijze van uitvoering, en slimme tools, waardoor de kans op fouten nog kleiner word gemaakt..

Zo kan je bijvoorbeeld voor het aanleggen van een sluitlaken bij bekkenfractuur, de kans op gebruikers fouten aanzienlijk kleiner als je gebruik maakt van een T-POD..
Daarnaast moet je in protocollen altijd kijken of de interventie echt noodzakelijk is en of dat je door slim incidentmanagement kan zorgen dat je een uitwijk procedure hebt..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #236 Gepost op: 16 augustus 2011, 12:51:26
Die grens is er, maar die blijkt niet te voldoen voor het tussenliggende ('intermediate') deel. En daar hebben we het hier over. Je kunt niet automatisch alle niet-voorbehouden maar wel risicovolle handelingen in het intermediate life support onderbrengen in de Nederlandse setting. Goed, de wet legt je niets in de weg, dat lijkt hier duidelijk te zijn geworden. Bij de ene stichting lijken de randvoorwaarden goed op orde (al zie ik liever medisch geschoold personeel de betreffende handelingen uitvoeren), bij andere verenigingen is er niets of nauwelijks wat geregeld. En dat is wat mij betreft niet wenselijk. Op het moment dat risicovolle handelingen buiten de setting van het ziekenhuis door 'lekenhulpverleners' (niet BIG geregistreerd) worden uitgevoerd, dan moeten overal de voorwaarden, training en controle hetzelfde zijn. Het gaat om patiëntenzorg, dat moet centraal staan. Niet de hulpverlener die geavanceerde handelingen wil leren.

Hier ben ik het roerend mee eens. De wildgroei aan verenigingen en bedrijven die opereren in het grijsgebied van ILS (wij kennen helemaal geen ILS hier in NL, juridisch gezien) is mij een doorn in het oog. Het wordt tijd om betere regelgeving te creëren maar daar hebben we vml. een wetsvoorstel voor nodig. De politiek ziet totaal geen urgentie in deze kweestie....voorlopig zullen we weinig zijn veranderen.

Citaat
Dan denk ik dat we het hebben over handelingen door lekenhulpverleners als:
Aanmeten en inbrengen van een mayotube  
Geven van zuurstoftherapie
Meten van de polsslag en bloeddruk
Meten van de bloedsuikerwaarde  
Aanmeten en aanbrengen nekkraag (Stiffneck®)
Slachtoffer fixeren op de wervelplank  
Aanleggen van een sluitlaken bij bekkenfractuur  
Immobiliseren van fracturen d.m.v. vacuümspalken  
Slachtoffer verplaatsen m.b.v. schepbrancard  

De overige handelingen zijn al ondergebracht in EHBO:
Ademweg vrij maken/houden d.m.v. manuele technieken  
Beademen met behulp van het beademingsmasker
Verbinden van een open thoraxwond
Stelpen van uitwendige bloeding door uitwendige druk  
Reanimeren en toepassen/bedienen AED
Beschermen tegen hypothermie
Koelen bij hyperthermie
Gebruik van burnshields/hydrogel bij brandwonden
Bepalen van bewustzijnsniveau  
Beoordelen perifere circulatie
Manueel fixeren cervicale wervelkolom
Uitvoeren van de log-roll
Helm afnemen d.m.v. Roger-methode
Verzorgen van geamputeerde lichaamsdelen en tanden

En dan hebben we het nog over assisterende vaardigheden (dus niet uitvoerend/toedienend!) tbv arts of verpleegkundige:
Assisterende vaardigheid, voorbereiden voor inbrengen infuusnaald
Assisterende vaardigheid, vullen van een infuussysteem
Assisteren bij endotracheale intubatie
Assisterende vaardigheid, klaarmaken van spuiten met medicatie

En nog een aantal vaardigheden, deels assisterend, die verder weinig risico met zich meebrengen:
Observeren ademhaling en saturatie meten
Aansluiten aan de monitor, maken van een hartritmestrook
Meten van de lichaamstemperatuur

Dit bedoel ik nou. Hiertussen staan zeer risicovolle handelingen die niet thuis horen bij de lekenhulpverlening.

Een helm verwijderen? Ik heb het in 15 jaar misschien 5 keer gedaan en het is best moeilijk, hoor!
Het aanbrengen van een nekspalk? Ook weer zoiets... ik wil niet weten hoeveel mensen onterecht worden gemanipuleerd voor deze handeling.

Ga zo maar door.....

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #237 Gepost op: 16 augustus 2011, 16:09:32

Een helm verwijderen? Ik heb het in 15 jaar misschien 5 keer gedaan en het is best moeilijk, hoor!
Het aanbrengen van een nekspalk? Ook weer zoiets... ik wil niet weten hoeveel mensen onterecht worden gemanipuleerd voor deze handeling.

Ga zo maar door.....

CM

CM,  Ik ben er geen voorstander van dat iedereen dit zo doet..   echter in de club van BAZZ zitten er mensen die doen dat op een event meerdere keren per dag...

In het cluppie van ons, doen we dat wekelijks en meer dan 65 keer per jaar, bij ernstige ongevallen en dat al een 5 jaar lang..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #238 Gepost op: 16 augustus 2011, 20:04:56
Helm afnemen zit bij veel eerste hulp cursussen gewoon in de basis stof.. terwijl dit inderdaad een moeilijke vaardigheid is... wat je veel moet oefenen,,

Bij motorsport events, heb je vaak nog te maken met Leatbraces, en vele andere bodyprotectie, en laarsen die vaak uit moeten..  

En iemand in neutrale positie te houden, en uit te kleden en te ontdoen van allerlei bodyprotectie is een technische kunstje, vergt ruimtelijk inzicht, inzicht in bewegingsleer, en veel oefening, en training..
Ook iemand de helm afdoen, en de leatbrace vergeten af te doen betekend dat een mogelijk beschadigde nek, dan zeker beschadigd is..

Dat leer niet in EHBO opleiding, en ook niet in de verpleegkundige opleiding of in de opleiding tot basis arts... en als je dat een half jaartje niet meer doet, dan verleer je dat ook weer...

Mensen een truukje aanleren is niet zo moeilijk, mensen het kunstje leren beheersen en begrijpen is nog even wat anders,  en ze vaardig houden vergt heel veel tijd...

Dat betekend niet dat het kan.. maar dat betekend wel dat je enorm gemotiveerde medewerkers moet hebben om dit voor elkaar te krijgen...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #239 Gepost op: 16 augustus 2011, 20:15:10
CM,  Ik ben er geen voorstander van dat iedereen dit zo doet..   echter in de club van BAZZ zitten er mensen die doen dat op een event meerdere keren per dag...

In het cluppie van ons, doen we dat wekelijks en meer dan 65 keer per jaar, bij ernstige ongevallen en dat al een 5 jaar lang..

Dat rijmt toch niet met elkaar? Ik heb het 5 keer gedaan en de mensen van dat bedrijf meerdere keren per dag?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon